av Johan0hio - tis 22 okt 2019, 14:06
- tis 22 okt 2019, 14:06
#1343561
Hej! Nyreggad medlem här, så detta blir spännande.
Jag har en V70R AWD årsmodell -00 med MotorB5244T2
Problemet jag har är att motorn blivit segare att starta sista halvåret. När bilen stått och blivit "helt kall" tex under natten eller under en arbetsdag så startar den direkt som vanligt. Startmotorn hinner knappt gå runt innan den är igång. Däremot om jag kört en stund och lämnar den tex 10 min så blir den grinig att starta igen, man får nöta under 5-10 sek. Alternativt köra på tändningen ca 3 ggr så pumpen "jobbar" upp trycket, då hostar den oftast igång direkt. Jag har mätt bränsletrycket och det är ca 3 bar som arbetstryck, men faller till under 1 bar efter några minuter. Jag gissar ju ev på att bränslepumpen eller att backventilen som bör finnas vid pumpen (i tanken) inte är helt frisk. Det som motsäger min teori är ju att motorn startar som vanligt när den är kall, för trycket lär ju inte bygga upp sig själv med avstängd motor tills den är kall?
Det kostar ju skjortan och halva ryggraden att byta pump på den här modellen, eftersom tanken måste plockas ner och halva bakvagnen därtill, därför undrar jag om någon har tips eller vart med om liknande problem, jag kan prova innan.
Jag funderar på att montera en backventil mellan pumpen och filtret, någon som har synpunkter på det?
Kan förövrigt säga att bränslepumpsrelä är bytt, och inga felkoder finns. Bilen går som en dröm när den väl startats upp.
Men vänlig hälsning
Johan
Jag har en V70R AWD årsmodell -00 med MotorB5244T2
Problemet jag har är att motorn blivit segare att starta sista halvåret. När bilen stått och blivit "helt kall" tex under natten eller under en arbetsdag så startar den direkt som vanligt. Startmotorn hinner knappt gå runt innan den är igång. Däremot om jag kört en stund och lämnar den tex 10 min så blir den grinig att starta igen, man får nöta under 5-10 sek. Alternativt köra på tändningen ca 3 ggr så pumpen "jobbar" upp trycket, då hostar den oftast igång direkt. Jag har mätt bränsletrycket och det är ca 3 bar som arbetstryck, men faller till under 1 bar efter några minuter. Jag gissar ju ev på att bränslepumpen eller att backventilen som bör finnas vid pumpen (i tanken) inte är helt frisk. Det som motsäger min teori är ju att motorn startar som vanligt när den är kall, för trycket lär ju inte bygga upp sig själv med avstängd motor tills den är kall?
Det kostar ju skjortan och halva ryggraden att byta pump på den här modellen, eftersom tanken måste plockas ner och halva bakvagnen därtill, därför undrar jag om någon har tips eller vart med om liknande problem, jag kan prova innan.
Jag funderar på att montera en backventil mellan pumpen och filtret, någon som har synpunkter på det?
Kan förövrigt säga att bränslepumpsrelä är bytt, och inga felkoder finns. Bilen går som en dröm när den väl startats upp.
Men vänlig hälsning
Johan
Senast redigerad av 2 Johan0hio, redigerad totalt 0 gång.