Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pelen
#5997
har en Volvo 855 Turbo -94 när jag ger gaspådrag och släpper gasen så ger den ifrån sig som ett pysljud, som om det vore en ventil som släpper ut luft, detta händer bara vid körning inte om jag står stilla och gasar på tomgång.
av Addekarlsson
#5999
Det beror på att turbon har en pysventil, som släpper ut överflödig luft när du släpper gasen.
Detta pysande hörs tydligare om man har sportluftfilter/öppet filter.

Mvh/ Adde
av pelen
#6170
Addekarlsson skrev:Det beror på att turbon har en pysventil, som släpper ut överflödig luft när du släpper gasen.
Detta pysande hörs tydligare om man har sportluftfilter/öppet filter.

Mvh/ Adde
Det stämmer att jag har ett sportfilter o detta satte jag dit för ca 2 veckor sedan, kan det vara möjligt att ljudet kommer så här i efterhand?
Användarvisningsbild
av Zilv
#6178
du får ett pysljud av sportfilter. garanterar att det e det! om du vill ha mer ljud så skaffa dumpventil =)
av Addekarlsson
#6334
Som sagt, helt övertygad om att det är pga att turbon släpper övertryck när du släpper gasen, genom den inbyggda dumpventilen. :wink:
Som Zilv säger, vill du ha en annan typ av pysljud, så monterar du en riktigt dumpventil. Då får man det där ettrigare pyset, som är mer snärtigt, eller hur mans ka förklara det. :D

Mvh/ Adde

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]