Sida 1 av 1

Volvo 855-95 svårt startat när blivit varm

Postat: tor 17 okt 2019, 22:02
av Brandis
Jag är ägare till en volvo 855-95 som har gått 13.600 mil. Som sista tiden har krånglat dvs svårt startad måste hålla hög gas. Har bytt tändstiften, fördelaren, tändkablar, rotor, bränsle filter, bränsle relä, temgivare luft filter, tempgivare termostat huset ! Idag efter många månader utan problem starta hemma utan problem åkte några km ... skulle starta bilen igen då gick bara start motorn.... efter flera minuters nötande hoppa den igång och rycker... när Bilia kolla den sist fanns inga felmeddelande.. bad dom byta bränsle relä då det kan krångla... Frågan vad mer kan krångla ?
Nu även bytt idag kamaxelgivaren och tändlägegivaren!
När man startar bilen sedan åkt ca 10 min och stänger av den... sedan startar igen då svår startad och rycker... vad kan nu vara fel då mycket är bytt 😱

Re: Volvo 855-95 svårt startat när blivit varm

Postat: tor 17 okt 2019, 22:23
av Erik Å
Det händer tydligen att bränslepumpen blir dålig förutom reläet..
Kolla alla vaccumslangar runt insuget också, de torkar och spricker efter 20 år. Map-givaren är väl ansluten med gummislang, den är viktig :-)

Re: Volvo 855-95 svårt startat när blivit varm

Postat: tor 17 okt 2019, 22:28
av Brandis
map givaren ?
Hur ser man att vaccum slangar är dåliga ?
Kan detta påvärka bilen

Re: Volvo 855-95 svårt startat när blivit varm

Postat: fre 18 okt 2019, 09:24
av Marlboroman
Ovanför kylaren så sitter reläet till insprutningen ( grått och står fuel system main relay på det) och börjar det bli dåligt kan det ge såna där fenomen.

Dåliga vacuumslangar är vanligt och ger problem med körbarheten. Ser slangarna torra och hårda ut så är det värt att byta. Volvo använde en hel del små plastslangar med gjutna gummivinklar i ändarna som gärna spricker när dem blir gamla.

Re: Volvo 855-95 svårt startat när blivit varm

Postat: fre 18 okt 2019, 09:50
av Brandis
Enl bilia finns ingen map sensor på min modell ?
855-95

Re: Volvo 855-95 svårt startat när blivit varm

Postat: fre 18 okt 2019, 10:04
av Brandis
Om man tar bort minus kontakten över 1 timme !
Nollställs bilen då ?

Re: Volvo 855-95 svårt startat när blivit varm

Postat: fre 18 okt 2019, 12:22
av MickeM
Brandis skrev: fre 18 okt 2019, 09:50 Enl bilia finns ingen map sensor på min modell ?
855-95
Du blandar inte ihop MAP och MAF nu?

Mass Air Flow sensor har du inte på 120 el 144hk. (MAF)

Mainfold Absolute Pressure sensor sitter ovanpå kylaren via en liten slang.
(MAP)
Skulle bli rådlös om inte du har en sådan, men jag har ingen petsonlig erfarenhet av tidiga 850.

Men jag tror inte den givaren eller slang är ditt problem.

Långskott:
Testa att sätta en startkabel mellan motorns metall och växellådans metall. Dom sitter dikt ihop, men blir det kontaktproblem dom emellan och nör startmotorn går, kan det störa ACsignalen som vevaxelgivaren ger. (Den sitter o sprängkåpan = växellådan.)

Du har också startspärren som misstänkt.
Samt bränslepump, relä och kontakt på pumpen.
Dålig jordkontakt vid tändmodulen?
Vid kallstart har du kraftigare gnista.

Bilen "nollas" om du lyfter batteriklämman, svar ja. När den startat, kör då i en 30min eller så, så den apterar sig igen. Bara kortkörningar på varandra kan den bli jättekonstigt.

Re: Volvo 855-95 svårt startat när blivit varm

Postat: fre 18 okt 2019, 12:53
av vjohnj
Tempgivaren är det samma till motortemp samt motorstyrning på denna modell? Alltså dubbelgivare eller är det separata?
Om separata så kolla den till motorstyrning

Re: Volvo 855-95 svårt startat när blivit varm

Postat: lör 19 okt 2019, 19:37
av Brandis
En ytligare fråga .. finns startspärr pinnen som reservdelar? 8-)