Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1362462
Värmen i min V70 -00 är inte längre riktigt som den var för 20 år sen.. Är det runt nollan ute så räcker den till men vid några minusgrader så tar det evigheter att få upp värmen i kupén. Det har nog gradvis blivit lite sämre för varje vinter som gått. Tempmätaren står precis där den ska och byte av termostat för några år sen gjorde ingen skillnad.

Jag funderar på att prova backspola värmepaketet. Är det någon som har provat, ger det något? Eller är det lika bra att satsa på att mecka i ett nytt värmepaket, har kikat Roberts DIY video och det ser inte ut att vara ett alltför omfattande jobb.
När jag bytte vattenpump för ett år sedan så kikade jag förstås in i kanalerna i motorn, det såg helt rent och fint ut. Samma vid termostaten. Har alltid fyllt på med Volvo glykol plus destillerat vatten just för att slippa avlagringar.

Eller kan det ha blivit kvar en luftficka i värmepaketet, båda rören gör ju en U-böj nedåt och jag är inte den som varvar till rödstrecket särskilt ofta så jag kanske aldrig har lyckats spola ur luften ur värmepaketet? Men kan en luftficka verkligen stå kvar i flera år? Jag har faktiskt en vakuumpump stående i garaget, funderar på att göra ett försök att vakuumsuga kylsystemet.

Ska kolla temperaturdifferensen på in-/utgående slang vid torpedväggen också..
Goda förslag mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1362464
Är väl kanske lika bra att byta värmepaketet då dom ändå brukar börja å läcka där efter några år.
Borde inte vara någon luftficka kvar där, kylsystemet på dessa bilar är ju ändå självavluftande och det är ju ändå rätt bra cirkulation där även på tomgång.
av Erik Å
#1362472
rd350 skrev: mån 03 feb 2020, 20:20 Byt termostat! Förmodligen går din motor inte upp i temp?
Tempmätaren står precis i mitten och jag bytte termostat i hopp om att komma högre men icke. Där finns alltså inget att hämta eftersom det inte säljs vintertermostater längre
Kan ju hänga på ett termoelement på blocket och kolla exakt hur många grader det är.
Det lutar nog åt ett nytt värmepaket men det får bli till sommaren. Inget kul att stå ute och blaska med kylvätska nu :-)
av rd350
#1362476
Gör då som du skrev att kolka tempen på slangarna in o ut. Tempen regleras med spjäll, kan va nåt häx med regleringen där. Är det ecc på bilen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1362554
Läste igenom ovan, Volvo har under åren haft tempmätaren "lågt ställt" och "står rakt upp" redan vid omkring 60°. Det är varmt nog att bränna fingrarna om du petar på termostathuset, men inte varmt nog för att ge värme i kupėn när det är minusgrader. Har du ingen kran till värmen så kan du spola elementet från motorrummet och slipa spill i kupen. Tänk på att spola med flödesriktningen först tills det komer rent vatten och sedan mot. Helst om det går med varmt vatten.
Jag gjorde så att jag tömde ut all kylarvätska och sparade den (var inte så gammal) och spolade hela motorn från pluggen bak på motorn under grenröret (kör 740 med B234F motorn), kan ju skilja mellan motorer. Sedan fylde jag med rent vatten och 1/2 dl maskindiskmedel och körde med detta några dagar. Tyvärr var detta i höstas och det var omkring 0° så jag skulle kört längre tid men vågade inte. Det kom i alla fall ut en hel del brunt vatten (motorn ha gått snart 50000 mil) och sedan spolade jag kylaren från nedre (utgång) slanganslutningen. Där kom det ännu mer brunt vatten. Sist lossade jag slangarna till elementet vid torpeden i motorrummet och spolade åt båda hållen där och det kom brunt vatten där också. Innan jag skruvade tillbaka slangarna så spolade jag baklänges i dom också (mot motorn och vattenpumpen) sicken skillnad på värme i bilen... Nu är detta en 740 med gjutjärns block, senare modeller har motorblock i aluminium, vet inte hur maskindiskmedel funkar på dom, om man kör aiuminium saker i diskmaskinen kan dom mattas på ytan. Så det är ju ganska starkt, jag har aluminium topplock och det funkar ännu :-D :-D
Användarvisningsbild
av Perra83
#1362567
Minns när jag bytte termostat så blev det en jäkla skillnad. Iofs hängde tempnålen lite innan bytet.
Värmeelementet i kupén byter man faktiskt väldigt enkelt. I med trasor och papper så är det ingen fara att det rinner lite kylvätska. Jag tog även ur båda de stora golvmattorna fram. Fick släppa på framstolarna i framkant för att få loss mattan. Tvättade med varmvatten och Grumme såpa, blev som nya!
av MickeM
#1362580
Igenslammade element förekommer även på N-modellerna.
Ibland lyckas spolning, och ibland inte
Dom kostar inte hela skjortan.
Jag bytte värmeeelement i min dåvarande S70 på ca en timme. = Ovanligt lätt att byta.

Jag bytte pga läcka.
Se till att ha med nya o-ringar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1362620
Perra83 skrev:Minns när jag bytte termostat så blev det en jäkla skillnad. Iofs hängde tempnålen lite innan bytet.
Värmeelementet i kupén byter man faktiskt väldigt enkelt. I med trasor och papper så är det ingen fara att det rinner lite kylvätska. Jag tog även ur båda de stora golvmattorna fram. Fick släppa på framstolarna i framkant för att få loss mattan. Tvättade med varmvatten och Grumme såpa, blev som nya!
Bara som lite kuriosa så kan jag säga att tempmätaren i iaf 85x70 är allt annat än precis(designad så, annars skulle dom flesta förare få tokspel av en mätare som fladdrar upp och ner :p).
Jag kommer inte ihåg dom exakta siffrorna(var några år sedan jag mätte upp det nu..), men någonstans runt 95 till 110c så rör sig inte tempmätaren minsta lilla.
Det är med andra ord ett rätt stort spann temperaturen pendlar mellan utan förarens vetskap.
Så, med den vetskapen, så kan det vara så att den faktiska tempen ligger på det undre registret, och det skulle potentiellt kunna påverka värmen inne i kupén, trots att mätaren står på "kl3" som den ska.
Jag tycker inte det borde påverka dock, eftersom bilen är byggd på det sättet... Men bilarna har ju ändå minst 20år på nacken nu, så allt kanske inte fungerar riktigt lika bra som det gjorde när bilen rullade av bandet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]