Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lagar
#1349713
Har en -97a awd med en trasig dämpare bak( nivåmatic) kostar över 5000kr ny, är det någon som har en begagnad?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1349909
Om det duger med 1 eller 2 beggade dämpare bildelsbaseen .se. Eller kan det funka med 2 nya vanliga av bra sort.
Alla dämpare o fjädrar bör helst bytas i par.
av lagar
#1350087
Har sökt där under lång tid, men nedre fästet är en trärgående pinne med två skruvhål,och det verkade bara ha varit på dom äldre AWD
av volvo94
#1350462
Är det sådana här du har så kan du inte byta till "vanliga" utan att byta fjädrar då dämparna är så mycket kraftigare.
Bilagor
3239662.jpeg
3239662.jpeg (8.66 KiB) Visad 3642 gånger
av lagar
#1350854
Har nästan gett upp hoppet att hitta begagnade nivåmatic. Läser om många som söker dämpare utan att hitta. Tänkte att man kanske kunde montera Hi-Jackers, är det någon som vet om det är lika svårt att få tag på något som passar till en-97 AWD?
av lagar
#1352059
Har köpt sådana dämpare, men fjädringen blir jättemjuk och går i botten för en liten last. Köpte då nya starkare fjädrar som jag inte monterat, hoppades på en nivåmaticdämpare i sista sekund. Nu står den avställd under vintern och vem vet, kanske någon som har en nivåmaticdämpare plötsligt kontaktar mig. Hoppet är det sista som överger en!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1352062
Ja, fjädarna måste bytas om man byter från, eller till för den delen, nivåmat. Klassiska dämpare och nivomat fungerar helt olika, där nivåmatfjädarna är väldigt mjuka och vanliga dämpar-fjädrar är betydligt hårdare.
Dom vanliga fjädrarna är kraftiga nog att hålla bilen uppe helt utan dämpare.... Dock slutar den aldrig gunga :P ... Det klarar inte nivåmat-fjädrar av, utan dom skulle säcka ihopp så fort du blåste på bilen.
av lagar
#1359326
Lyckades få tag på en nivåmatic dämpare, så nu har jag en sats med nya fjädrar och gasdämpare som jag inte monterade till salu om någon behöver, pris? jag betalade 3000kr för allt,så 1500 kanske är ok?
av lagar
#1374228
Provar igen! Har nya gasstötdämpare samt nya fjädrar, kraftigare för att passa vid byte till vanliga gasdämpare. Nya grejer i kartong med kvitton, borde vara någon som behöver dom med tanke på hur många som inte lyckats hitta nivåmatic. kan skickas, vet inte exakt vad frakten blir, men jag gissar på ett par hundra. Jag bjuder på frakten! Ring 0706169590. Ni tycker väl jag är tokig som lägger ut nummret, men vad skulle hända en 70årig pensionär som när som helst kan trilla dit på corona!

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]