Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359569
Hej.

Jag har en Volvo v70xc från 1998 som nyligen dog på min parkering.

Allt började med att jag körde in på parkeringen och jag ansåg att jag borde ligga mer till höger. Jag backade ut och skulle köra in.

Då dog motorn när jag gick från R till D på automaten. Riktigt skämmigt. Men det verkar som att det är inte mekaniskt fel för väntar man ett tag så kan man starta motorn, men den där snabbt och den är hackig. Försöker man starta den igen så startar den inte. Utan man måste vänta ett tag så den får vila upp sig.

Så jag misstänker att det är antingen bränsle eller elfel. Lambdasonden lyser och det gör även den stora pilen. Det är automat med andra ord.

Så vad tror ni är fel?
Kan det vara fördelaren?
Eller kan det vara bränslespridarna som ej får några pulser?

Detta brukar väll vara ett vanligt fel?
Senast redigerad av 1 Volvo742, redigerad totalt 0 gånger.
#1359580
Så du menar att bilen kan ändå starta trots reläet är dåligt?
Kan det vara så att reläet glappar? Alltså den inte slår till?

Jag ska gå ut och försöka starta bilen och kolla om den startar.
Så fort jag startar den så verkar det som att den lever på det lilla bränsle som är kvar i ledningarna. Sedan måste man vänta ett tag.
#1359602
Erik Å skrev:Det händer rätt ofta att det blir fel på reläer så att de slutar fungera när de blir varma.. eller tvärtom. Och har man kvar bränsletryck så kan det gå att starta men motorn stannar om någon sekund. Det finns förstås några andra prylar som det också kan bli fel på :-)
Jag hade kört väldigt långt ja.
Men du tror att det var reläfel?

Lambdasonden och den där stora pilen började lysa ju. Alltså när man lägger in lågfartsväxeln på automaten.
Kanske jag gick från R till lågfartsväxeln till D och därmed så stängdes reläet utav?

För man kan inte starta på D eller lågfartsväxeln.

Edit:
Ibland har det även hänt att man har startat bilen och då tänds lågfartslampan också. Sedan släcks den efter några sekunder.
#1359670
Nu inträffade det igen. Den dig efter 10 min körning.

Pumpen är helt tyst när man vrider på nyckeln
.

Jag har testat byglat över bränslepumpsrelä utan något resultat.

Det kan väll inte vara pumpen som har lagt utav?
#1359690
Det händer tydligen också... Verkar inte vara så svårt att byta förutsatt att du har framhjulsdrift, det finns instruktionsfilmer på youtube.
Det kan ju vara lämpligt att kontrollmäta kablaget innan du beställer ny pump :P Kanske går att komma åt att spänningsmäta ute vid pumpen om du lyfter bakre inspektionsluckan under bagagerumsgolvet?
I och för sig hör man sällan pumpen gå, den startar väl inte förrän man kör startmotorn och slår av rätt kvickt om startförsöket misslyckas..
Men om du byglar reläet så borde den ju gå jämt när nyckeln står i läge II
#1359701
Att byta pump på en v70xc ska inte vara några problem. Såg en manual och det såg verkligen lätt ut.

Men jag ska kontrollmäta om det ens kommer någon spänning.

Nu var det flera timmar sedan jag vred på nyckeln. Än en gång hördes det inget pump ljud. Så antingen är trycket instängt, eller så kan pumpen vara väck?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]