- tis 05 nov 2019, 17:22
#1346257
Det finns ingen anledning alls att ta bort ABS sensorn för att kolla ABSringarnas status. Dom syns väl framifrån innanför drivknuten med max vridet hjul, precis som "Erik Å" säger.
Ringen är bara 5-6mm bred.
Sedan knuffar man bilen bakåt medan man ser på ringen. Lika på andra sidan med hjulet vridet åt andra hållet.
Bilen behöver alltså inte ens lyftas, men man får ju stå/gå på knä. Ficklampa rekomenderas.
Saknas en tand blir det knas, eller till och med en spricka i ringen räcker för att störa.
Att demontera ABS sensorn för detta utsätter den bara för stor risk att gå sönder helt i onödan. Låt bli den.
Kontakten sitter sitter i motorrummet, om jag minns rätt. Inte på sensorn.
Hastigheten tas från båda främre ABS sensorerna. Jag tror det bara är 850 som tar från ena fram. Sena 850 tar också från båda tror jag.
Ringen är bara 5-6mm bred.
Sedan knuffar man bilen bakåt medan man ser på ringen. Lika på andra sidan med hjulet vridet åt andra hållet.
Bilen behöver alltså inte ens lyftas, men man får ju stå/gå på knä. Ficklampa rekomenderas.
Saknas en tand blir det knas, eller till och med en spricka i ringen räcker för att störa.
Att demontera ABS sensorn för detta utsätter den bara för stor risk att gå sönder helt i onödan. Låt bli den.
Kontakten sitter sitter i motorrummet, om jag minns rätt. Inte på sensorn.
Hastigheten tas från båda främre ABS sensorerna. Jag tror det bara är 850 som tar från ena fram. Sena 850 tar också från båda tror jag.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.