Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nissemor1
#1348845
När man startar bilen så fungerar inte ,stereon ,torkare ,tutan, fläkten osv och så lyser srs lampan, men efter ca 10 minuter börja allt att fungera igen till man stänger av igen har haft lös kontakten vid nyckeln men blev inte bättre. Nån som har nån idé vad felet kan vara
av Erik Å
#1348893
Allt det du nämner kommer från huvudsäkringar F6 och F2 (sitter i motorrummet) och går sen via ett relä som i Haynes kallas "överbelastningsrelä X-matning", det sitter förmodligen i en av plastburkarna i motorrummet på förarsidan. Inte helt ovanligt att reläerna börjar strula när de blir varma eller tvärtom..
Ska se om jag hittar ett bättre schema och någon mer trovärdig märkning på reläet :-)

Här! "wiper washer", går via relä 2/30 "Overload relay X-supply"
https://www.carknowledge.info/volvo-v70 ... perwasher/

Och här borde man ha hittat reläets placering men nope! :oops:
https://www.carknowledge.info/volvo-v70 ... use-panel/

Hittade en bild på reläerna i 850 (sitter i säkringsdosan precis framför vindrutan). Det verkar vara nr 4 eller nr 6
relä.PNG
relä.PNG (19.24 KiB) Visad 1684 gånger
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1348912
Lustigt att man inte kan identifiera reläerna, det måste finnas en korsreferenstabell någonstans som säger att relä 2/30 heter 105 eller 107 i placeringsritningen.. ?
Prova att knacka lite på relä nr 4 och 6 i skissen ovan när bilen strular. Man kanske kan prova att växla plats på dem om de är helt identiska
Du kan ju prova att dra dra ur och sätta tillbaka säkring nr 2 och nr 6 i "main fuses"-boxen i motorrummet också, det kanske har blivit oxid i hållarna..
Sen lär väl båda X-matningsreläerna styras från tändningsnyckeln men om det var fel på den skulle väl knappast motorn gå. Gissar att det är fel på det ena reläet som styr fläkt och annat medan det andra som matar tändsystem och sånt fungerar..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1348927
Jag hade nog fel där :-)
Motorelektroniken matas tydligen via kontakterna 30I och 15 i tändningslåset så det skulle mycket väl kunna vara ett fel i låset som gör att det inte blir kontakt mellan terminal 30 och "X" och motorn går i alla fall..
Men börja med att kolla reläerna och huvudsäkringarna, som nästa steg får du kolla om det finns spänning på tändningslåsets kontakt "X" (den kan du också hitta i reläsockelns kontakt nr 2 eller om den kanske är märkt "86" som på reläet)
wiper.PNG
wiper.PNG (51.62 KiB) Visad 1666 gånger
av Erik Å
#1348932
Nissemor1 skrev: mån 18 nov 2019, 19:53 Jag får tacka så mycket för hjälpen det var relät
Perfekt! En av de billigaste reservdelarna i elsystemet :-D

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]