Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AntonT
#1353228
Tjena!

Har en V70 Blackline (Motor 5244S2) från 99 och har blivit ståendes då efter den ska ha dött på tomgång då batteriet inte palla med längre (Tros det). Satte dit ett nytt batteri och jäveln vill inte starta. Har fått ETS och motorlampan att lysa när bilen gnuggar, har soppa fram men inge tändning som rubriken lyder då. Har kollat efter felkoder med en ELM327 och ej fått fram något däremot när jag tar bort felkoderna så försvinner motorlampan och ETS?

Vad man har provat än så länge/

Har kollat samt switchat antenn ring, tagit loss ECU och sprayat kontaktrengöring. Bytt kamgivare (Tänkte de var orsaken till att den inte ville tända samt att jag inte fick ut nå OHM). Ohm mätte vevaxelgivare på 112 OHM så verkar inte så pjåkigt. Tog även luftmassemätare & tomgångsmätare från annan bil som är fullt fungerande men inge skillnad. Samtidigt kollade jag om spjället rörde sig när man tryckte på gasen och det gör den när man gnuggar.

OKEJ saken jag kan säga var att ungefär en vecka innan den dog så lyste ETS lampan en kort stund då jag valde att stanna och slå av och på bilen och då försvann den. Dum som man va kollade man inte efter felkoder redan då. :mad:

Fråga/

Tros det vara värt att skaffa VIDA Dice? Pratade med den hära ROBERT DIYs på Youtube och sa att jag skulle skaffa en sån. Någon som har rekommendationer på vart man ska köpa eller om nån som har en riktig som ligger o skräpa? Som sagt behöver endast till en bil från 99.

Sen så är det nån som har någon idé på vad de kan vara?
#1353247
Du har konstaterat att det inte ger gnista, medelst löst stift mot jord i en inkopplad tändspole?
Bränslefel är betydligt vanligare.

Med ETM gasspjäll borde du inte ha fördelaren, uyan direktverkande tändspolar, men det finns ovanliga "hybrider" under 1999 med antingen eller. Att du menar att set sitter en tomgångsmotor tyder lite på en "hybrid".
(Jodå, det finns dom med både tomgångsmotor och elektroniskt gasspjäll)

Startspärren bryter ENDAST bränsle.
Inte tändning .
Så knappast nyckel eller antennringen.

Generatorn laddade inte då, eftersom den dog medan motorn gick, och felet var "slut i batteriet"?

Alla större säkringar är ok?
Det händer att säkringar går utan anledning när batteri återansluts. Ovanligt, men..

VIDA är jättebra, om du får den att fungera.
Och Laptop är ett måste. Helst med win7 pro.
EBay är väl där man köper dom.

Biltemas Volvo scanner är värdelös på S/V70I men bra på V70N,S60, XC90,S80 mfl 2001-2007
#1353258
MickeM skrev: ons 11 dec 2019, 21:13 ..Startspärren bryter ENDAST bränsle. Inte tändning ...
På de senare motorstyrningarna lär immo blockera även tändningen. Men typiskt vid immo-fel är att motorn startar och går en sekund innan den stannar.
Jag skulle ha tagit ur bränslepump-reläet och byglat i sockeln för att vara 100% säker på att pumpen går
#1353269
På dom senare bryter immon även STARTMOTORN. Tändningen är nog aldrig aktuell vad jag vet.
Visst kan jag ha fel givetvis, men bröt den även tändningen skulle den inte starta till lite utan vara tvärdöd.
Och bryts både tändning och pump, skulle den inte ge soppa heller...

Bygla reläet är en bra början som jag håller med "Erik Å" om. Förutsatt att det inte är 100% konstaterat avsaknad tändning.
#1353291
Halloj.

Nej har ej provat med annan nyckel då jag minns inte vart den andra är. Ska leta fram den iaf.

Sen angående "tomgångsmotorn" sa jag bara men det heter egentligen på engelska idle control valve. Så det är ett elektroniskt gasspjäll o direktverkande tändspolar.

Bränslereläet kan jag utesluta för den har jag bytt mot en annan då jag felsökte o andra bilen startade med dennes bränslerelä. Samt att jag kollade efter gnista så la jag en tändspole mot blocket men fick inge gnista däremot kom det bränsle in i cylindern.

Däremot har jag provat bytt relät till motorstyrningen men inge hjälp. Nå annat relä som borde ha betydelse?

De säkringar är hela vad jag kan se.

Tar även upp det att en polare som jobbar på en verkstad tog med en felsökare som kallas Delphi men han fick inte fram nå felkoder heller men kunde köra bränslepump, fläkt osv så verkar som ECU:n är fungerande.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]