Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S6024t
#1346352
Poliariteten har ingen betydelse vid ohm mätning av givaren...Men kan du radera felcoden,så föreligger felet ej i givaren,utan om felet kommer när bilen rullar/körs så troligen kransen som är sprucken...
av ulla245
#1346371
Hur raderar man den ? jag har ingen felkodsläsare och batteriet var på laddning nyss så då bröts ju strömmen , men lamporna lyser fortfarande , det är inte styrboxen för den såg bra ut och jag lödde på lite mer för säkerhets skull .
av Erik Å
#1346373
Om det är något fel med givare eller kuggkransar så behöver du inte radera. Den aktiva felkoden försvinner av sig själv och lampan släcks efter att man har kört bilen (läs startat motorn) 5-10 gånger (minns inte riktigt) eller batteriet har kopplats ur. Lagrad felkod ligger förmodligen kvar men det gör inget.

Men så länge felet finns kvar så kommer felkoden att sättas på nytt så fort du startar bilen. De flesta styrenheterna kör självdiagnos just när man startar. Är det något allvarligare fel med styrenheten så kanske det är svårare att bli av med aktiva felkoder, det har jag inte koll på.

Har du kollat om det finns någon verkstad i närheten som skulle kunna hjälpa dig med att läsa ut felkoder till en rimlig peng?

Om felkoden sätts ögonblickligen efter motorstart så tyder det på trasiga kablar eller pulsgivare (eller styrenhet). Fel på kransarna upptäcks först när bilen börjar rulla..
av ulla245
#1346399
Jag tror nog det kan vara en kabel , men jag ska kolla kuggkransarna en ledig dag det är kolsvart på kvällen , bilen är en reservbil som jag inte tänker kosta på någon felsökning , jag får väl köra obesiktat om bruksbilen skulle gå sönder i vinter ;-) Den står avställd och jag kör med den en gång i veckan så den får rulla lite . kransarna bak har kollat dom är jättefina .
av Erik Å
#1346451
Igen aning.. Hittade ett schema för -99 på nätet https://www.carknowledge.info/wp-conten ... l-1999.jpg
ABS.JPG
ABS.JPG (70.77 KiB) Visad 503 gånger
Här syns ingen kontakt på vägen in till ECU:n.. Punkterna "1" och "2" antar jag är kontakten vid givaren. 7/31 är givare vänster fram, 7/32 höger fram. Det lustiga är att i detta schema så ser båda ledningarna ut att gå direkt till ABS-ecu:n men i mitt Haynes-schema så är vänster skarvad så att ledningarna från givaren är BN (brun) och SB (svart) byter färg, efter skarven blir de W/BN (vit/brun) och W/SB (vit/svart)! Och dessutom så går vänstra in på stift 11 och 4 på ECU:n, höger på 18 och 3 i mitt Haynes-schema. Så är det ju inte här: vänster in på 2 och 1, höger på 20 och 19..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1346469
Kabeln går direkt mellan givarna och ABS-boxen fram. Bak har ett par kontakter, men det är ju betydligt längre sträcka dom går än fram. Skulle vara rätt grisigt att behöva riva ur hela bilen och dra ny ~4m kabel bara för att byta en sensor :p
av ulla245
#1346613
Ja nu har jag kollat kransarna och den högra är jättefin , den vänstra såg hemsk ut , den var så rostig så man såg knappt kuggarna , det var svårt att se om någon kugg fattades . förmodligen aldrig bytt .
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1346702
Om kransen fortfarande är hel så räcker det troligen med att göra rent den ordentligt.
Det är väl inte vanligt att dom går sönder, men visst händer det. Att det samlas smuts så givaren inte kan läsa av kransen ordentligt är desto vanligare dock.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]