- tis 22 okt 2019, 19:04
#1343601
Ärligt talat skulle det nog faktiskt vara enklare att helt enkelt rakställa motorn och konvertera till bakhjulsdrift. Det är inte *så* mycket jobb faktiskt, om man kan svetsa dvs.
Byta framvagnen till t ex en från 960, slänga på en stel axel med 4-länk, kapa upp torpeden och en liten bit av kardantunneln för att göra plats åt lådan(t ex en M90 från 960 manuell, passar rakt på motorn), och sen bygga ihopp den igen, typ.
Lite jobb behövs på motorn, beroende på årsmodell. Är det en 97-98 med snigel-insuget och fördelare behövs det antingen bytas insug till nyare, göras hål för tomgångsmotorn och gasrullsfäste och fixa en adapterplatta så mekaniskt spjäll passar.
Fördelaren kommer antingen behövas frontmonteras(fult, men fullt funktionabelt, billigt, och enkelt), eller byggas om till ett så kallat "krabblock"(medelsvårt och råder lite delade meningar om hållbarheten på sådana), eller konvertera till COP(bästa alternativet, men dyrt och relativt svårt).
Ett helt nytt avgassystem behöver också byggas så klart, och tanken lär troligen bytas till något mer lämpligt(t ex montera en cell tank där reservhjulsbaljan normalt sitter).
Det låter som mycket jobb, men det är det faktiskt inte, relativt alltså...
Men det absolut enklaste, och säkerligen det billigaste, är att helt enkelt byta ut v70in mot en gammal 740 eller 940 och göra en sån till epa. Dom är, dessvärre i min mening, välbeprövade som epor och det finns god tillgång till delar, och kräver överlag inte speciellt mycket jobb.