Sida 1 av 1
Identifiera fel på topplock
Postat: ons 01 jan 2020, 04:42
av larsasp
Hej.
Jag tänkte kolla med er här om någon vet vad detta fenomenet kallas och även vad som kan ha orsakat detta.
Toppen är i övrigt rak, konstigt nog. Men denna lilla "fläck" är en som en bula på ca 1mm.
Räknas denna som skrot nu?

Vore tacksam om någon kan peka mig i rätt riktning.



Screenshot_20200101-043032_Gallery.jpg (172.17 KiB) Visad 1394 gånger
Bilen i fråga är en S70 2.0.
Re: Identifiera fel på topplock
Postat: ons 01 jan 2020, 09:16
av rd350
Den bruna fläcken är nog vid en vattenkanal? Putsa toppen ren utan att ta för hårt. Får inte vara för djupa kratrar där packningen ska ligga. Plana ej toppen om det ej är helt nödvändigt. De är lite känsliga mellan cylindrarna eftersom de ligger så nära varandra. Kör med färdigblandad glykol eller blanda den själv med destillerat vatten så får du inte ärg i motorn! Lägg in en bild när du fått den ren, syns nog lite bättre utan stålskalan.
Re: Identifiera fel på topplock
Postat: ons 01 jan 2020, 09:27
av Marlboroman
Ser ju ut att ha gått varmt på nåt vis..? Hur såg packningen ut? Och varför har toppen plockats av? Bör ju gå att plana toppen för att få bort det där
Re: Identifiera fel på topplock
Postat: ons 01 jan 2020, 10:59
av larsasp
Marlboroman skrev:Ser ju ut att ha gått varmt på nåt vis..? Hur såg packningen ut? Och varför har toppen plockats av? Bör ju gå att plana toppen för att få bort det där
Tog över bilen för inte så länge sen i hopp om att rädda den. Jag tog av toppen för att jag misstänkte att den gått varm utav förra ägaren, men som inte sagt något, då det var vatten i oljan och vit rök ur avgaserna, samt lite blöta tändstift på 3 och 4.
Packningen såg hel ut skulle jag säga, vilket jag blev lite förbluffad av, hade nästan räknat med en spricka eller skevhet eller dylikt. Det enda som syns på packningen är också en "bula" på motsvarande plats som på toppen då. Och drog då slutsatsen att det måste varit detta som gjort att det läckt.
Plana borde gå så klart, men undrar om det möjligtvis kommer tillbaka efter en tid? Aldrig sett denna typen av fel förut. Novis? Kanske


Re: Identifiera fel på topplock
Postat: ons 01 jan 2020, 11:28
av larsasp
rd350 skrev: ↑ons 01 jan 2020, 09:16
Den bruna fläcken är nog vid en vattenkanal? Putsa toppen ren utan att ta för hårt. Får inte vara för djupa kratrar där packningen ska ligga. Plana ej toppen om det ej är helt nödvändigt. De är lite känsliga mellan cylindrarna eftersom de ligger så nära varandra. Kör med färdigblandad glykol eller blanda den själv med destillerat vatten så får du inte ärg i motorn! Lägg in en bild när du fått den ren, syns nog lite bättre utan stålskalan.
Här kommer lite fler bilder, hoppas de duger annars får du hojta. Man kan skymta en till "bula" rakt framför den stora, men denna syns enbart och går inte att känna. Bild 2. Ska rengöra mer sedan och även vid ventilerna med, ej hunnit bara.
20200101_111030.jpg (319.79 KiB) Visad 1351 gånger
20200101_110441.jpg (526.94 KiB) Visad 1351 gånger
20200101_110557.jpg (662.99 KiB) Visad 1351 gånger
20200101_110740.jpg (676.53 KiB) Visad 1351 gånger
20200101_110745.jpg (634.02 KiB) Visad 1351 gånger
Re: Identifiera fel på topplock
Postat: ons 01 jan 2020, 11:32
av Erik Å
Bulan måste ju rimligen vara någon plastbit eller annat skräp som kom i kläm när Volvo monterade toppen, sen har den smält och pressats ihop.. Om du slipar bort den försiktigt så borde det ju vara metall under

Re: Identifiera fel på topplock
Postat: ons 01 jan 2020, 14:53
av Marlboroman
Hur ser det ut i blocket runt / idem där cylindrarna? för det där blir ju ute i vattnet som ska gå mellan cylindrarna. Vad händer om du skrapar med ett rakblad?
Re: Identifiera fel på topplock
Postat: ons 01 jan 2020, 17:40
av rd350
Den toppen hade jag låtit plana. Man ska dock inte göra det i onödan då toppen är delad i två halvor. Skulle den var kraftigt skev och man planar packningsytan mot blocket, då kommer inte kamaxlarnas lagringar inte att linjera helt. Men i ditt fall syns det att motorn gått med dålig kylvätska alternativt rent vatten. Plana den så att den precis blir "ren" det får inte finnas antydan till "kratrar" runt cylindrarnas tätningsytor.
Re: Identifiera fel på topplock
Postat: ons 01 jan 2020, 21:31
av larsasp
Marlboroman skrev: ↑ons 01 jan 2020, 14:53
Hur ser det ut i blocket runt / idem där cylindrarna? för det där blir ju ute i vattnet som ska gå mellan cylindrarna. Vad händer om du skrapar med ett rakblad?
Märkligt nog ser jag inget avvikande, och som du säger är det ute i vattnet. Provade att skrapa och det försvann, kan endast skymta att det varit någonting där nu och det är nu i nivå med resten av toppen.
Re: Identifiera fel på topplock
Postat: ons 01 jan 2020, 21:35
av larsasp
rd350 skrev: ↑ons 01 jan 2020, 17:40
Den toppen hade jag låtit plana. Man ska dock inte göra det i onödan då toppen är delad i två halvor. Skulle den var kraftigt skev och man planar packningsytan mot blocket, då kommer inte kamaxlarnas lagringar inte att linjera helt. Men i ditt fall syns det att motorn gått med dålig kylvätska alternativt rent vatten. Plana den så att den precis blir "ren" det får inte finnas antydan till "kratrar" runt cylindrarnas tätningsytor.
Intressant information/analys, får ta med den till en mekanisk verkstad och låta dom kika på den.
