- sön 09 feb 2020, 20:35
#1363709
Hallå, här följer lite info om värmesystemet på 850/70 modeller 97-00 P2 med ECC. Jag har gjort det mesta med detta system då jag helt plötsligt fick s...dålig värme, vad som behövs är att åka till en Volvo/Bilia verkstad som läser ut om det finns ECC felkoder. Jag hade flertalet som påverkade hela systemet. Ibland så verkar det bli så att inga felkoder finns. Så ok- här är lite information. Värme ÄR på hela tiden. Finns inga ventiler som kan hindra flödet! Dålig vattenpump? Ja kan vara ett fel, men det ser man om man sätter en transparant slang mellan UT till IN på motorn kör lite så ser man om det blir bubblor som ska försvinna-annars är luft kvar i vattensystemet. vad man ska först undersöka vid normal motortemp - alltså varmkörd - är om båda slangar från motor in till kupén är lika varma = Okey värmepaket. Annars byt paketet. Nästa del är kommer det lika med luftströmmar från ventiler. Se om vredet till väljaren -Def med flera gör så att motorn rör sig. Man ser det ifrån borttaget handskfack. Se om Motorn till re-cirkulation ger en helt stängd ventil eller står öppen. Handskfack borta. Min stod lite öppet -ger felsignal till ECC. Stängde den med att påverka armen som sitter fast i motorn. Nu lite bättre värme. Byt termogivaren vid termostathuset- min gav fel-dålig signal. Nu lite bättre värme igen. Sedan sitter det en givare vid fläkten som talar om vad för temp som kommer in utifrån via kupefilter. Min gav fel-dålig signal-bytte den. ja värme! Sedan tillkommer det en givare som sitter nere vid vänster grillgaller vid dimljus/ej dimljus på stötfångaren. Denna har en mycket stor inverkan på ECC. Se hur sladden till givaren ser ut - dålig byt. Jag bytte min och fick göra en ny kontakt då den befintliga hade ruttnat. ECC kan också ha gått sönder pga ålder. Se om Volvo/Bilia kan lägga in nytt program eller uppdaterat program. Vad som sedan kan spöka är fungerar alla spjällmotorer? De är dessa spjäll som sedan via tempgivare inne & ute ger friskluft som kyler ned värmeluften i kupén till en temp som blir utav den innetempgivaren som finns i instrumentpanelen. Varför jag vet- min trodde det var 25+ ute och började skicka på allt med kalluft-kallt som Arktis! När bilen blivit utkyld så ändrades tempen till värme! Vid byten av eldelar koppla bort båda polerna på batteriet, sedan montera vänta 30min innan du ansluter plus först sedan minus. Nollställer. Efter dessa byten av elektriska detaljer så blev temp inne mycket bättre. Nu kan jag sitta i Tshirt. Hoppas att detta hjälper till.