Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1351246
Hallå!

För första gången underkänt på besiktningen, troligen har tidigare besiktningsmän missat att konsolerna som bär stötfångaren bak på min 850 är helt av, eller så har årets utflykter tagit det sista på dem.
Nu hänger iaf baken.
Jag har fixat nya konsoler, skruvar och popnit, allt är förberett, men när jag tittade närmre på bilen så ser de delarna i stommen som konsolen fästs in i inte så jäkla kul ut.. Den ena sidan fick jag backning på (gissa vilken!) där det behöver svetsas.
Det jag undrar är, kan dessa delar också bytas ut? Är de svetsade i karossen eller är det lösa delar?
Om man kan köpa nya hållare till konsoler och bulta fast dessa kan ju allt lösas utan svets (och verkstad)
Bilagor
20191130_100446.jpg
20191130_100446.jpg (239.53 KiB) Visad 3779 gånger
20191130_100158.jpg
20191130_100158.jpg (217.32 KiB) Visad 3779 gånger
#1351411
viewtopic.php?f=16&t=151313
De U fästplåtarna som ska vara på stötfångarbalken är samma på v70 och 855 kombi som jag antar du har.
De konsoler som sitter fast på karrosen på V70 minns jag inte om det är samma som till 855 men troligen samma ser iaf lika ut som på min V70 enl dina bilder. I tråden finns alla artikel nummer o goggla på. Original fäst konsoler i karossen är inte skruvade men ersättnings konsoler är det iaf på V70 och troligen på 855 med. Läs hela tråden. I tråden finns länkar till bilder och länk till en annan tråd där det finns bilder på de nya grejorna monterat på bilen just en 855 det finns även bilder där före de nya fästena sitter på bilen.

Volvo kunde fixa fram grejorna så sent som i augusti i år.
lmr.se hade U fästena till stötfångarbalken. Kanske lite bättre pris men ingen här utom Volvo kunde få fram fästkonsolerna
till karossen de tar från GCP .

Nu är sysselsättningen räddad för dig nåra helger framöver. Du kanske även behöver snygga upp hela bakänden när
det ser ut så där vad vet jag. Hoppas du har varmgarage.
Lycka till.

Edit har kollat på en bild i tråden ska enl den vara samma fäst konsol till karossen på 855 och V70.
#1353909
Spot on på den beskrivningen, hittade allt när jag sökte på artikelnummer 9474082 som volvo uppgav som nya distanser till stötfångarbalken.. Och som den gamla tråden, djävulskt dyra att köa från volvo.. 800 spänn styck eller så.
Nu vet jag iaf vad jag behöver göra.

Och nej, inget varmgarage..:/
#1356980
Jag har hittat alla reservdelar som behövs, nya konsoler och nya konsolfästen hade Rejmes, det är egentligen bara skruva och nita. inga svårigheter. Jag avvaktar dock av anledning att jag har ABS-problem också som jag hoppades skulle kunna lösas idag, men det gick åt skogen.. men det är en annan tråd ;)
Tidigare ägare hade helt enkelt tagit bort ABS-lampan ur instrumentpanelen när de inte hade lyckats få bort ABS-ens styrenhet...
Det dyker upp en tråd om det snart här, men har någon ett förslag på hur man får ut en pajjad torx e5-skruv så mottages råden gärna!

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]