Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353495
Hej! En kompis har nyligen införskaffats sig en Volvo V70 2.5GLT -1999 med B5254S motor som renoveringsprojekt. När den var inne på verkstaden sist med förra ägaren så la den felkoder på alla tändspolar & gasspjället. Den går bara på 2 cylindrar, det går att få upp den i 80km/h iallafall men det tar sin tid. Den saknar ”kraft” & har särskilt svårt att ta sig upp för lutningar & backar. Bilen går hyffsat jämnt när man kör för sitt tillstånd men går extremt dåligt på tomgång, den hoppar & ”blöddrar”. Min första tanke är att gasspjället har gett sig då det är ett vanligt återkommande problem på V70. Men skulle vara väldigt tacksam för fler åsikter & hjälp hur jag ska gå tillväga med detta.

Mvh Johanna
#1353553
Se det positivt, två cylindrar är bättre än inget :-D Jag skulle ha lyft på plastkåpan och kollat att kontakterna sitter isatta ordentligt vid tändspolarna och förstås att inte kablarna har nötts sönder mot topplocket.
Sen behövs antagligen ett renoverat gasspjäll (förslagsvis atech2.se). Men som första steg kan man ta loss luftslangen från spjällhuset och tvätta det invändigt så att inte spjället klibbar fast. Går fint med trasa / tops och t-sprit, spjället kan man hålla upp med pekfingret. Slabba inte på så mycket sprit att det rinner in i kullagren på spjällaxeln bara..
Undrar om riktigt dåliga tändstift skulle kunna sätta felkoder på tändspolarna? Värt att kolla ;-) Stift ska egentligen bytas var 5000:e mil men de är nog uppsatta på 6000 i serviceschemat..
#1354183
Går motorn "rent" d.v.s. på alla cylindrar om man t.ex. åker med fullgas, fast den är hiskeligt slö? Om så är fallet så låter det som att den går i limp home pga gasspjället. I den felmoden så kommer spjället vara låst till 20% öppningsvinkel och på tomgång så regleras motorns varvtal genom att stänga av spridarna istället, vilket får det att kännas som att den misständer rejält.
#1354329
SubMarine skrev: mån 16 dec 2019, 18:51 Går motorn "rent" d.v.s. på alla cylindrar om man t.ex. åker med fullgas, fast den är hiskeligt slö? Om så är fallet så låter det som att den går i limp home pga gasspjället. I den felmoden så kommer spjället vara låst till 20% öppningsvinkel och på tomgång så regleras motorns varvtal genom att stänga av spridarna istället, vilket får det att kännas som att den misständer rejält.
Ja, jag tycker att den går på alla när man kör den & gasar på lite. Men precis som du säger så är den vääääldigt slö. Det är mest tomgången & 1-2ans växel som den går ”hoppigt” på. Tar den någon speciell skada av att köras även om den är i limp home läge då och då? Hur ska jag gå vidare med att åtgärda detta?

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]