Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1346716
Peta bort rosten mellan kuggarna, givaren mäter ändringen i "reluktans", dvs magnetisk ledningsförmåga, som uppstår då kuggarna passerar framför givaren. (kransen kallas reluctor ring på engelska) Förmodligen sitter det en permanentmagnet och en halleffektgivare med förstärkare inne i sensorn. Icke-magnetisk lort mellan kuggarna ska alltså inte påverka funktionen, värre med rost :-)
Och är ringen spräckt så är det stor risk att den slirar på drivknuten, då blir det förstås också dåligt med pulser..
Men sådana fel borde inte sätta felkod omedelbart utan först när bilen har rullat en bit.
Jag skulle ha mätt upp kablarna från sensorns kontakt fram till styrenhetens kontaktdon med en multimeter.. Och även mätt mot givarna och kollat att de uppvisar ungefär samma resistans på båda sidorna
av ulla245
#1346723
Jag kände på ringen med en mejsel ,den sitter fast , men det var mkt rost och bilen hade stått still utomhus i 1 1/2 år när jag köpte den . Grannen har en multimeter ska höra om jag kan låna den i helgen , men jag börjar med kransen .
av tomasfrick
#1347931
Hoppar in i tråden lite här. Min abs/tracs bråkar oxå och den började med detta efter byte av stötdämpare skumt nog. Får upp speed signal som felkod på min egen läsare och verkstad har konstaterat att de är vänster fram.

Bytte den givaren men dumt nog köpte jag inte ringen. Vid uppstart lyser abslampa, tracs tänds när jag rullar över 25km/h ish. Ibland brummar även abs'en när jag kryper iväg och då slocknar även lampan för att sedan tändas med tracsen vid lite högre fart.
Om det är boxen som pajat borde väl inte lampan slockna ibland?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1347965
Jao, det kan det allt göra. Det hårdvarufelet som utgör 99% av ABS box-relaterade fel är spruckna lödningar, och då kan kontakten bli god nog för att fungera, för att sedan tappas när kretskortet expanderar eller komprimeras av värmen.
Dock så får man nästan uteslutande felkod på höger bakgivare när det är det som är felet. Att få felkod fram men inte bak vid det felet är nästan omöjligt.

Min spontana gissning är att du antingen inte fått dit givaren rätt, eller att ringarna är kassa. Jag lutar mer åt ringarna dock.

ABS'en utför flera självtester efter start. En direkt bilen startas, ytterligare en vid 25-30km/h och någon mer test lite då och då under drift.
Mao. är det inte ovanligt att inte ha ett fel vid start, men som sedan ploppar upp vid 25-30km/h, eller vice versa.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1348363
Om hastighetsmätaren inte fungerar alls så har du troligen fel på båda fram... Vilket är smått ovanligt men inte omöjligt. Är ju inte omöjligt att boxen har tackat för sig helt och hållet heller, även om även detta hör till ovanligheterna.

Du kan ju börja med att kontrollera säkringen till boxen iaf.
av ulla245
#1348545
Jag har har kollat boxen , men det såg bra ut , men jag lödde på lite extra , tyvärr står bilen utomhus så meklusten är i princip noll :-)
av Erik Å
#1348571
Bit i det sura äpplet och mät upp kablarna! :-)
Du berättade att allt började strula när man vred på ratten, det går bara att förklara med kabelbrott eller dåliga kontaktdon.. Sen kan förstås annat ha gått sönder under resans gång
av ulla245
#1348828
Nja så var det inte riktigt , det var så att lamporna lös när jag körde hem den från förra ägaren men dom slocknade efter en stund , sen lös dom igen ,men en gång slocknade dom efter en vänstersväng i låg fart , fullt rattutslag , sen lös dom igen och har lyst sedan dess. Men nu när jag var ute med den hade hastighetsmätaren lagt av helt , vänster kuggkrans ser hemsk ut , blir det någon solig dag ska jag göra rent den och mäta upp kablarna .
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]