Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1351441
Hej, köpte en 850 GLE -93 där kupéfläkten inte fungerade. Han jag köpte av skickade med en ny kupéfläkt som jag satt in utan resultat. Har även testat med nytt motstånd.

Läste så av felkoderna och fick en rejäl lista. Misstänker att de flesta av de här hänger samman, men känner mig osäker på var jag ska börja leta. Verkar vara problem med spjällmotorn(?), men är osäker vilken det är. Är det här något man bör kolla på själv med mer vilja än kunskap att mecka? :)

Här är felkoderna:

1-3-5 ingen signal från givaren för kylvätskans temperatur
2-3-3 positionsgivaren
3-1-1 förarsidans spjällmotor kortsluten till jord eller 12 volt
3-1-2 passagerarsidans spjällmotor kortsluten till jord eller 12 volt
3-1-3 ventilationens spjällmotor kortsluten rill jord eller 12 volt
3-1-4 golvet/defrosterns spjällmotor kortsluten till jord eller 12 volt
3-1-5 återcirkularionens spjällmotor kortsluten till jord eller 12 volt
3-2-4 golvet/defrosterns spjällmotor aktiv för länge
4-1-1 fläkten skuren eller drar för mycket ström
4-1-3 ingen styrspänning till föraraidans temperaturgivare för intagsfläkten
4-1-4 fläkten på föraraidans givare för innertemperatur är skuren
4-1-6 ingen styrspänning till passagerarsidans temperaturgivare för intagsfläkten
4-1-7 fläkten på passagerarsidans givare för innertemperatur är skuren
4-1-8 ingen styrsignal till fläktena kraftsteg
4-1-9 inkorrekt diagnostisk signal från fläktens kraftsteg

Hjälp mottages tacksamt! :)
#1351450
Hm, verkar inte gå att nollställa... Finns det något annat sätt än det som beskrivs i Haynes?

Jag körde igenom alla felkoderna igen och lät den första visas på nytt innan jag slog av tändningen.
Lät kontakten sitta kvar i sockeln och slog på tändningen igen.
Höll ner knappen i fem sekunder så dioden lös (testade även 10s)
Enligt Haynes ska dioden börja blinka efter tre sekunder, men den förblir släckt.
#1351675
4-1-4 & 4-1-7, givaren sitter ihop med en pytteliten fläkt som pajar med åren, har du tur räcker det med att rengöra den, sitter bakom ett litet galler ihop med handtaget ovanför dörren på resp. sida (? har jag för mig).
#1351900
Jag upplevde liknande med min GLE -93. Mååånga felkoder. Lokaliserade problemet till att styrenheten(panelen med reglage) hade brunnit. Var en kondensator på ett kretskort som gett upp. Löstes relativt lätt med liten erfarenhet av lödning.
#1352013
Lucif3r skrev:Det är väl istortsett bara 4-1-8 som kan göra att fläkten inte fungerar öht.
Med dom övriga koderna så ska fläkten fungera på alla lägen utom "auto" iaf.
Tack... men jag får inte riktigt klarhet i om kraftsteget är detsamma som motståndet eller reläet?
#1352014
stenudden skrev:Jag upplevde liknande med min GLE -93. Mååånga felkoder. Lokaliserade problemet till att styrenheten(panelen med reglage) hade brunnit. Var en kondensator på ett kretskort som gett upp. Löstes relativt lätt med liten erfarenhet av lödning.
Åh, kian det vara nåt sånt alltså? Gick det att se den skadade kondensatorn eller behövde du mätinstrument?
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]