Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1346257
Det finns ingen anledning alls att ta bort ABS sensorn för att kolla ABSringarnas status. Dom syns väl framifrån innanför drivknuten med max vridet hjul, precis som "Erik Å" säger.
Ringen är bara 5-6mm bred.

Sedan knuffar man bilen bakåt medan man ser på ringen. Lika på andra sidan med hjulet vridet åt andra hållet.
Bilen behöver alltså inte ens lyftas, men man får ju stå/gå på knä. Ficklampa rekomenderas.

Saknas en tand blir det knas, eller till och med en spricka i ringen räcker för att störa.

Att demontera ABS sensorn för detta utsätter den bara för stor risk att gå sönder helt i onödan. Låt bli den.
Kontakten sitter sitter i motorrummet, om jag minns rätt. Inte på sensorn.

Hastigheten tas från båda främre ABS sensorerna. Jag tror det bara är 850 som tar från ena fram. Sena 850 tar också från båda tror jag.
av ulla245
#1346262
Ja jag får mäta upp den och kolla , jag har haft isär den och den såg fin ut . Vart tar kabeln vägen ? ser ut som den går in i torpedplåten längst upp . Om givaren är hel tänkte jag skarva kabeln för det går väl inte att få tag i en likadan kabel ?
av Erik Å
#1346297
ulla245 skrev: tis 05 nov 2019, 17:46 Jag har inte kollat ringarna för jag trodde man var tvungen att ta bort givaren och titta i hålet .
Typ så här ser det ut sett från insidan, den silvriga grejen i förgrunden är bromsoket. Som MickeM säger så får man vrida på hjulet för att se resten av ringen
IMG_20191105_194121_DxO.jpg
IMG_20191105_194121_DxO.jpg (57.48 KiB) Visad 865 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1346303
MickeM skrev:Jag tror det bara är 850 som tar från ena fram. Sena 850 tar också från båda tror jag.
850 tog hastigheten från växellådan upp t om 96, sen började dom ta hastigheten från ABS-givarna. Även på dessa från båda, men i första hand vänster givare. Höger används för bättre precision vid bl.a. svängar, och även som "fallback" om den vänstra slutar fungera.
Enl. uppgift jämnförs den högra signalen mindre frekvent än den vänstra i mjukvaran, därav kan man tappa viss precision om bara den högra givaren fungerar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1346307
Erik Å skrev:Jag har ingen kontakt på pulsgivaren på min -00
Om du har en P80(vilket jag starkt börjar tvivla på faktiskt....) så har du kontakt på ABS-givarna fram. Det var först på P2 som fick direktansluten kabel på givarna fram.

Bild

Givare fram till P80.
av Erik Å
#1346308
Jag kan intyga att hastighetsmätaren fungerar till synes som vanligt om man lyfter endera (valfritt) framhjul och låter det spinna ensamt (med avstängd STC/TRACS förstås). Och sen får man felkod på ABS men den går över efter några felfria starter.
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1346315
Lucif3r skrev: tis 05 nov 2019, 20:17 Det var först på P2 som fick direktansluten kabel på givarna fram.
Jag har aldrig haft någon anledning att ta loss dem men när man kikar uppifrån ser de ut precis som den här:
givare.JPG
givare.JPG (13.6 KiB) Visad 854 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Volvo v60 2022 plåtskada

Hade det varit min bil hade jag inte varit nö[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]