Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av utflykten
#1342400
Hej!
Har en Volvo 850 automat -96 som trilskas då jag ska starta. Först helt död trots att växeln ligger i P eller N. Vickar då på spaken och plötsligen startar den. Ingen varningslampa då motorn är igång.
Tolkar det som tröghet i växellägesgivaren/startspärrkontakten och har läst om detta "fenomen" på forumet utan att bli helt säker på hur man byter. Min fråga gäller närmst detta: Hur svårt är det att byta? Finns det några grundinställningar som kan hamna fel så att man inte kan starta igen, krävs specialverktyg, eller är det bara att "skruva av och skruva på"? Har skymtat ett "P" stämplat vid givaren - vad står det för? (Har kollat in delen efter att monterat av batterilåda och delar av luftrenare).
Tacksam för svar
av chrillew
#1342437
Om det är koden som jag fick så plockade jag isär pnp switchen och rengjorde den, slipade till koppar blecken som glider över koppar banorna, funkat bra i 5år nu.

Ha en bra arbetsbänk med nån handduk sitter fjädrar å lite smått å gott som kan försvinna annars.
Användarvisningsbild
av Taxen47
#1342470
Börja med ett tips som jag läst om.Drag växelspaken fram och tillbaka en 7-8 gånger,så kan det hända att du nöter bort eventuella ärgningar på blecken.
av utflykten
#1342524
Tack för tips. Har kört detta med att dra växelspaken fram och tillbaka och just nu verkar det hjälpa, kan starta i P och N. Ang ta isär och rengöra väntar jag med detta - eller köper en ny växellådsgivare. Har sett sådan för 600-700 kr på nätet. (Gillar detta volvoforum, har fått hjälp även tidigare).
av utflykten
#1343187
Hej!
Härligt med er hjälp, tack för det Jodå, jag testade först med att vicka växelspaken fram och tillbaka (alltså utan att ändra växelläge) och det fungerade . Bilen startade efter att varit helt död. Men sedan kom fenomenet tillbaka och då testade jag med att föra spaken fram och tillbaka mellan olika lägen flera gånger och det hjälpte . Tolkar det som fel, tröghet, i växellådsgivaren och har beställt en ny för ca 700 spänn för att vara på säkra sidan och inte bli ståendes någonstans.
Haynes instruktionsbok skriver om kontroll och justering av växelvajer till automatlåda. Har gjort kollen och det verkar inte vara några problem, så avvaktar ev justering (lite omständligt, beskrivs under 22 punkter.)

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]