Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulla245
#1378802
Vart tar kabeln vägen ? Jag har försökt följa den från kontakten som sitter på givaren , men det er ju så mkt skit i vägen så det går liksom inte att se .
av ulla245
#1378947
Ja jag lyckades hitta vart den gick , den högra går in vid torpedväggen , om man ska byta kablarna måste man alltså skarva dom , jag ska försöka låna nåt mätinstrument och kolla om höger givare och kablarna är hela , vänster givare har förra ägaren bytt och kuggkransen har jag bytt , höger sida var kuggkransen fin , givaren vet jag inte men den såg inte ut att vara bytt någonsin , den får man förstöra om man ska ha bort den. Eftersom hastighetsmätaren inte funkar borde ju felet vara fram ? Jag har ingen möjlighet att kolla felkoder tyvärr .
av Erik Å
#1378959
ulla245 skrev: sön 10 maj 2020, 08:59 .. Eftersom hastighetsmätaren inte funkar borde ju felet vara fram ?..
Det låter som ett väldigt rimligt antagande. ;-) Märkligt i alla fall, hastighetsmätaren borde funka även om bara ena sidan ger pulser
Jag lyfte höger framhjul och lät det spinna med motorkraft i ett helt annat syfte (för att testa drivaxeln, TRACS var avstängd). Noterade att hastighetsmätaren först visade medelvärdet av pulsfrekvensen från vänster och höger sida. Men efter några sekunder så insåg ABS-styrenheten att pulser saknades på vänster sida, tände ABS-lampan och hastighetsmätaren hoppade upp till exakt dubbla värdet. Vilket bevisar att den skippade den "döda" vänstra sidan och valde enbart den fungerande högra när felkoden väl var satt.
Men nu är det här en V70 Mk 1 årgång -00 så mjukvaran kan föralldel vara lite annorlunda..

Tänds ABS-lampan fortfarande för dig? Det är inte bara så att hastighetspulserna från ABS-styrenheten inte kommer fram till hastighetsmätaren..?

Det är så svårt att förutse hur mjukvaruutvecklare egentligen tänker :P Antag att en givare eller kabel bak är trasig och glappar fram galet snabba pulser som får det att se ut som om man åker jättefort. Skulle diagnosmjukvaran då kunna dra slutsatsen att båda givarna fram måste vara trasiga och förkasta båda? Det är långsökt, jag vet :-D Men inte helt omöjligt

Det kanske går att undersöka; om man lyfter batterianslutningen en stund så försvinner (aktiva) felkoden och lampan släcks. Sen borde hastighetsmätaren visa medelvärdet av fram-givarna under några sekunders körning tills lampan tänds igen.
Tänds lampan omedelbart så har ABS-styrenheten antagligen hittat fel av typen avbrott eller kortslutning ut mot en pulsgivare. Eller något internt fel. Att pulser saknas inser den först efter en stund, typ något tiotal sekunder efter att man börjat rulla.
av ulla245
#1378974
Ja abs / trackslampan tänds direkt när man startar , eller rättare sagt slocknar inte , om man trycker på tracksknappen när man kör flimrar det lite i lampan , innan jag bytte kuggkransen på vänster sida hände det ingenting när man tryckte på knappen . Höger givare är ju 23 år gammal så den borde det kunna vara , kuggkransen på höger sida är jättefin .
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1378984
Stämmer bra det Erik förklarar.
Hastigheten tas från ABS'en fram. I första hand vänster fram, höger används för referens för att avgöra om något hjul snurrar fortare än det andra, t ex i svängar. Hastighetsmätaren fungerar dock med enbart ena sidan, fast med något tappat precision.
Höger givare verkar dock inte avläsas (för hastighet) lika ofta som vänster, så är vänster kass tappar man mer precision än om höger vore kass.
av Erik Å
#1378992
Lucif3r skrev: sön 10 maj 2020, 12:38 .. I första hand vänster fram, höger används för referens ..
Nja, jag köper inte riktigt det där :P
Korrekt hastighet i sväng får man fram genom att ta medelvärdet av vänster och höger sida, det är så differentialen fungerar. Och precis så verkar min bil göra ända tills det dyker upp en felkod... Men det kanske blev så först på MY -00?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1379119
Precis, den tar referens från höger. Den referensen tas inte lika ofta som den "riktiga" hastigheten från vänster givare.
Dvs, den räknar inte ut medelvärdet hela tiden, utan gör det med lagoma intervaller istället. Detta görs gissningsvis för att spara processing-kraft. Det är ju inga monster-snabba kretsar i dessa gamla sorkar direkt.
av ulla245
#1379363
Nu har jag mätt upp båda givarna fram , det var ca 1050 ohm på båda , jag snurrade på hjulen och mätte millieampere , det flaxade runt lite siffror så det verkar funka , svårt att hålla instrumentet med en hand och snurra med den andra , nu undrar jag hur man mäter upp kablarna ?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]