Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulla245
#1345462
Hej , jag tänkte köpa en felkodsavläsare på biltema . ABS och trackslampan lyser , Den som är till volvo art nr 15-1369 tycker jag är för dyr , funkar någon av dom andra tro ? tack på förhand .
/ Ulla
av Erik Å
#1345465
Du får berätta vad du har för bil och årsmodell, det är tydligen lite gränsfall bland årsmodellerna precis innan 2000..
ABS och Tracs låter ju som nån av pulsgivarna ute vid hjulen kan vara trasig. vanligt fel att tandringen på insidan av framhjulen går sönder
Jag var inne på att köpa felkodsläsare själv men det löste sig utan. Den här websidan har mycket info om vad olka läsare kan och inte kan.. https://www.runns.se/felkodslasare/felkodslasare-volvo/
av MickeM
#1345484
ulla245 skrev: fre 01 nov 2019, 18:09 Bilen är en v70- 97
Biltemas VOLVO scanner fungerar INTE på bilen som nämns ovan.
Där är det programmet Vol-fcr och en OBD-kabel som gäller. (Minns inte helt säkert vad kabel hette, men det var kkl409.1 eller nått sådant)


Biltemaläsaren ungerar dock utmärkt och läser/släcker felkoder i alla moduler på Volvo mellan 2001 och 2007.
av ulla245
#1345520
Tack för svaren , har jag förstått rätt att det måste vara en som bara är till för volvo ? kuggkransarna kan jag ju alltid kolla på först utan avläsare .
av ulla245
#1345601
Finns det verkligen inga andra ? jag vill ha en som man slipper koppla till en laptop , för jag kommer inte fatta något ,man ska väl ladda hem ngt program och sånt kan inte jag , suck :(
av Erik Å
#1345610
ulla245 skrev: fre 01 nov 2019, 21:28 .. kuggkransarna kan jag ju alltid kolla på först utan avläsare .
https://www.youtube.com/watch?v=Svld3XQLu9g
Kan vara lite svåra att se, de sitter i glipan in mot hjullagret på insidan av styrspindeln. Fullt rattutslag, spegel och ficklampa hjälper :-) (men vrid inte på ratten om du har lyft med domkraft, då kan bilen trilla ner. Tro mig jag har gjort det :-o )
Passa på att kolla kabeln som går till pulsgivaren som sitter rakt ovanför kuggkransen. Kabeln följer bromsslangen in till chassiet och är rätt utsatt. Kolla att den inte är skadad eller nött.
ABS-lampan brukar slockna av sig själv efter 5-10 felfria starter så man behöver inte gå in och nollställa felkoder, iallafall om det är pulsgivarna som strular.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1345612
Nej, det finns inga alternativ för lekmän. Enda alternativet är en VCP2000, som går lös på 15-20k, förutsatt att du ens kan hitta någon.

Låter mer som att du antingen får ta och lära dig lite basala datorsaker, eller helt enkelt lämna iväg bilen och få koder utlästa osv... Och det är ju inte gratis. Jag lutar mer åt det sistnämnda, då koderna inte lär säga dig mycket ändå.
Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)