Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1356977
Jag lyckas inte klura ut hur bromsoken fram är tänkt att fungera. Efter många vedermödor har jag lärt mig hur det är tänkt att o-ringen ska dra tillbaka kolven (och därmed inre belägget) och nu kan jag få det att fungera perfekt. MEN efter att man har bromsat så ligger ju yttre belägget kvar mot skivan, hur väl man än rengör och smörjer upp glidpinnar och okhållare. Det finns vad jag förstår inget som aktivt knuffar tillbaka oket.. Klart, kör man på en skumpig väg och inte använder bromsarna ofta så kommer oken att skaka tillbaka efter ett tag men kör man på slät väg och dessutom har fått smuts på okhållarens glidytor (hur ska man kunna undvika det vintertid?) så ligger ytterbelägget kvar mot skivan.
Eller är det tänkt att glidpinnarna ska gå såpass kärvt i gummibussningarna så att bussningarna drar tillbaka oket? Nu har jag dessvärre BT-ok där gummit är ersatt med någon halvseg plast som inte beter sig riktigt så.. Kanske fungerade bättre med originaloken.. :oops:
Soppan börjar bli dyr, vill gärna minimera bromsförlusterna..
Alla goda ideer mottages tacksamt
#1357017
Om jag trycker tillbaka (yttre) beläggen så känns det att bilen rullar superlätt några mil (det märks på snittförbrukningen också) men sen blir det sämre igen. Lyfter man ett framhjul så känner man att bromsen ligger på en liten aning förutom friktionen i slutväxeln.. . Varmt blir det kanske inte direkt.
Funderar på om man skulle kunna montera en fjäder eller gummibit på utsidan av okhållaren så att yttre belägget (och därmed hela oket) trycks tillbaka. Men den måste ju förstås justera sig själv på något sätt när belägget slits ner..
Skulle vilja få det att fungera lika bra som dubbelkolvsoken bak, om jag lyfter ett bakhjul och sätter snurr på det för hand så fortsätter det att rotera i typ tio sekunder!
#1357100
TobbeViktor skrev: sön 05 jan 2020, 02:34 Saknar du "fjädern" som ska sitta på ok/yttre belägget?
Nejdå men fjädern "halkar" ju omkring på okhållarens sida så den ger ingen entydig kraft utåt utan kan lika gärna trycka oket inåt. Möjligen om man skulle dra den mot ytterläget innan man tänker använda bilen..

Vad händer om man tar bort fjädern eller släpper lite på den? Den sitter väl bara där för att det inte ska skramla när man åker på kullersten? Utan fjäder borde oket kunna röra sig lättare..
#1357146
Glidkolvsok glider aldrig tillbaka hela vägen, dom kommer alltid "ligga på" lite. Det man kan göra för att förbättra, eller minimera, anliggandet är att se till att glidpinnarna är raka, fina(dvs, inga rostflagor eller annat skit) och välsmorda.

Är man ändå inte nöjd med det så får man vackert byta till fasta ok med kolvar på båda sidorna(som det är bak t ex).
#1357158
Lucif3r skrev: sön 05 jan 2020, 16:27 Är man ändå inte nöjd med det så får man vackert byta till fasta ok med kolvar på båda sidorna(som det är bak t ex).
De får inte plats, de trasslar ju in sig i ekrarna på fälgarna hela tiden :-D

Lucif3r skrev: sön 05 jan 2020, 16:27 .. se till att glidpinnarna är raka.. och välsmorda.
Är du alldeles säker på det? Det är inte tänkt så att glidpinnarna ska gå såpass trögt i gummibussningarna att bussningarna flexar och drar tillbaka oket när hydraultrycket försvinner? Som o-ringen gör med kolven alltså.

Skulle ju gå enkelt att testa genom att klämma ihop gummibussningarna runt pinnarna med buntband eller slangklämmor.. :P Men det är inte många tiondels millimeter som oket ska knuffas tillbaka, blir det för mycket så lär det inre belägget börja att ligga mot skivan i stället för det yttre.. Och när beläggen slitits ner så kanske man måste justera läget på gummibussningen så att det blir lika stort spel på in- och utsida?
Måste klura på det här, det borde finnas en lösning :-)
#1357281
Normal sett är det tätningsringarna i oken som ska "fjädra" en ytters liten bit så det ska rotera fritt. Jag har glidpinnar på min 745-a (-88B med ABS) och har under alla år jag haft den haft isär och smort upp beläggens anliggningsytor och glidpinnar med kopparpasta (och/eller kopparspray) en gång om året (i samband med hjulskifte) vår eller höst. Den rullar så lätt, så lätt och det är original ok och pinnar/gummi fram trots 31 vintrar och snart 50000 mil. Oken bak byttes för c:a 7 - 8 år sedan, en kolv rostade fast, trots jag motionerade den varje år (får skylla på föregående ägare)
#1357286
lennarte skrev: mån 06 jan 2020, 09:34 Normal sett är det tätningsringarna i oken som ska "fjädra" en ytters liten bit så det ska rotera fritt...
Tack, det var det jag misstänkte :-)
BT har bytt ut gummibussningarna mot någon seg plast, kanske är därför de inte fungerar som de ska..
#1359438
Skivbromsar har alltid en viss anliggning i sin design.
Många missar att beläggen måste löpa lätt också, utan fokuserar på kolv och glid.
Det lönar sig att ta loss belägg samt beläggens "glidplåtar" och skrapa rent så inte rost pressar samman. Då fastnar beläggen i hållaren.

Bak på modeller utan glidbromsok gäller samma sak, fast då beläggens anliggningsyta i själva oket. Grundtanken är att belägg ska löpa lätt.

Mina Biltema ok till V70N (väldigt lika som V70I) har gummibussningar såväl fram som bak.
Men dom byter ofta leverantör...

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]