Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1343561
Hej! Nyreggad medlem här, så detta blir spännande.
Jag har en V70R AWD årsmodell -00 med MotorB5244T2
Problemet jag har är att motorn blivit segare att starta sista halvåret. När bilen stått och blivit "helt kall" tex under natten eller under en arbetsdag så startar den direkt som vanligt. Startmotorn hinner knappt gå runt innan den är igång. Däremot om jag kört en stund och lämnar den tex 10 min så blir den grinig att starta igen, man får nöta under 5-10 sek. Alternativt köra på tändningen ca 3 ggr så pumpen "jobbar" upp trycket, då hostar den oftast igång direkt. Jag har mätt bränsletrycket och det är ca 3 bar som arbetstryck, men faller till under 1 bar efter några minuter. Jag gissar ju ev på att bränslepumpen eller att backventilen som bör finnas vid pumpen (i tanken) inte är helt frisk. Det som motsäger min teori är ju att motorn startar som vanligt när den är kall, för trycket lär ju inte bygga upp sig själv med avstängd motor tills den är kall?
Det kostar ju skjortan och halva ryggraden att byta pump på den här modellen, eftersom tanken måste plockas ner och halva bakvagnen därtill, därför undrar jag om någon har tips eller vart med om liknande problem, jag kan prova innan.
Jag funderar på att montera en backventil mellan pumpen och filtret, någon som har synpunkter på det?
Kan förövrigt säga att bränslepumpsrelä är bytt, och inga felkoder finns. Bilen går som en dröm när den väl startats upp.
Men vänlig hälsning
Johan
Senast redigerad av 2 Johan0hio, redigerad totalt 0 gång.
#1343572
Är bränslefiltret bytt i modern tid? Även huvudreläet brukar ge såna där fenomen, men jag är osäker på om det sitter ett sånt på din bil. I så fall sitter det ovanför kylaren, är grått och märkt "fuel system main relay". För just det där att den funkar när den är kall gör ju att det känns som ett elfel. Har du mätt spänningen fram till pumpen?
#1343792
Filtret var säkerligen bytt i modern tid, såg ”fräscht” ut på utsidan, och bilen är väldigt ompysslad genom åren, i löjligt bra skick faktiskt. Ett igensatt filter skulle knappast få bränsletrycket att sjunka som det gjorde. Men idag monterades backventilen, och då byttes även filtret, i samband med den vanliga servicen. Nu faller inte trycket rätt ner, utan håller sig efter ca 30 min på runt 2 bar, och motorn startar utan problem, hittills ska väl tilläggas, då jag ännu inte hunnit prova tillräckligt många ggr för att vara 100% säker, men det verkar lovande. 🤗
#1343996
Haft bilen på Bilia ett par ggr, utan att dom kunde hitta något fel, förutom att trycket gick ner snabbt och lågt. Det som återstod var att byta pumpen för att den ”kanske” var dålig. Tyckte ca 11.000kr som bytet skulle kosta låg lite i överkant för att kanske lösa problemet. Min lösning var att köpa en backventil med 8 mm anslutning och montera vid bensinfiltret. Kostade 175 kr, och beställdes via Watski. Känns ganska bra 👍
#1344422
Gick bra i 4 dagar :mad:
Sen sprack slangen framför backventilen. Trycket blir antagligen för högt, när soppan inte kan ”rinna” tillbaka när den expanderar. Nåja det var ett kul försök, och tyvärr är det väl bara att byta ut pumpen i tanken om man ska få 100% funktion igen. Märkligt att dom konstruerade tanken så att man inte kommer åt pumpen på ett enklare sätt.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]