Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulla245
#1346063
Jag tänkte kolla ena kuggkransen fram på min v 70-97 , men får inte bort givaren , hur gör man om man inte vill ta sönder den ? kan man kolla kransen på något enklare sätt ?
av Erik Å
#1346070
Du ser kransen om du kikar snett in framifrån innanför bromsoket med fullt rattutslag. Inte så mycket kanske men det borde vara tillräckligt för att se om den har gått av och lossat från drivknuten. Borde gå att peta på kransen med en smal mejsel eller nåt för att se om den sitter löst
Jag har aldrig haft loss givaren själv men jag antar att den sitter fastklämd i hålet när gjutjärnet runtomkring har rostat. Rost sväller som bekant.. Annars är tanken att det ska räcka med att ta loss skruven och dra givaren rakt uppåt


Bräckjärnsmetoden applicerad på de nyare modellerna :oops: Men ungefär så där mycket av ringen kan man se


Och här jobbar proffsen... aaah stackars bil! :-D Notera rörtången som använd för att trycka in bromskolven :-o
av ulla245
#1346110
Jaha det låter ju enkelt :-) givaren sitter som SATAN , nu vet jag ju inte vad som är fel men jag måste börja med det som är enklast :-)
av Erik Å
#1346131
Börja då med att låta givaren sitta kvar och kolla om kuggkransen sitter fast när du petar på den.. :-)
Har du kollat om kablarna verkar hela? Kasta ett öga på de som går över bakaxeln också.
av ulla245
#1346165
Jag tänkte att felet måste vara fram för trackslampan lyser också , och det borde vara höger för hastighetsmätaren funkar , men jag kanske tänker fel . givaren är iaf aldrig bytt , ser förskräckligt ut . Det enklaste är nog att skrota eländet :)
av Erik Å
#1346169
ulla245 skrev: tis 05 nov 2019, 08:47 ..och det borde vara höger för hastighetsmätaren funkar..
Det låter väldigt väl genomtänkt :-D
Givaren kanske lossar lättare om du häller i tunn rostlösande olja uppifrån och väntar ett par dar
Sitter kuggkransen på höger sida fast ordentligt?
Det där att rattutslaget påverkar tycker jag tyder på att sladden är trasig
av ulla245
#1346194
Det är ruskigt rostigt , jag har hällt på massor med rostlösningsolja och försökt krafsa med diverse verktyg , den är aldrig bytt tror jag , kuggkransen vet jag inte hur den sitter .
av ulla245
#1346213
Givaren är väl troligen aldrig bytt för det är en kontakt vid själva givaren , dom nya givarna är det väl ingen sån kontakt på ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1346216
ulla245 skrev: och det borde vara höger för hastighetsmätaren funkar , men jag kanske tänker fel .
Hastighetsmätaren kan fungera även med fel på vänster givare, dock tappas viss precision på mätaren.
ulla245 skrev:Givaren är väl troligen aldrig bytt för det är en kontakt vid själva givaren , dom nya givarna är det väl ingen sån kontakt på ?
Jo, givarna fram har kontakt precis på givaren. Det är bak som inte har det.
av Erik Å
#1346223
ulla245 skrev: tis 05 nov 2019, 14:03 Givaren är väl troligen aldrig bytt för det är en kontakt vid själva givaren , dom nya givarna är det väl ingen sån kontakt på ?
Vad bra, då kan du ju ta isär kontakten och mäta mellan stiften med ett universalinstrument (mät resistans dvs ohm) om du råkar ha tillgång till ett sånt. Riktigt vilket värde det ska vara är svårt att förutse men det ska inte vara avbrott (oändlig resistans) varken mot givare eller in mot bilen. Och rimligtvis bör det vara ungefär lika på vänster och höger sida. Det kan spela roll vilken polaritet du mäter med, du får prova växla mätpinnarna om det mäter olika på vä och hö sida..

Jag har ingen kontakt på pulsgivaren på min -00, antagligen sitter den inflyttad på sladden en bit in i motorrummet för att den inte ska vara utsatt för värsta smuts/slaskmiljön :-)
Det är inte omöjligt att felet är att det har kommit in saltvatten i kontakten och orsakat korrosion..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]