Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1337675
Hej!

Tändningslåset i min -98 V70 havererade. Jag köpte ett begagnat på skroten som nu är monterat, men bilen startar inte. Tändningen fungerar, och instrumentpanelen lyser upp, men vid startförsök får jag inte ens ett klick från startmotorn.

Jag är klar över att bilen är utrustad med immobilizer och fick berättat att det troligen skulle fungera att tejpa den gamla nyckeln i antennringen för att undvika problem. Andra påstår att man måste byta dator/styrenhet när man byter tändningslås, men när jag tittar på det hela får jag inte ihop det;

Tändningslåset har egentligen bara två anslutningar, varav den ena är högst mekanisk. Jag pratar om "ignition switchen" som sitter till vänster och styrs av en liten pinne som går ur tändningslåset. Jag vill mena att det är uteslutet att någon signal om vilken nyckel som sitter i låset kan färdas den vägen.

Den andra "anslutningen" är antennringen. Och om min gamla nyckel sitter i den borde bilen ha rätt signal för att kunna starta.

Det jag är ute efter här är väl egentligen; Kan jag utesluta att detta skulle vara ett problem med startspärr - och felsöka tändningen vidare? Finns det någon som har dokumentation på tändningsfelsökning på denna modell?
#1337686
Precis! Immobilizern stänger av bränslepumpen, den påverkar inte startmotorn.
Spänningsmät och se om du får ut spänning på kontaktstiftet för nyckelläge III (eller vad det nu heter) som går till solenoiden på startmotorn. Det kanske finns ett relä på vägen, jag kan titta i elschemat i kväll..
#1337718
Misstänkte detta. Då bör alltså tejpad nyckel mot gamla antennringen funka. Jag mäter om jag har spänning ut från ignition switchen. Sen har jag lagt med ett kopplingsschema från modellen som visar ett startrelä, märkt på bilden med 2/35(tror att det är reläet som är märkt J under huven)... Borde kunna mäta om signalen kommer in i det reläet överhuvudtaget på stift 86... Sen om jag tolkar det rätt ska det ut via stift 87?
Bilagor
Starter02.JPG
Starter02.JPG (82.24 KiB) Visad 2207 gånger
#1337743
Märkligt med elektronikenheten märkt 2/76.. Den ska tydligen jorda manöverspolen på reläet.
När jag tittar i mitt Haynes-schema så slutar den tampen med en pil där det står "jordas via immobilizer"! Var vi inte överens om att immobilizern inte stänger av startmotorn? :-) Kanske finns varianter/årsmodeller där den faktiskt gör det. Eller om det kanske är larmet som tillåts sätta startmotorn ur spel?
Jaja, du har ju allt du behöver för att spänningsmäta och se var startimpulsen försvinner :-)
Reläet ser ut att vara ett standardrelä så det kan du ju lätt provbyta. Men eftersom problemet dök upp när du bytte tändningslås är det nog lämpligt att börja med att spänningsmäta på terminal 50 på tändningslåset eller 86 på reläet. Du kan dra ur reläet för att komma åt.. Har du spänning där så är det nog läge att se om det finns jord på terminal 85 på reläet. Flyter den pinnen på 12V (eller är högohmig om du dragit ur reläet) skulle jag provat att lägga dit en tillfällig jordtamp
Med ett gem mellan 30 och 87 i reläsockeln borde startmotorn hoppa igång. HA INTE VÄXEL I om du provar.. :-o
#1337772
Immon stänger inte av startmotorn, däremot gör larmet det om man har ett sånt.
Om startmotorn inte går runt så är det inte ett immo problem.

Tejpar du fast gamla nyckeln på antennringen så, vad bilen vet, använder du rätt nyckel när du startar. Vill du ha kvar immo-funktionen som den är tänkt måste den nya nyckeln programmeras in hos volvo, något dom brukar vara rätt ovilliga till(dom vill sälja dig en helt ny nyckel, så klart).
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]