Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulla245
#1379382
Alltså snurrar på hjulet ? eller kanske klipper av kablarna högt upp , jag tycker det var svårt att få få loss kontaktstycket på abs boxen.
av ulla245
#1380362
Jag har nu klippt av vänstra abs kabeln , men nu blev jag osäker på hur man mäter , jag har googlat runt lite och man ska ställa in multimetern på AC , men det finns inte på min , det finns A och ett tecken efter som ett streck och ett streck under som är liksom tre prickar , sen finns det ohm , det vet jag iaf hur det ser ut :-) sen ett V med ett böjt streck efter , och ett V med ett tecken likadant som där det står A . Var ska jag ställa in den på ? Hur fort måste man snurra hjulet ? jag ställde in multimetern på A och sen 20m ,är det millieampere man mäter då? det blir utslag på multimetern bara man rubbar hjulet lite , ska det vara så ?
av Erik Å
#1380367
Det finns folk här som hävdar att givaren består av en pick-up spole och en magnet. När hjulet snurrar så ska det isåfall bli en växelspänning (Volt AC) på kanske något tiotal millivolt. Symbolen på multimetern kan vara "V" och ett liggande spegelvänt "s" om det inte står AC i klartext. Sätt mätsladdarna i uttagen för "Volt" och "GND" eller vad de kan heta, inte i uttagen A eller mA. Mäter du Ohm mot en sådan spole så borde resistansen gissningsvis vara mellan något tiotal och några hundra ohm.

Själv tror jag att bilar från vår årgång och framåt har halleffektgivare och förstärkare i sensorn. När dessa inte får spänningsmatning från ECU:n så kommer de inte att ge någon vettig signal.
Men du kan alltid ställa multimetern på ohm och mäta mot givaren. Lite osäkert vad multimetern kommer att visa, kanske några megaohm. Det ska i alla fall inte vara öppen krets (brukar visas som "OL" på multimetern), inte heller kortslutning (mindre än något enstaka ohm) Du kan jämföra mot givaren på andra sidan. Polariteten kan spela roll alltså hur du kastar om mätsladdarna. Mäter du Ohm in mot ECU:n (med tändning avstängd) så blir det även där svårt att förutse vad du får. Men det borde inte bli "OL" vilket skulle tyda på avbrott i kabeln

Typiskt beteende, om det nu är halleffektgivare och elektronik i sensorn, är att du kommer att få olika "ohm"-värde om du byter mätområde på multimetern. Det är helt normalt beteende när man mäter mot elektronik :P
av ulla245
#1380371
Jaha då får jag mäta om sen ,jag mätte på fel skala, millieampere , jag har mätt båda givarna fram och dom visade rätt lika ,ca 1050 ohm , det ska väl vara bra antar jag , sen tänkte jag att jag mäter kablarna med kontakten på givarna , jag klippte av den ena för det var så jobbigt att få bort kontaktstycket från abs boxen . Jag blir galen på biljäveln snart :-(
av Erik Å
#1380374
Är det nu pick-up spole så borde du i och för sig få något litet utslag om du mäter på milliampere AC (men inget om instrumentet står på DC)
1050 ohm och lika på båda sidorna låter ju rätt vettigt . Men det är ingen garanti för att givarna är helt okej
Du råkar inte ha någon av jagrullars Vida-experter i närheten? Allt hade ju varit så enkelt med en felkod :-)
av ulla245
#1380382
Jo det blev utslag när jag mätte millieampere , men siffrorna flaxade runt så det var svårt att se , ja felkoder vore ju toppen att kunna läsa av , men den här årsmodellen ( 97 ) funkar det ju inte med vilken felkodsavläsare som helst . Jag såg nu att vänster kabel var skarvad av tidigare ägare, hoppas felet sitter där , ska kolla imorgon om jag hinner .
av ulla245
#1380519
Nu har jag mätt om med den skalan som var V med ett liggande s , men den visade bara 0 , mäter jag på millieampere så visar den lite siffror , den visar samma på bäda sidor och på höger avklippta kabel , jag klippte av den så högt upp som möjligt precis där den försvinner in i torpedväggen ,jag kanske har fel typ av multimeter , Jag ska be grannen hjälpa mig att mäta för det är krångligt ensam .
av Erik Å
#1380715
Om du känner för det så kan du ju skarva ihop den avklippta kabeln så att du samtidigt kommer åt att mäta över den
Skulle vara intressant att veta om det ligger en DC-spänning mellan trådarna, t.ex. 5V när tändningsnyckeln är i läge II. Detta skulle isåfall tyda på att ECU:n spänningsmatar elektronik ute i givaren. Om det nu är så, så gissar jag att givaren skickar tillbaka pulserna genom att variera strömförbrukningen. Så har man gjort i givare i processindustrin de senaste 40 åren.. ;-)
Det skulle man isåfall se på att DC-spänningen hoppar en aning upp och ner när man vrider hjulet så att kuggarna passerar framför givaren. Hade jag fått konstruera givarna och styrenheten skulle jag ha gjort så :-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1380767
Det är nästan omöjligt att mäta en ABS-givare på detta sätt. Man behöver ett oscilloskop om man ska få något vettigt ut av mätningen, i oscilloskopet får du en kurva som visar växelspänningen som blir av ABS-givaren när du snurrar på hjulet. I denna kurva kan man även se om det av viker något, en avvikelse brukar tyda på sprucken ABS-krans.
Som du mäter nu så får du bara ett fladdrande resultat som inte säger något mer än att givaren "fungerar" men kanske inte till 100%. Det du kan göra med multimetern är att resistansmät (ohm) ABS-givaren, du ska ha ett snarlikt nära värde på samtliga 4 givare :-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]