- mån 23 sep 2019, 23:05
#1338686
Hade den inne på verkstad i veckan, byte av främre krängningshämmare + hjulinställning.
Dubbfria 205/55-16 et43 satt på dagen till ära.
Allt förlöpte bra och bilen gick bra efter det i 90kmh.
Men......
Som den nyfikna fan jag är kunde jag inte låta bli att återmontera 205/45-17 et43 på framaxeln enbart, bara för att försäkra mig att, problemet med att den vill dra åt olika håll, nu verkligen blev löst -så att inte de dubbfria maskerar problemet som möjligen visar sig I vinter och jag sladdar av vägen.
Men nä så bra var det inte, fy fan vad den ålade sig I 90kmh , trodde jag skulle gå in i betongblocken längs med E4:an, sänkte till 70kmh och höll till höger hem.
För den som kört bil i stadstrafik med spårvagnsräls i samma riktning, kan möjligen komma ihåg hur det kändes när ena däcket förlorar friktionen, när det rullar på rälsen.
Talade med kollega fd däckmontör, Han trodde alla gånger på däckseparation inne i, att corden skadats.
Så nu ikväll bytte jag ut de två 205/45-17 jag hade på framaxeln och satte dit de 205/45-17 jag haft bak I somras.
Ut på ny provtur, kändes bra till en början, kom upp i fart passerade 70kmh, då bröt helvetet löst igen, ålande bilskrället fick mig till att nyttja första bästa avfart.
Uppenbarligen inget fel på däcken.
Vad I h-vete är det frågan om
Detta började vill jag minnas förra sommaren, efter att jag bytte ut till kompletta fjäderben samt ett nytt hjullager höger fram.
När jag säger ålar sig fram, menar jag att den går oförutsägbart vänster eller höger.
Skulle kunna vara styrningen eller differentialen?
Hur beter den sig om bakre hämmaren är slut?
(För den uppmärksamme så ja, det finns annan tråd jag påbörjat, den andra avsåg jag missljud i drivlina, men det var innan jag blev rädd att krascha pga fel på bilen)
Dubbfria 205/55-16 et43 satt på dagen till ära.
Allt förlöpte bra och bilen gick bra efter det i 90kmh.
Men......
Som den nyfikna fan jag är kunde jag inte låta bli att återmontera 205/45-17 et43 på framaxeln enbart, bara för att försäkra mig att, problemet med att den vill dra åt olika håll, nu verkligen blev löst -så att inte de dubbfria maskerar problemet som möjligen visar sig I vinter och jag sladdar av vägen.
Men nä så bra var det inte, fy fan vad den ålade sig I 90kmh , trodde jag skulle gå in i betongblocken längs med E4:an, sänkte till 70kmh och höll till höger hem.
För den som kört bil i stadstrafik med spårvagnsräls i samma riktning, kan möjligen komma ihåg hur det kändes när ena däcket förlorar friktionen, när det rullar på rälsen.
Talade med kollega fd däckmontör, Han trodde alla gånger på däckseparation inne i, att corden skadats.
Så nu ikväll bytte jag ut de två 205/45-17 jag hade på framaxeln och satte dit de 205/45-17 jag haft bak I somras.
Ut på ny provtur, kändes bra till en början, kom upp i fart passerade 70kmh, då bröt helvetet löst igen, ålande bilskrället fick mig till att nyttja första bästa avfart.
Uppenbarligen inget fel på däcken.
Vad I h-vete är det frågan om
Detta började vill jag minnas förra sommaren, efter att jag bytte ut till kompletta fjäderben samt ett nytt hjullager höger fram.
När jag säger ålar sig fram, menar jag att den går oförutsägbart vänster eller höger.
Skulle kunna vara styrningen eller differentialen?
Hur beter den sig om bakre hämmaren är slut?
(För den uppmärksamme så ja, det finns annan tråd jag påbörjat, den andra avsåg jag missljud i drivlina, men det var innan jag blev rädd att krascha pga fel på bilen)
S70 2,5T 193hk man 1999
S70 2,5 170hk aut 1997
S70 2,5 170hk aut 1997