Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1350820
Japp en regg bess bara på draget visst. Men det är inte alla som har papper på sina drag då går det ju inte?. Jag har inga papper på mitt drag jag köpte på skroten o snygga upp. En fin typbricka tog jag från en tredje bil med exakt samma drag som sitter på min sen ny finns en bild på en här i tråden. Den har jag iaf. Och jo jag misstänker att draget är eu godkänt det står ju E11 på typbrickan??.
Jag orkar inte läsa reglerna ovan men de sa att på min v70 så var det regg bess på draget så fort jag hade bytt eller tagit ned befintligt och satt dit det eller tagit bort draget. Eller på annat sätt gjort det obrukbart.
Litet förtydligande det drag från skroten jag snyggat upp är samma som det dåliga på bilen.
Min bil var enl dem för gammal för att de nya reglerna skulle gälla den det är en 1999.
Well personligen bryr jag mig inte. Det går säkert bra o bessa med mitt renoverade drag nästa år.
Får köra ett tag så det inte ser ut som nytt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1350831
Vad jag kan se så finns det inget serienummer på typskylten så man kan inte se vilken individ som sitter på bilen.
Kleta underredsmassa på bultarna och hävda att det är originaldraget som är målat på plats.. lite smuts hjälper säkert också. Hur ska bilprovningen kunna bevisa motsatsen? :P
Har man momentdragit och använt låsvätska finns ingen anledning att oroa sig att draget skulle ramla av. Men ett närapå sönderrostat drag skulle mycket väl kunna göra det...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1350860
gubbstrutt skrev:Min bil var enl dem för gammal för att de nya reglerna skulle gälla den det är en 1999.
Well.... Gällde det på min -97a så lär det ju gälla på din -99a tycker man :-D

Jag tror förövrigt ingen bes. kommer kommentera eller ens lägga märke till att draget är utbytt(så länge typskylt finns på draget, det kollar dom oftasts). "Reggningen" går ju bara ut på att få på papper/registreringsbeviset att fordonet har, eller inte har, ett drag. Om sen draget blivit utbytt till ett annat har ingen betydelse.
Visst, du bör kanske inte hoppa in på besiktningen och peka och säga att draget är bytt, men det säger väl sig självt :p
av Erik Å
#1350897
Hängde inte "helbilsgodkännande" ihop med att vi bilarna skulle EU-godkännas i stället för att typgodkännas i varje land individuellt?
Helbilsgodkännandet kom väl runt -98? Men det kanske är något senare EU-godkännande som det syftas på här..?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1350934
helbilsgodkännandet kom någonstans mellan 96 och 98, exakt när verkar variera och är lite luddigt(ovanligt va?)... En 97a kan vara helbilsgodkänd medans den likadana brevid inte är det. Verkar bero lite på om det är en gammal modell(t ex 850 som kom ut -92) eller ny modell(såsom x70 som kom ut -97).
av Erik Å
#1351986
Två stycken 50mm avloppslock inköpta på Bauhaus, diametern nedslipad till 49.5mm på bandslipen.
In med lite rostskydd i röret på draget, kleta på underredsmassa på locken och sen i med dem! Passar perfekt :-)
IMG_20191204_101508_10CS_DxO_800.jpg
IMG_20191204_101508_10CS_DxO_800.jpg (93.41 KiB) Visad 458 gånger
IMG_20191204_102917_DxO_800.jpg
IMG_20191204_102917_DxO_800.jpg (76.83 KiB) Visad 458 gånger
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]