Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1361381
Okej, tack för info! Då blir nästa projekt att försöka få igång AC:n så att jag kan få isfria rutor även när jag startar annorstädes. I dagsläget pustar bara AC:n ut lite svag värme efter 20 min körning, ibland kommer det inget alls.
#1361489
En enkel och billig mätare om man inte vill investera i en multimeter och vill veta vilka enheter som fungerar eller inte i ett motorvärmarsystem är en sådan här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-406102/
Den visar Volt i det aktuella uttaget, Ampere, hur mycket den aktuella belastningen drar och samma sak med Watt i den aktuella utrustningen. Man kopplar in mätaren och sin motorvärmare i mätaren. Sedan väljer man t.ex Watt. På t.ex kupévärmarfläkten står det hur många Watt den är på. Vi antar att den är på 1500 Watt. Visar då elmätaren 1500 plus några "småwatt" till för vad själva fläktmotorn drar, så kan vi konstatera att motorvärmaren fungerar inte. Om motorvärmaren hade fungerat så borde mätaren ha visat 2000 Watt och något lite mer. Dom flesta motorvärmare som värmer vatten är oftast på runt 500 Watt. Ett enkelt kontrollinstrument till överkomligt pris. Man kan mäta en massa annat också som t.ex kilowattkostnaden för värmaren och kostnaden över en tidsperiod om man är intresserad av sådant. Jag "känner till" en anliggningsvärmare, som bara måttligt värmer motoroljan i tråget. Den är på 300 Watt. Jag mätte tempen på oljestickan efter ca 3 timmars drift, 27° C. I och för sig, det motsvarar en varm sommardag, men bara i oljetråget. Ju längre upp du kommer i motorblocket, desstå kallare blir det. Topplocket i samma motor var under 10° C. Jag mätte med en IR-termometer.

Men Kallekula: Med tanke på din motorvärmarkabel och dess åldriga utseende (inget nedvärderande i detta, bara ett konstaterande) så är din värmaranläggning så gammal att man hade knappast uppfunnit anliggningsvärmare då. Jag kan kanske ha lite fel, men så skulle jag gissa. Så jag tror att du har en vattenvärmare av något slag, men om den fungerar är en senare fråga.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]