Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jpabsv7o
#1363709
Hallå, här följer lite info om värmesystemet på 850/70 modeller 97-00 P2 med ECC. Jag har gjort det mesta med detta system då jag helt plötsligt fick s...dålig värme, vad som behövs är att åka till en Volvo/Bilia verkstad som läser ut om det finns ECC felkoder. Jag hade flertalet som påverkade hela systemet. Ibland så verkar det bli så att inga felkoder finns. Så ok- här är lite information. Värme ÄR på hela tiden. Finns inga ventiler som kan hindra flödet! Dålig vattenpump? Ja kan vara ett fel, men det ser man om man sätter en transparant slang mellan UT till IN på motorn kör lite så ser man om det blir bubblor som ska försvinna-annars är luft kvar i vattensystemet. vad man ska först undersöka vid normal motortemp - alltså varmkörd - är om båda slangar från motor in till kupén är lika varma = Okey värmepaket. Annars byt paketet. Nästa del är kommer det lika med luftströmmar från ventiler. Se om vredet till väljaren -Def med flera gör så att motorn rör sig. Man ser det ifrån borttaget handskfack. Se om Motorn till re-cirkulation ger en helt stängd ventil eller står öppen. Handskfack borta. Min stod lite öppet -ger felsignal till ECC. Stängde den med att påverka armen som sitter fast i motorn. Nu lite bättre värme. Byt termogivaren vid termostathuset- min gav fel-dålig signal. Nu lite bättre värme igen. Sedan sitter det en givare vid fläkten som talar om vad för temp som kommer in utifrån via kupefilter. Min gav fel-dålig signal-bytte den. ja värme! Sedan tillkommer det en givare som sitter nere vid vänster grillgaller vid dimljus/ej dimljus på stötfångaren. Denna har en mycket stor inverkan på ECC. Se hur sladden till givaren ser ut - dålig byt. Jag bytte min och fick göra en ny kontakt då den befintliga hade ruttnat. ECC kan också ha gått sönder pga ålder. Se om Volvo/Bilia kan lägga in nytt program eller uppdaterat program. Vad som sedan kan spöka är fungerar alla spjällmotorer? De är dessa spjäll som sedan via tempgivare inne & ute ger friskluft som kyler ned värmeluften i kupén till en temp som blir utav den innetempgivaren som finns i instrumentpanelen. Varför jag vet- min trodde det var 25+ ute och började skicka på allt med kalluft-kallt som Arktis! När bilen blivit utkyld så ändrades tempen till värme! Vid byten av eldelar koppla bort båda polerna på batteriet, sedan montera vänta 30min innan du ansluter plus först sedan minus. Nollställer. Efter dessa byten av elektriska detaljer så blev temp inne mycket bättre. Nu kan jag sitta i Tshirt. Hoppas att detta hjälper till.
av Erik Å
#1363714
Tackar och bugar för alla tips :-) Nu har jag konstaterat att tillgången på värme är mer eller mindre proportionell mot motorvarvet, det tyder alltså på strypt genomströmning genom kanalerna i värmepaketet så jag håller precis på att beställa ett nytt.. Vattenpumpen är bytt vid senaste kamremsbytet, det var dålig värme både före och efter. Man kanske får vara nöjd med att få ut 20 års livslängd på ett värmepaket?
Tänkte kosta på mig ett "Premium" Hella Behr värmepaket från Trodo. Det blir i alla fall 2000 kr billigare än att köpa original hos Volvo :party:
Skulle vara kul att veta vad som sitter som OEM, kan det vara Hella Behr månne?
https://www.trodo.se/varmevaxlare-hella-8fh-351-311-751
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1363748
Hur kom du fram till att det är värmeelementet det har jag inte riktigt tag på?.
Ja kan vara möjligt att det märket är det volvo säljer vem vet.

Något jag vet är att nissens kylare till motorn inte är Volvos.
I Volvos motorkylare sitter det en metall hylsa i slang stoserna. Det är bra när klammorna sa dras åt.
Det gör det inte i nissens motorkylare där är det tjockare plast en bit in.
Oavsett så kan hela jävla stosen släppa från kylaren ibland. Så är det med modernt plastskit.
Konstigt att det håller så pass som det gör iaf.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1364135
gubbstrutt skrev: sön 09 feb 2020, 22:32 Hur kom du fram till att det är värmeelementet det har jag inte riktigt tag på?.
Ja kan vara möjligt att det märket är det volvo säljer vem vet.
Värmen börjar uppenbarligen fungera när man ökar motorvarvet, alltså när vattenpumpen levererar mer tryck och flöde.. Därav antagandet att kanalerna är delvis blockerade. Jag återkommer med resultat när jag har bytt.

Lyktorna kom ju från Hella så det är inte helt orimligt att de levererade fler komponenter när dessa bilar byggdes. Inköpare brukar trivas med att ha så få leverantörer som möjligt.
I dag är det antagligen en helt annan sak med Geely som majoritetsägare. Kan tänka mig att de pekar ut lämpliga leverantörer som de redan har affärer med. Och nu är det tydligen samgående på gång mellan Volvo och Geely.. Sak samma, jag är ändå klar med Volvo :-D Blir spännande att se vilka biltillverkare som överlever coronavirus och elbilsboom :-)
av Erik Å
#1364610
Nu har jag varit på Rejmes och köpt glykol samt hämtat ut nya värmepaketet från Trodo. Skräp, inga O-ringar följer med "premium"-paketet jag köpte. Nya o-ringar verkar ju ingå till de billigaste Kina-kopiorna..
Får kolla med Rejmes på måndag, lite pinsamt för de känner igen mig numera, t.o.m. på telefon.. Jag har väl gått till historieböckerna som den besvärligaste kunden :-D
av vjohnj
#1364638
Är väl bara berätta.!
Att du tyvärr inte har råd att betala volvo priser på alla reservdelar, om det skulle komma upp
av Erik Å
#1364712
Haha, nu tror jag att jag har hittat delarna som Rejmes gick bet på.. :P
Snabbkopplingar/plastclips vid torpedväggen (som enligt uppgift inte gick att köpa lösa) verkar heta 3545662. Men jag lämnar dem orörda.. 34 USD
clips_3545662.JPG
clips_3545662.JPG (18.37 KiB) Visad 643 gånger

O-ring till värmepaketet, 3545586, dock osäkert om det är styckvis eller par. $4.29 / st antagligen, urk! :-o Ska ringa Rejmes på måndag och beställa
https://www.volvopartswebstore.com/show ... ct=1167676
o-ring_3545586 .JPG
o-ring_3545586 .JPG (15.27 KiB) Visad 641 gånger

Egentligen fel skiss (AC utan recirkulation) men o-ringarna finns i alla fall med som #41..
https://www.volvopartswebstore.com/show ... odelYear=0
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1364842
Erik Å skrev: fre 14 feb 2020, 17:24 Nu har jag varit på Rejmes och köpt glykol samt hämtat ut nya värmepaketet från Trodo. Skräp, inga O-ringar följer med "premium"-paketet jag köpte. Nya o-ringar verkar ju ingå till de billigaste Kina-kopiorna..
Får kolla med Rejmes på måndag, lite pinsamt för de känner igen mig numera, t.o.m. på telefon.. Jag har väl gått till historieböckerna som den besvärligaste kunden :-D
Skit i det man måste dra dit o visa dem på skärmen vad man ska ha eftersom de inte vet vad fan de tittar på :bored: .
Sa ta en riktig fail situation som exempel. Jag har nyss bytt motorkylet. Köpte en nissens kylare på autodock
det medföljde inga monteringsgrejor alls brukar det inte göra. Ringer Rejmes säger vad jag sa ha nej det finns inte hörs det.
Letar runt hittar bult o skruvar på skroten jag fixar till. Men inga mutterclips som håller kondensorn o fläktkåpan.
Well åker dit o kollar och.... jo visst fan finns allt på skärmen när jag kollar men inte när man ringer och det är ren jävla slöhet och okunnighet från Rejmes sida vart 14 dagar försenad tack vare dem :bored: . Läser de detta vet de vem jag är o det skiter jag i. Lycka till med bytet Erik berätta hur det vart. Tack för att du letade på o lade upp numren på de där grejorna :-) .

Edit kan man inte åka dit säger man åt dem o mejla det de tittar på fram o tebax det brukar jag göra. Och helst sa man ha artikel numren själv så de inte behöver jobba nått.
Du lär troligen inte behöva tänka på att du skulle vara den värsta kunden :laugh: . Well nu har jag gnällt klart för denna gång.
av Erik Å
#1364894
gubbstrutt skrev: sön 16 feb 2020, 02:19 ..kan man inte åka dit säger man åt dem o mejla det de tittar på fram o tebax det brukar jag göra. Och helst sa man ha artikel numren själv så de inte behöver jobba nått...
Intressant, det ska jag testa..
www.volvopartswebstore.com är annars rätt bra för där kan man hitta sprängskisser, artikelnummer och en antydan om pris. Man får söka sig in via komponentens namn, t.ex. heater core och sprängskisserna kommer i slumpmässig ordning med avseende på bilmodell. Alternativet är att åka in till Volvo och peka på skärmen tillsammans med reservdelskillarna förstås, har gjort det ett antal gånger nu.. :-)
Problemet med de gula clipsen var att de inte var inritade i sprängskisserna för V70/850, men de fanns med i komponentförteckningen som låg på webbsidan..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]