Sida 1 av 1
ETS-lampa, lurig fråga tror jag...
Postat: mån 14 okt 2019, 11:21
av Rias
V70-00 , bensin , manuell , 20000 mil
ETS-lampan kommer var o varannan dag. Inte när motorn är kall, men ofta/alltid efter 5-10 km.
Motorn tappar kraft rejält, och tomgången går upp o ned snabbt.
Har en ODB2-terminal.
Kvitterar felet och bilen går en stund till.
Felkoder 1603 eller 1610 , lite 50/50...
Okey, fel i spjällhuset, svarar ni. Rengör eller byt. (och haft den ute, torr, ren o fin inuti...)
(troligen potentiometern (läges-sensorn) inne i denna som är uppsliten, gissar jag.
Jag har det gamla huset, "vit etikett", inte "gul")
MEN !!!
Om jag kör i princip 100% på "cruise control", dvs på fart-hållaren, så kommer felet ALDRIG.
(jo, när jag kommer in i samhälle med 30/40/50 hastighet, och ligger med då manuell gas, då kommer felet ofta igen)
Men som sagt ALDRIG när farthållaren kör bilen.
Borde det inte komma här också, om nu potentiometern i spjällhuset är sliten???
Ett nytt spjällhus är fasligt dyrt, så jag vill inte köpa ett, och felet kvarstår....
Kan det inte vara typ gas-pedals-sensorn? Eller något jag inte inser?
Tacksam för era tankar!
MVH
Richard
Re: ETS-lampa, lurig fråga tror jag...
Postat: mån 14 okt 2019, 11:40
av gubbstrutt
Farthållaren på den S70 GLT 00a jag hade funkade inte när spjället strula o ETS lampan lös. Visst skulle det kunna vara pedalen den borde med sätta kod kan man tycka.
Re: ETS-lampa, lurig fråga tror jag...
Postat: mån 14 okt 2019, 11:49
av Rias
Du har alldeles rätt i att NÄR ETS-lampan lyser, går det inte att använda farthållaren.
Men jag skriver ju tvärtom. Om jag kör med farthållen, uppstår inte ETS-felet.
Re: ETS-lampa, lurig fråga tror jag...
Postat: mån 14 okt 2019, 12:32
av MickeM
Nu är jag inte 100%, men jag TROR att du har TVÅ potensiometrar i både gasspjället och pedalen.
Dom två signalerna ska harmoniera. Gör dom inte det, bryter den av säkerhetsskäl och antar nödläge och/eller lysande ETS.
Med endast farthållare kan den inte stämma av mot signalen från pedalen.
Så om mitt antagande stämmer, skulle det förklara varför den fungerar bättre på farthållare.
Men nu snackar jag 20% fakta 40% hörsägen och resterande 40% extrapolerat av mitt logiska tänkande i hur jag fått för mig att det fungerar.
Re: ETS-lampa, lurig fråga tror jag...
Postat: mån 14 okt 2019, 12:53
av Erik Å
Lägesgivaren på kopplingspedalen tänder också ETS-lampan när den blir utsliten (och det blir den). Minns inte vilken felkod det blev..
Re: ETS-lampa, lurig fråga tror jag...
Postat: mån 14 okt 2019, 17:55
av Rias
Hej MickeM.
Gillar din ide. Visst sitter där en potentiometer i gaspedalen. Den ger ju bör-värdet till spjällmotorn (via datorn).
Så om Volvos mindre sluga programmerare valt att jämföra pot1(börvärde från pedal) med pot2(returen från spjällhuset), stämmer ditt resonemang till punkt och pricka.
Jag trodde dock att de (volvo) valt att betrakta bör-värdet som "inputen" till spjällmotorn, alltså oavsett om detta (bör-värdet) kom ifrån gaspedalen eller datorns cruise-control.
En mer korrekt styrning anser jag nog.
Med din teori, däremot, förklaras vad jag ser (och tyvärr ger mig då inte svaret på om det är pot1 eller pot2 som är skakig...
Mycket tack!
Re: ETS-lampa, lurig fråga tror jag...
Postat: mån 14 okt 2019, 22:22
av SubMarine
Det finns ingen direkt jämförelse mellan potentiometrarna på gaspedalen mot spjällets lägesgivare. Gasspjället öppningsläge styrs av styrsystemet där pedalens position är en av flera input. Som tidigare nämnts så kan ju cruise control begära moment från motorn (påverkar spjället) och det brukar även finnas skyddsfunktioner där om man gasar och bromsar samtidigt så blockeras gasen. De dubbla givarna är endast till för att kunna diagnostisera ifall någon givare går sönder. Om man inte hade denna diagnostik så skulle ett enkel-fel kunna göra att gasspjället står 100% öppet fast styrsystemet tror att det är stängt då givaren är trasig vilket skulle kunna vara mycket farligt.
Men du har helt rätt i att ifall bilen funkar klockrent när du kör på farthållaren så blir gaspedalen misstänkt. Dock måste man tänka på att regleringen via cruisen kan skilja från den via gaspedalen. T.ex. kanske du får snabbare öppningsvinkelförändringar (puh!) på spjället när du gasar manuellt än med cruise? Så du kanske inte hamnar i "samma situation" så att säga där felet brukar uppstå.
Utläsning av felkoder med en Dice hade nog givit lite mer klarhet i orsaken till felet.
Re: ETS-lampa, lurig fråga tror jag...
Postat: tis 15 okt 2019, 04:09
av Lucif3r
Tycker också det låter mer som gaspedalsfel i det här fallet. Hade det varit spjället så skulle felet uppträda oavsett vart spjället för sin signal ifrån(pedal eller farthållare), och inte bara när signalen kommer från pedalen.
Det kan givetvis även vara så att signalen från farthållaren är "renare" än från pedalen pga. mänskliga faktorer, och den renare signalen gör att spjället inte får samma "felaktiga" information som från en människa. Oavsett hur duktig man tycker sig vara så kan man aldrig hålla lika jämn och fin signal själv som en datorstyrd signal.
Sen kan man ju inte utesluta att farthållarens signal kan ha mer och bättre filtrering av signalen än gaspedalen av säkerhetsskäl - en skenade farthållare är nog bland det läskigaste man kan råka ut för.
Så, det finns många "kanske är det så eller så" som ger detta fenomen, men det mest logiska känns som att det är gaspedalen som är boven.
Hur långt har bilen gått förresten? Av diverse rapporter och olika foruminlägg är inte så super-ovanligt att gaspedalen börjar bete sig märkligt när man närmar sig 30-35k mil.
Gasspjällen(spec. dom vita) brukar kasta in handduken betydligt tidigare än så(20-25k), och har bilen gått längre än så så är det ju inte helt omöjligt(såvida du inte vet allt om bilen och dess historia) att spjället redan blivit utbytt en eller 2 gånger redan(tex till första bästa vita på skroten, därav fortfarande vit etikett)
Re: ETS-lampa, lurig fråga tror jag...
Postat: tis 15 okt 2019, 11:24
av Rias
Svar tillbl.a. Lucif3r:
Bilen har gått 23000
Och jag har lite "statistik" (har skrivit upp felkoderna vid de senaste 7 haverierna)
1. 1603
2. 1603
3. 1603 och 220 och 225
4. 1610 och 220 och 225
5. 1610 och 220 och 225
6. 1603
7. 1610 och 220 och 225
Något som ger ytterligare tips av detta?
/Richard
Re: ETS-lampa, lurig fråga tror jag...
Postat: tis 15 okt 2019, 19:10
av MickeM
Förtydligande av det jag menar med två potensiometrar i tidigare inlägget:
Det är alltså två i varje enhet som ska överensstämma av säkerhetsskäl.
(Som "submarine" också vidhåller )
Dvs två bara i gaspedalen.
Detta för att om en potensiometer avviker betydande från den andra i resp enhet är något galet och systemet antar nödläge.
"Momentövervakning".
Så det inte blir fullgas felaktigt
(Enl hörsägen drabbat tidiga bilar med "drive-by-vire")
Min teori:
Det skulle få i detta fallet kunna vara just i gaspedalen eftersom den går prima på farthållare. = ingen input från gaspedalen