Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1343301
Upptäckte plötsligt en lös kontakt som bara hängde lös i motorrummet....
Har letat och tittat men hittar inte var den hör hemma. Har till och med försökt att hitta den i volvo rep boken. Allt verkar fungera som det ska, utan denna kontakt.. Men den borde nog hitta hem i alla fall.
Sitter längst fram i motorrummet, i den stam som kommer upp till höger om kylaren. Hittade den i samband med att jag blev tvungen att laga kopplingen för vattenslangen till kylaren.
Den är ju inte så lång, och har försökt hitta en kontakt åt den inom området kabeln räcker till.
Är nog jag som är blind, men vore schysst om någon kunde hjälpa till med detta..
Bifogade bilder på kontakten och placeringen
Bilagor
bilkontakt2.jpg
Placering
bilkontakt2.jpg (107.73 KiB) Visad 2042 gånger
bilkontakt1.jpg
Kontakten
bilkontakt1.jpg (202.81 KiB) Visad 2042 gånger
#1343463
På sena 99or alltså modellår 00 sitter det en tempgivare i gallret vid dimljuset förarsida.
Och på höger sidan sitter det även en i plast skydddet under motorn i ett hål på sidan framtill.
På tidiga 99 och ner sitter det bara en i gallret vid vänster dimljus. Det har jag luskat ut på skroten.
Alla jag tittade på hade klima.
#1343518
Ok då måste det vara olika då min tidig 99a tillvekad 98 har bara på vänster sidan.
Jag har kollat flera bilar men det skiljer tydligen då. Från bil till bil.
Jag ska kolla på en till 98a idag säger till ikväll.
#1343595
Jag hittade 2 stycken 98or på skroten idag de hadde inte den högra givaren bara den vänstra.
Hittade även 2 st 99or nyare motorn med elgas spjället de hade på båda sidor.
Kabeln från den högra givaren på 99orna gick i hop med en kabelstam bakom höger strålkastare vid AC rören den med ventilen på.
Alla hade klimatanläggning. Ja det kan ju skilja iaf vad vet jag. @Lucif3r, vad har du för års modell?
#1343597
Min är en -97a, som jag skrev :p .... En rätt tidig -97a vad jag fått fram(första gång i trafik utomlands jan -97). Tvivlar på att dom hade andra givare i italien än i sverige, när allt annat är samma som övriga marknader. Tycker även det låter lite långsökt att dom skulle ändrat systemet från 97 till 98, men vem vet... Du har ingen aning om vad dessa 2 98or hade för motorer? Tänkte om det eventuellt kan vara så att 20v har 2 och 10v 1, eller att turbo har 2 och sugmodellerna 1...
#1343606
Då ska vi se. 99orna hade B5254S motorn.
98orna hade B5252s 10v.
Var även en 00a B5244s o den hade även den en höger givare den har jag för mig är 20v motor hade en sån i S70in jag hadde.
Min V70 tidig 99a med 10v motorn har ingen givare på högersidan. Tror jag hade nån tråd om det i början på året.
Ska kolla på nåra 98a och ner med 20v samt med turbo när det dyker upp några.
#1345093
Lucif3r skrev: tis 22 okt 2019, 18:46 Min är en -97a, som jag skrev :p .... En rätt tidig -97a vad jag fått fram(första gång i trafik utomlands jan -97). Tvivlar på att dom hade andra givare i italien än i sverige, när allt annat är samma som övriga marknader. Tycker även det låter lite långsökt att dom skulle ändrat systemet från 97 till 98, men vem vet... Du har ingen aning om vad dessa 2 98or hade för motorer? Tänkte om det eventuellt kan vara så att 20v har 2 och 10v 1, eller att turbo har 2 och sugmodellerna 1...
Kollade en 97a V70 20v motorn idag ingen sensor på höger sidan på den heller.
Nu är det bara turbo bilarna före 99+ kvar o kolla finns inga på skroten än.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]