- tis 17 sep 2019, 10:19
#1337675
Hej!
Tändningslåset i min -98 V70 havererade. Jag köpte ett begagnat på skroten som nu är monterat, men bilen startar inte. Tändningen fungerar, och instrumentpanelen lyser upp, men vid startförsök får jag inte ens ett klick från startmotorn.
Jag är klar över att bilen är utrustad med immobilizer och fick berättat att det troligen skulle fungera att tejpa den gamla nyckeln i antennringen för att undvika problem. Andra påstår att man måste byta dator/styrenhet när man byter tändningslås, men när jag tittar på det hela får jag inte ihop det;
Tändningslåset har egentligen bara två anslutningar, varav den ena är högst mekanisk. Jag pratar om "ignition switchen" som sitter till vänster och styrs av en liten pinne som går ur tändningslåset. Jag vill mena att det är uteslutet att någon signal om vilken nyckel som sitter i låset kan färdas den vägen.
Den andra "anslutningen" är antennringen. Och om min gamla nyckel sitter i den borde bilen ha rätt signal för att kunna starta.
Det jag är ute efter här är väl egentligen; Kan jag utesluta att detta skulle vara ett problem med startspärr - och felsöka tändningen vidare? Finns det någon som har dokumentation på tändningsfelsökning på denna modell?
Tändningslåset i min -98 V70 havererade. Jag köpte ett begagnat på skroten som nu är monterat, men bilen startar inte. Tändningen fungerar, och instrumentpanelen lyser upp, men vid startförsök får jag inte ens ett klick från startmotorn.
Jag är klar över att bilen är utrustad med immobilizer och fick berättat att det troligen skulle fungera att tejpa den gamla nyckeln i antennringen för att undvika problem. Andra påstår att man måste byta dator/styrenhet när man byter tändningslås, men när jag tittar på det hela får jag inte ihop det;
Tändningslåset har egentligen bara två anslutningar, varav den ena är högst mekanisk. Jag pratar om "ignition switchen" som sitter till vänster och styrs av en liten pinne som går ur tändningslåset. Jag vill mena att det är uteslutet att någon signal om vilken nyckel som sitter i låset kan färdas den vägen.
Den andra "anslutningen" är antennringen. Och om min gamla nyckel sitter i den borde bilen ha rätt signal för att kunna starta.
Det jag är ute efter här är väl egentligen; Kan jag utesluta att detta skulle vara ett problem med startspärr - och felsöka tändningen vidare? Finns det någon som har dokumentation på tändningsfelsökning på denna modell?