Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1338303
Var det från fabrik eller enbart vid byten?

(numera har man ju frångått detta med limning)

Har en 97:a med aut och 9000mil som är helt stum o tight i drivaxlarna, haft den sedan 7000mil.

Min andra en 99:a med man och 16000 mil är glapp och klonkandes i drivaxlarna, haft den sedan 8000mil.
Nu klonkar det till vid backning efter att ha kört framåt.
På Volvo butiken idag nämnde en f.d.mek att man schimsade bort glapp i drivlinan, men då tänker jag att det är väl arbetstid som är dyrbarast, så byte av drivknutar är väl mest försvarbart.
#1338306
Är du säker på att det inte är knutarna som glappar och klonkar.. Är damaskerna hela? Är de trasiga så tar knutarna slut med raketfart ;-) Glappa spindel- och styrleder (och föralldel dåliga länkarmsbussningar) klonkar också :-D Eventuellt glapp i splinen är rätt litet, borde vara mer av "klick" än "klonk"
#1338328
Tror nog att det är knutarna, men har rullat 150 mil sedan besiktning, så damaskerna lär nog ändå vara hela, glappet är på båda sidorna, men ljudet är mer är som ett markant kluck-ljud och kommer enbart 1gång från höger.

Den fick nytt lager på höger fram förra året, rullat 300mil nu.
Inte original förvisso, men ett PPSweden.

Förra helgen bytte jag höger bärarm/länkarm, inte original men ett PPSweden.

Nu i veckan bytte märkesverkstan ut krängningshämmaren och fick då lossa/sänka hjälpramen något.

Har lite på känn att icke-original delar ger större spel.
#1338336
Är skruvarna genom länkarmsbussningarna ordentligt dragna då? Annars kan jag tänka mig att metallhylsan inuti bussningen hoppar på glappet mot skruven när belastningen på länkarmen växlar riktning. Skruvarna ska ju dras något vansinnigt hårt enligt Haynes, först 65 Nm (inga problem) sen 120 grader till (nej det går bara inte, hälften kanske..) antar att siffrorna kommer från Volvos anvisningar
Har du känt på drivaxelmuttern (eller -skruven) så den inte sitter löst? Är den dragen enligt instruktion så tror jag spline-glappet blir i princip omärkbart. Jag bytte precis inre styrled pga en del glapp, det känns som slag i ratten när man kör på kullersten. har du märkt nåt sånt? Går att kolla genom att hålla i hjulets fram- och bakkant och vicka det i sidled
#1338343
65Nm draget, men vinkelmätaren fick inte plats, så fick syfta efterdragningen.
Tanken har slagit mig det kan dras än mer.
Men glappet i axlarna kvarstår oavsett, så det är ett faktum att beakta.

Japp min PST kände på bulten.
#1338350
Lim användes när folk kom in och klagade på klonkandet, dom limmade aldrig från fabrik vad jag vet. Det som limmas är drivknutens genomföring till hjullagret, vilket innebär att det är ett HELVETE att få loss skiten när man t ex ska byta hjullagret. Visst, tyst blev det ju... Men stackarn som måste bort med det senare kommer gråta blod. Speciellt om den stackarn är en hemmameck och kanske inte har tillgång till gasolbrännare och en slägga modell husdemolering.

Glappet/klonkandet är bara ett skönhetsfel, det är inget som är fel eller farligt... Ett visst glapp i drivlinan kommer alltid finnas, det är byggt så. Skulle drivlinan vara helt stum skulle den inte hålla speciellt länge, och det skulle inte bli en skön körning heller.
Visst kan man argumentera om att dom borde löst det bättre, men det är en nästan 30 år gammal design vi talar om ändå..
#1338416
Ok tack för info om limningen.

Vad gäller glapp i drivlinan, så var bägge bilarna stumma i morse, igår jämförde jag en kall o en varm bil, kom jag på.
Tog idag 9000-milaren till Biltema o tillbaka på ca 2mil, hemma igen var det ett svagt glapp typ klickljud, enbart vid ryck i färdriktningen, något märkbart spel höger/vänster fans inte.
Startade 16000-milaren efter termostatbyte och varmkörde på tomgång, backade 10m och körde fram 10m igen, kände då på hö drivaxel, ett större glapp med tydligt klonk-ljud, i alla riktningar.
Alltså efter varmkörning på plats.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1338418
Vad gäller det där 1x kluck-ljudet som uppstod vid backning,
Jag kom på att det i Haynes anges att man ska enbart ska handdra först, själva momentdraget senare efter man sänkt ned den på hjulen.

Jag som meckar ute på gruset har ju förstås dragit momentet med hjulet av, efterföljande vinkeldragning också.
De 120graderna har jag inte uppnått dock.

Kluck-ljudet 1x vid backning, kan nog bero på att jag inte dragit åt när hjulen vilar på marken.
#1338431
Är det skruvarna till länkarmen som du menar? Tanken med att dra dessa slutgiltigt när bilen står på hjulen är att gummibussningarna ska hamna i sitt viloläge. Drar man åt bultarna när bilen är hissad så kommer de att vara "tvinnade" jämt.. antagligen spricker de fortare då.
Och när bilen står på hjulen är det praktiskt taget omöjligt att komma åt skruvarna med rejäl momentnyckel :bored:
Jag har hittat en lösning; jag monterar en gammal bromsskiva bakochfram i stället för hjulet och drar fast med hjulbultarna. Har borrat upp ett av styrhålen i den gamla skivan så det sväljer styrpinnen med mutter. Sen lägger jag några rejäla stenplattor på marken och sänker ner bilen så att den står på ytterskivan

När du känner på drivaxeln kanske du kunna känna om knutens utsida rör sig relativt hjul/nav/bromsskiva. (alltså glapp i spline) Eller är det drivaxeln som rör sig relativt ytterknutens hölje (dvs glapp inne i knuten). Kanske svårt att känna när det sitter en gummibälg i vägen :-D När du ändå har hjulet i luften, lägg i friläge och vrid runt hjulet för hand (gärna med lite styrutslag) och lyssna efter missljud som tyder på sliten knut. Min högra gav ifrån sig konstiga rasslande och knastrande ljud, nu är den pensionerad ;-) Ber om ursäkt för suddig bild.. det bruna i mitten är i alla fall en rostig bromsskiva :-D
Bilagor
IMG_20190830_144537_DxO_800.jpg
IMG_20190830_144537_DxO_800.jpg (59.43 KiB) Visad 1302 gånger
Senast redigerad av 5 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]