Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1350107
Ja ser fint ut det där. Har gjort samma på mina grejor. Mitt gamla drag som är rätt mjukt är fullt med blöt sand o salt invändigt det är stopp i röret. Letar efter ett par svarta plastlock att sätta i ändarna på mitt nyrenoverade. Tänkte rostskydda inv med lite tjock olja blandat med lite tunnflytande. Förr så mosa jag i nåra fetttuber efter sprutat med olja VBG drag tex.
av Erik Å
#1350144
gubbstrutt skrev: sön 24 nov 2019, 07:34 .. Letar efter ett par svarta plastlock att sätta i ändarna på mitt nyrenoverade...
Har tänkt samma tanke, vad tror du om lock till 50mm avloppsrör?
Stålrörets innerdiameter är ganska exakt 50mm, på avloppsrör så är det ytterdiametern som är 50mm.
Men eftersom ett lock är avsett att sättas i en muff där 50 mm rör ska passa så borde lockets ytterdiameter vara 50mm.
Med värme och lite god vilja så borde väl ett sånt lock passa, eller? :-D Ska besöka byggvaruhuset nästa gång jag ska till stan..

https://www.bauhaus.se/mufflock-50o-mm
lock.JPG
lock.JPG (22.52 KiB) Visad 543 gånger
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1350338
Jag drar o skaffar ett par sådana i veckan och testar i mitt drag som ligger på bänken. Kan tjacka ett par åt dig med om du vill.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1350743
Testa det där locket i ena änden på mitt renoverade drag dunka ner det med en liten mjuk gummi klubba.
Nästa lock ska jag värma lite på som du föreslog. Observera att mitt drag är renblästrat även invändigt bara färg o rostskydd i ändarna invändigt .
Man lär måla de där svarta så inte bilprovningen får nys om att man möjligen kan ha haft ned draget. Då blir det regg bess på draget o massa strul :bored: .
Nya bult och mutter likaså.
Jo jag har kollat upp det.
Råkat ut för det på en bil hade glömt måla bultar.
av Erik Å
#1350747
gubbstrutt skrev: ons 27 nov 2019, 15:15 .. så inte bilprovningen får nys om att man möjligen kan ha haft ned draget. Då blir det regg bess på draget o massa strul :bored: .
Okej tack, då köper jag ett par lock också
Tror du att det är ett problem att man har haft ner draget? I somras när jag besiktade så sa besiktningskillen (detta var innan renoveringen) "Jag ser att du har bytt drag", han tyckte väl att det var ovanligt lite rost. Men det var bara ett konstaterande, inget som gick till protokollet. Nu påpekade jag i och för sig att det var original..

Reg-besiktning krävs väl bara då man utrustar bilen med drag, inte om man tar loss och sätter tillbaka det, eller? Och skulle det vara en annan individ så tror jag inte bilprovningen har någon koll på det :-)
Äh, när bilprovningen frågar nästa gång får jag väl hävda att jag har målat draget medan det satt på plats. Det hade nog faktiskt kunnat gå :-D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1350748
Tar du ner draget o sätter tillbaka är det regg bess. Så det får man vara tyst om man har isf gjort iordning på plats. Men det är lite svårt o hävda när de skrapar av rostskydd o färg på nya bult
av Erik Å
#1350789
Aj.. Går det inte att köpa någon brunröd sprayfärg som man kan spraya på de nya bultarna så de ser lite rostiga ut? :-D

Reglerna ändrades 2013, registreringsbesiktning är inte längre nödvändig men det förutsätter att bilen är EU-godkänd (det borde våra vara) samt att dragkroken är EU-godkänd (vilket är högst tveksamt på 20 år gamla Brink-drag. Detta är ju åldersdiskriminering!! :-D )
bilprovningen.JPG
bilprovningen.JPG (40.5 KiB) Visad 470 gånger


Dragkrokslagret skriver att förutsättningen är att "materialet uppfyller EU standard EC 94/20 och är godkänt för bruk i Sverige"
dragkrokslagret.JPG
dragkrokslagret.JPG (55.15 KiB) Visad 470 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1350812
Det är inte en ren reg. bes. man gör nu för tiden, utan en mindre tilläggs-besiktning i samband med ordinarie bes. Tror jag gav typ 200kr extra när jag "reggade" min med krok(-16 eller -17, kommer inte ihåg exakt) hos bilprovningen(= inte direkt biligaste alternativet).
Monteringsanvsning där tillhörande åtdragsmoment finns, samt typskylt draget, måste finnas och visas vid denna reggning. Draget måste vara godkänt och rätt typat. Kommer inte ihåg vad det var för massa siffror som ska finnas, men istortsett alla drag uppfyller kraven sålänge det är ett "orginal" drag och inte nå hemmameck :p
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]