Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341598
gubbstrutt skrev: tor 10 okt 2019, 20:45
Erik Å skrev: ons 09 okt 2019, 23:24 Det är inte bara de nya dämparna som går lite trögt då, har du varit ute och kört över gupp?
Provat med sandsäck på passagerarsidan? :-D skojar bara..
Det är väl inte krängningshämmarstaget som är felmonterat eller har olika längd..?
Brukar ju räcka att köra nån mil eller två för att fjädringen ska sätta sig i lägre höjd.
Så där hög fram ser min ut om jag lyft bilen o släpper ner den igen. Får den bara stå sätter det sig inte i normal höjd jag måste köra lite.
Min förra bil S70 såg ut typ så där o jag störde mig på det jag med.
Är det gasdämpare i Volvo original fjäderben som sitter på 97an den med lm fälgarna?.
Inte fan ska bilen bli så hög i fram av ett par gasdämpare?
97an är en GLT, så ja jag tror den har gasdämpare.
Kommer ihåg 80-talet att 740gl hade oljedämpare medan 740gle hade gasdämpare, så jag utgår ifrån att de fortsatt med det tänket, alltså fler HK kombineras med gasdämpare.

Men om gasen har flytt så återstår möjligen enbart oljan väl, så då är det väl i dagsläget oljedämpare?
Hur som helst 97:an är skön att åka i, har inget emot oljedämpare i så fall :-)

Hur som helst 2st uppsättningar av samma fabrikat och artikelnummer ska inte uppträda olika, var är kvalitetskontrollen liksom :-/
#1341617
gubbstrutt skrev:Ok jag bara undrade, Jo kontrollen på kvällan verkar ju inte så värst. Vart köpte du fjäderbenen?
De har fler återförsäljare än var jag köpte ifrån, så det handlar om fabrikatet.
Vill i nuläget inte hänga ut dom, då de har än så länge varit tillmötesgående, men vi får hur de ställer sig till detta nya faktum.

Har inte bestämt mig hur jag ska gå vidare, har blivit mycket mekande sista tiden och nu är det egentligen fel årstid för min del.
Hade tänkt låta göra hjulinställning, men med styltor fram för närvarande, så är det bortkastade pengar.
#1341726
Svanis skrev: tor 10 okt 2019, 21:17 Inte fan ska bilen bli så hög i fram av ett par gasdämpare?
Nä, jag funderade mest om det finns olika varianter av fjädrarna beroende på om de ska sitta på gas- eller vanliga oljedämpare. Om gasdämparen hjälper till med att bära lasten borde man använda en aningen mjukare eller kortare fjäder.. Kan tillverkaren ha gjort bort sig där? Det är nog så enkelt att de har plockat ut fel fjädrar från lagret, de du fick var inte tänkta till en S70 :-)
#1341884
Jag ser faktiskt inget konstigt. Det brukar ta ett tag innan helt nya fjäderben och fjädrar åkt ner till sin "normala" nivå enligt mina erfarenheter. Kör över 300 mil med de nya så ska du nog se att de "sätter" sig.

Tänk också på underlaget och hur bilarna står, det kan göra mycket på höjden. Kan vara gropar eller höjdskillnader i marken trots att man tycker det ser plant ut.

Att din 97:a är lägre beror förmodligen på att det är 22 år gamla grejer som säckat ihop en aning. Min 855 GLT -97 var nästan lika hög där fram som din 99:a med original fjäderben och fjädrar. Kör sänkningssats 60/40 nu.

Har träffat på en del 850 och S/V70 genom åren(familj, vänner) och alla har varit höga fram original. Min slutsats; det såg inte bättre ut än så på 90-talet helt enkelt.

Kan rekommendera att du tar en tur på byn/stan och tittar närmare på andra 850/S/V70.
#1341958
Om något så tycker jag den ser väldigt baktung ut..... Du har inte glömt ett par cementsäckar i bagaget? ;)

Värt att tänka på när man jämnför höjd bak och fram, är att skärmkanterna sitter rätt rejält mycket högre upp fram än bak, vilket ger intrycket av att den är högre fram. Det är mycket därför 60/40mm sänkning oftast föredras över 40/40, för då kommer skärmkanterna mer i linje med varandra.
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]