Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palita510
#1357556
Hej
Ac kompresorn skar multiremmen gick av.
Bytte multiremm,bilen startade hög tomgång,byte en trasig säkring sedan tomgång ok.
Vid körning tänds motorfel lampan ingen ork i bilen.Felkoder Front HO2S bank 1 och kolla turbonECM1507.
Har kollat alla slangar kablar hitter inte något fel.

Kan kamremmen ändrat läge när multiremmen gått av?
Allt fungerade och gick ok innan ac kompressorn skar.

Tycker det är konstigt att så många felkoder kommer?
Har någon varit med om detta fenomen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1357580
Om du har skyddskåpan över kamremmen kvar, och den inte är skadad, så bör kamremmen ha klarat sig. Även utan kåpan är det väldigt ovanligt att multiremmen drar med sig kamremmen, dock inte omöjligt. I några enstaka fall har multiremmen lyckats slagit sönder kåpan och trasslat in sig i kamremmen, men det är knappast något man "tror" har hänt, det syns rätt uppenbart om så är fallet :p

Och du är säker på att några av felkoderna inte fanns där innan? Har du rensat koderna ochkollat vilka som kommer tillbaka?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1357587
Vet om två D5or som där delar av multiremmen tagit sig in och kuggat över kamremmen utan att egentligen skada kåpan, den har dock lossnat så att delar kunnat ta sig in.
I båda fallet så kuggade det över så olyckligt att toppen bara var att kasta då det vid kollisionen mellan kolv och ventiler slog av fästena till vipparmsbryggan.
Säger inte att det är just så på din, men överväg att få kontrollerat hur remmen står.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1357615
Palita510 skrev: tis 07 jan 2020, 19:40 Har nollställt koderna dom kommer tillbaka om man varvar upp motorn lite kör man sakta och inte gasar bara smekr litt går den utan felkoder tills man gasar på lite.
Går motorn som den ska tills felkoderna kommer?
I så fall kan du ju utesluta att kamremmen kuggat.
#1357661
Dom felkoder jag får är ECM 2850 HO2S bank 1 och ECM 1507 Turbo controller motorn startar perfekt låter ok på tomgång men om jag kör och gasar på upp till 70 80 så kommer felkoderna och bilen blir slö till jag nollställer igen.
#1357823
Virvelspjälsmotorn fungerade men det fattas pinnen köpt ny satt ditt bilen startar men går jämnt på tomgång men när jag gasar rycker det som den inte får diesel.
felkoder kommer igen.Får nog ta den till Volvo nu om ingen har något mirakel till svar.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]