Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1338686
Hade den inne på verkstad i veckan, byte av främre krängningshämmare + hjulinställning.
Dubbfria 205/55-16 et43 satt på dagen till ära.
Allt förlöpte bra och bilen gick bra efter det i 90kmh.

Men......

Som den nyfikna fan jag är kunde jag inte låta bli att återmontera 205/45-17 et43 på framaxeln enbart, bara för att försäkra mig att, problemet med att den vill dra åt olika håll, nu verkligen blev löst -så att inte de dubbfria maskerar problemet som möjligen visar sig I vinter och jag sladdar av vägen.

Men nä så bra var det inte, fy fan vad den ålade sig I 90kmh , trodde jag skulle gå in i betongblocken längs med E4:an, sänkte till 70kmh och höll till höger hem.
För den som kört bil i stadstrafik med spårvagnsräls i samma riktning, kan möjligen komma ihåg hur det kändes när ena däcket förlorar friktionen, när det rullar på rälsen.


Talade med kollega fd däckmontör, Han trodde alla gånger på däckseparation inne i, att corden skadats.
Så nu ikväll bytte jag ut de två 205/45-17 jag hade på framaxeln och satte dit de 205/45-17 jag haft bak I somras.

Ut på ny provtur, kändes bra till en början, kom upp i fart passerade 70kmh, då bröt helvetet löst igen, ålande bilskrället fick mig till att nyttja första bästa avfart.

Uppenbarligen inget fel på däcken.

Vad I h-vete är det frågan om
Detta började vill jag minnas förra sommaren, efter att jag bytte ut till kompletta fjäderben samt ett nytt hjullager höger fram.

När jag säger ålar sig fram, menar jag att den går oförutsägbart vänster eller höger.
Skulle kunna vara styrningen eller differentialen?
Hur beter den sig om bakre hämmaren är slut?


(För den uppmärksamme så ja, det finns annan tråd jag påbörjat, den andra avsåg jag missljud i drivlina, men det var innan jag blev rädd att krascha pga fel på bilen)
#1338693
Har du rätt toe-in inställning? Om man har råkat få toe-out så känns det ibland som bilen inte vet riktigt vilket håll den ska åt.. Blir antagligen värre ju bredare däck man har. Och prova rycka i hjulkanterna så du är säker på att det inte är glapp i inre eller yttre styrled. Det anses att gamla S/V70 blir spårkänsliga när gummikuddarna i sub-ramen blir dåliga och sladdriga, IPD USA har tagit fram någon slags polyuretan-inlägg som man petar in i öppningarna i gummibussningarna för att få dem styvare. Jag köpte nya kuddar för nåt år sen men har inte fått dit dem än (en av fyra är på plats, kanske resterande tre kommr dit i veckan) :-) Inne i kuddarna sitter det två "ekrar" av gummi, de skulle nog kunna gå av helt när gummit åldras. Så gör ju övre motorfästet. Skulle du ha fått stötdämpare med onormalt mycket glapp i kolvstången när du bytte så lär styrresponsen bli sladdrig
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1338697
Erik Å skrev: mån 23 sep 2019, 23:33 Har du rätt toe-in inställning? Om man har råkat få toe-out så känns det ibland som bilen inte vet riktigt vilket håll den ska åt.. Blir antagligen värre ju bredare däck man har. Och prova rycka i hjulkanterna så du är säker på att det inte är glapp i inre eller yttre styrled. Det anses att gamla S/V70 blir spårkänsliga när gummikuddarna i sub-ramen blir dåliga och sladdriga, IPD USA har tagit fram någon slags polyuretan-inlägg som man petar in i öppningarna i gummibussningarna för att få dem styvare. Jag köpte nya kuddar för nåt år sen men har inte fått dit dem än (en av fyra är på plats) :-)
Hjulinställning utfördes fram förra veckan, bak behövdes ingen justering.
Men precis den känslan uppstår

Ok om den hade 50000mil, men min 16000-milare är ju knappt inkörd.
#1338699
Känn på styrlederna, glappar de så styr bilen dit den själv vill.. Det är oftast rost som gör slut på dem, inte mil. Och om lederna är glappa så kommer du inte att ha den toe som verstaden ställde in när du är ute på vägen :-) Plus att det kan klonka när du lägger in backen
Jomen vänta nu, vanligt fel på V70 enligt bilprovningen är att lagerblocken inne i bakaxeln korroderar (pga aluminium mot stål) och blir glappa. Kollat? Men de borde iofs slamra i gupp
Sen skulle du kunna ta med dig hjulen till en däckverkstad som har "road force"-balanseringsmaskin så blir de kollade med avseende på skevhet. Kostar en peng förstås
#1338703
Har noterat transmissionsljud, vänster fram, typ möjligt kommande hjullager, kommit successivt i år
Sen har jag förstås kluckljudet höger fram som kommit sedan sommaren och uppstår 1gång vid varje backning.

Bilen fick nya dämpare o fjädrar bak förra året, men jag hör att det finns mer som behöver åtgärdas, inte vid normal körning, enbart problem vid broskarvar.

“Lagerblock” inne i, har aldrig hört om sådant.

Bra med tips att ta upp med min PST iaf
#1338721
Det finns olika kvaliteérpå däck. Bra däck kan vara bra hela vägen medan andra däck kan bli omöjliga när dom slits. Sedan kan det vara så att däcken kan vara "inslitna" med en viss inställning och ändrar man då inställningen så går däcken på "ryggarna" på gamla "slitkanter". Ju lägre profil och ju bredare däck desto känsligare är det. Vet en kompis som köpte nya dubbfria vinterdäck til sin VW Golf för omkring 20 år sedan. Han beskrev samma sak som du nu. Han bytte till ett "etablerat" fabrikat och blev av med problemen. Körde sedan i många år med den bilen med olika uppsättningar av däck och hade aldrig några problem. Är lite osäker på däck dimensionen, men det var inga lågprofildäck. Kan varit 70 profil som var vanligt då. Ju billigare däck, desto sämre däck dock inte generellt....

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]