Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av covvfefeeller
#1349267
Hej, har haft lite trubbel med min s70 som inte gått igenom besiktningen pga höga avgas värden och dricker kylarvätska.. ibland :-/ .

Inga felkoder dyker upp varken sig i mekanikerns dator eller min billiga obd2 adapter

Jag har under de senaste månaderna bytt rätt mycket på bilen bland annat;

Ny kylare, expansionskärl, nya tändstift, olja, soppa filter, luft filter, värmepaket.

Nu undrar jag därför vart problemet kan sitta, det mesta tyder på att det skulle vara en kass topplocks packning eller något med pcvn, finns det några knep för att säkerställa detta utan att beställa eller plocka isär massa?

Kylarvätskan försvinner inte alltid utan bara ibland vilket gör det mer konstigt, ofta under längre turer dvs en timme plus,
jag hittar inget i oljan men bilen ryker relativt mycket vitt så det tyder väll på att det letar sig in i motorn eller förbränningen, den går aldrig till kokande varm och anledningen till att jag tror det kan vara nått med pcvn är att det rinner en svag ström av kylarvätska i den översta slangen på expansionkärlet samt att den trycker ut vatten ibland.

Kan tilägga att bilen går hur bra som helst i övrigt och är ganska pigg.

Tacksam för all hjälp
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1349275
Det vore intressant att veta dessa avgasvärden... Det kan ge en en hum om i vilket område felet kan tänkas ligga.
Och hur ser fördelaren och rotorn ut innuti?

Kass toppackning brukar visa sig på 2 sätt. Majonäs på oljestickan, och/eller stark avgaslukt ur expansionskärlet.
Du säger att den inte går till "kokande varm", så den går alltså en skaplig bit över "kl3" ändå?
av covvfefeeller
#1349282
Ang temperatur står den ganska klistrad som på bilden här

https://images.matthewsvolvosite.com/s7 ... -gauge.jpg

Här ska vi se, hittade inte papperet först men här kommer lite mer exakt.
HC-Halt Tomgång (8.2.1.2) För hög, 2
Lambda värde förhöjd tomgång (8.2.1.2) Felaktigt 2

CO 0,1 (0,5)
HC 999 (200)
CO2500 0,3 (0,3)
Lambda 0,92 (0,97-1,03)

Det har varit en lite ljus kola färgad nån gång tidigare som försvann, fick tydligen höra från mek att det kunde vart kondens om den stått ett tag efter som det inte dykt upp igen, fördelaren och rotorn är jag inte riktigt hundra på hur man kollar, lite ny fortfarande.

Kan det vara så att billiga tändstift från typ autodoc kan ställa till det så mycket?

Edit: Kan detta vara en spricka i blocket?

Bild
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1349919
Av dom avgasvärdena att tyda så går bilen väldigt fett, Läckande insprutare kanske.
Ja om tändstiften inte gör sitt jobb å orkar att tända så får du höga avgasvärden, Biltemas tändstift är faktiskt billiga och bra, till och med bättre än original. men det gäller att man kollar på brisk hemsida så man får rätt tändstift till motorn då Biltemas reg-nr sökning kan visa fel stift för motorn. Det är Brisk tändstift dom Biltema säljer.
av MickeM
#1349949
PCV'n (vevhusventilationen) ger inte övertryck i kylsystemet som du inne på i första inlägget.

Men avgasvärderna kan påverkas.
I så fall har du betydande övertryck när motorn går, vilket kan testas med att hålla en engångshandske tex över oljepåfyllningen när motorn går. Den ska suga ner, mer än blåsas upp.
Givetvis kan man ha problem med ventilationen även om man har undertryck på tomgång, men inte så illa att avgasvärderna påverkas.

Jag hade också sett över ALLA tänddelar, och hur LMM mår.
Luftfilter är bilanpassat och i orginal luftburk antar jag?

Slangar osv, förutsätter jag att du kollat.

En enklare handhållen OBD scanner är helt verkningslös på en 1998.
En GLT behöver vol-FCR med en kkl401 kabel.
(Och en laptop givetvis)
Vad mekaniken hade är okänt, men jag vet inga andra som tar 1996-1998.
VIDA funkar bara 1999-2014.
Jag tvivlar på tex Autocom till dom årgångarna.
av covvfefeeller
#1351615
Tack för alla svar, bilen fungerar bättre efter en rengöring i bränslesysten och spjällhus, dock tror det är ett underliggande problem med pcvn , kanske oljefällan som är kloggad? Men den gick igenom besiktningen med lite extra ethanol i bensinen och snäll besiktningsman :party: nu undrar jag vart ett pålitligt ställe för att införskaffa denna vol fcr och kkl kabel är? Hittade någon utgången auktion på tradera bara.. Vad är för programvara som ska höra till?

I övrigt verkar allt som det ska med slangar, och luftfilter har tagit den allt och gjort rent det i samma vända.
Fick ett nytt problem med elen då lamporna lyser svagt på lågvarv, är det generatorn? Batteriet är i gott skick
av MickeM
#1351617
Rengöra gasspjället hjälper föga på dom gamla mekaniska. Det är dom elektroniska som det gör skillnad.

Vol-fcr är programvaran. Kkl401 är kabeln mellan laptop på OBD2 uttaget mellan sätena.

Körs bilen mycket småkörningar utan att få bli genomvarm med jämna mellanrum?
Du nämner längre turer, men hur ofta, och har det skett sedan avgasproblematiken uppstod?
Ofta småkörs bilar mer än dom tål, främst i större städer. Då blir oljan kass av kondens och oförbränt bränsle, och sen lämnar också katten in.
Eftersom inte reglersonden sänkt till sin maxparameter och lämnar felkod, tyder det lite på att felet sitter EFTER sonden faktiskt.
(Om den inte är bytt till universalkrafs)
Nu var inte dom här gamla systemen så väldigt medvetna, förvisso, men ändå. Borde med dom avgasvärderna om katten vore frisk.

Mät batterispänningen med bilen av, tändning på.
Sedan med motor på tomgång.
Och sist med motor på kanske 2000varv.

Med motor igång ska du ha väl över 13v. I alla fall efter en åktur. Med minsta varv ska du ha ca 14v.
Om batterispänningen är låg (under 12v) med motor av, tändning på och snabbt sjuknande är batteriet dåligt eller något som drar mycket ström.

Jag brukar pröva batterier genom att låta den stå med ljuset på ca 5-6min. Sedan ska den starta lätt ändå. (Kanske inte kallstart i kraftig kyla)
Annars är det kass. Då stående hemma lämpligt med batteriladdare redo så klart.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1351728
Hmmmmm....... ELM i sig självt brukar vara rätt svårt att få igång på 96-98, det är alltså en hårdvarubegränsning i läsaren och inte mjukvaran. Den främsta skillnaden är att volvo 96-98 har grymt snara timeout tider, något ELM brukar få tokspel utav. Likaså är timingen mellan kommandon omänskligt smal och precis, även detta något ELM brukar grina över.

Kan iofs. vara så att dom använder ISO-protokollet(vilket även det är lite si och så när det gäller funktion på 96-98, och funkar mig veterligen bara på M4.4, dvs inte 940 eller 850T5 med M4.3), men mig veterligen finns det bara en snubbe som ens har försökt att tolka dom råa HEX-värdena via ISO, och han har inte listan publik.

Möjligt att appen funkar 98% av tiden, men jag kommer iaf fortsätta predika kkl409.1 + vol-fcr på laptop :p

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]