Sida 1 av 3

850 -93 värmesystem, hjälp med felkoder

Postat: sön 01 dec 2019, 11:08
av blastlast
Hej, köpte en 850 GLE -93 där kupéfläkten inte fungerade. Han jag köpte av skickade med en ny kupéfläkt som jag satt in utan resultat. Har även testat med nytt motstånd.

Läste så av felkoderna och fick en rejäl lista. Misstänker att de flesta av de här hänger samman, men känner mig osäker på var jag ska börja leta. Verkar vara problem med spjällmotorn(?), men är osäker vilken det är. Är det här något man bör kolla på själv med mer vilja än kunskap att mecka? :)

Här är felkoderna:

1-3-5 ingen signal från givaren för kylvätskans temperatur
2-3-3 positionsgivaren
3-1-1 förarsidans spjällmotor kortsluten till jord eller 12 volt
3-1-2 passagerarsidans spjällmotor kortsluten till jord eller 12 volt
3-1-3 ventilationens spjällmotor kortsluten rill jord eller 12 volt
3-1-4 golvet/defrosterns spjällmotor kortsluten till jord eller 12 volt
3-1-5 återcirkularionens spjällmotor kortsluten till jord eller 12 volt
3-2-4 golvet/defrosterns spjällmotor aktiv för länge
4-1-1 fläkten skuren eller drar för mycket ström
4-1-3 ingen styrspänning till föraraidans temperaturgivare för intagsfläkten
4-1-4 fläkten på föraraidans givare för innertemperatur är skuren
4-1-6 ingen styrspänning till passagerarsidans temperaturgivare för intagsfläkten
4-1-7 fläkten på passagerarsidans givare för innertemperatur är skuren
4-1-8 ingen styrsignal till fläktena kraftsteg
4-1-9 inkorrekt diagnostisk signal från fläktens kraftsteg

Hjälp mottages tacksamt! :)

Re: 850 -93 värmesystem, hjälp med felkoder

Postat: sön 01 dec 2019, 11:32
av kebabpizza
Börja med att radera felkoderna och se vilka som kommer tillbaka.

Re: 850 -93 värmesystem, hjälp med felkoder

Postat: sön 01 dec 2019, 12:06
av blastlast
Hm, verkar inte gå att nollställa... Finns det något annat sätt än det som beskrivs i Haynes?

Jag körde igenom alla felkoderna igen och lät den första visas på nytt innan jag slog av tändningen.
Lät kontakten sitta kvar i sockeln och slog på tändningen igen.
Höll ner knappen i fem sekunder så dioden lös (testade även 10s)
Enligt Haynes ska dioden börja blinka efter tre sekunder, men den förblir släckt.

Re: 850 -93 värmesystem, hjälp med felkoder

Postat: sön 01 dec 2019, 12:42
av blastlast
Ok, lyckades nolla dem. Man ska tydligen INTE slå av tändningen och dioden kommer INTE blinka.

Men de koder som kvarstår nu är:

1-3-5
3-1-4
4-1-4
4-1-7
4-1-8

Re: 850 -93 värmesystem, hjälp med felkoder

Postat: mån 02 dec 2019, 11:14
av blastlast
Vad tror ni med erfarenhet, kan det vara värt att skaffa nytt relä eller är det givarna? Vad innebär att givare är skuren?

Re: 850 -93 värmesystem, hjälp med felkoder

Postat: mån 02 dec 2019, 16:31
av kebabpizza
4-1-4 & 4-1-7, givaren sitter ihop med en pytteliten fläkt som pajar med åren, har du tur räcker det med att rengöra den, sitter bakom ett litet galler ihop med handtaget ovanför dörren på resp. sida (? har jag för mig).

Re: 850 -93 värmesystem, hjälp med felkoder

Postat: mån 02 dec 2019, 23:01
av Lucif3r
Det är väl istortsett bara 4-1-8 som kan göra att fläkten inte fungerar öht.
Med dom övriga koderna så ska fläkten fungera på alla lägen utom "auto" iaf.

Re: 850 -93 värmesystem, hjälp med felkoder

Postat: tis 03 dec 2019, 22:23
av stenudden
Jag upplevde liknande med min GLE -93. Mååånga felkoder. Lokaliserade problemet till att styrenheten(panelen med reglage) hade brunnit. Var en kondensator på ett kretskort som gett upp. Löstes relativt lätt med liten erfarenhet av lödning.

Re: 850 -93 värmesystem, hjälp med felkoder

Postat: ons 04 dec 2019, 20:20
av blastlast
Lucif3r skrev:Det är väl istortsett bara 4-1-8 som kan göra att fläkten inte fungerar öht.
Med dom övriga koderna så ska fläkten fungera på alla lägen utom "auto" iaf.
Tack... men jag får inte riktigt klarhet i om kraftsteget är detsamma som motståndet eller reläet?

Re: 850 -93 värmesystem, hjälp med felkoder

Postat: ons 04 dec 2019, 20:21
av blastlast
stenudden skrev:Jag upplevde liknande med min GLE -93. Mååånga felkoder. Lokaliserade problemet till att styrenheten(panelen med reglage) hade brunnit. Var en kondensator på ett kretskort som gett upp. Löstes relativt lätt med liten erfarenhet av lödning.
Åh, kian det vara nåt sånt alltså? Gick det att se den skadade kondensatorn eller behövde du mätinstrument?