Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1340647
MickeM skrev:Obs att det finns en fälla om ni använder Haynes rephandbok ang drivknut och hjullager!

Haynes anger bara åtdragningsmomentet för gamla typen. (Före 1999) Dvs drivknuten med mutter i navcentrum. Nyare har en skruv i navcentrum.

Momentet för muttern är MYCKET högre än för skruven. Drar man mutter-momentet på skruvtypen blir det lagret inte gammalt. Och vise versa.
Lagret är mycket riktig två koniska lager som skall hållas ihop med skruven/muttern.

Momentet för skruv-typen återfinns i Haynes boken för V70N.
Det där med åtdragningsmomentet på centrumskruven, vad gör det om man drar åt mer, det ska ju sitta åtdraget.
Kan tänka mig att det är risken för att bulten går av, som är anledningen?

(Anledning till frågan är att min granne brukar hjälpa till då jag mekar i hans garage, han vill göra det på känn utan Nm + gradmätare = Han är utbildad bilmek och envis. Jag är också envis, men han brukar vinna, det är ju han som är utbildad bilmek ).

Ska försöka att stå på mig, men får se om jag lyckas övertyga honom :-)
#1340658
Väldigt mycket kan dras på känn av en erfaren mekaniker.
Men centrumkruven är en sträckskruv.
Alla bör momentdra just sträckskruvar.

Men en erfaren lyckas nog utan momentnyckel, men varför chansa?
#1340677
Helt klart går fordonsindustrin mot att använda allt klenare skruv för att spara vikt och pengar. Så intervallet mellan "skruv går av" och "skruv ramlar loss med tiden" blir allt snävare. Klart att man ska använda momentnyckel där det går. Loctite ger lite extra marginal mot tappade skruvar.
Sen ställer jag mig lite frågande till de skruvar som ska dras med moment + vinkel. T.ex. länkarmsskruvarna ska trycka ihop plåtboxen utanpå bussningen så när en ny bil byggs i fabrik stämmer säkert moment + vinkel utmärkt. Men när man byter länkarm och ska dra i skruvarna och plåtboxen redan är formad runt bussningen så flexar det inte lika mycket. Det känns tvärstumt på vissa skruvar som ska vinkeldras 120 grader enligt handboken, jag vågar inte. Det borde ju vara ett maxmoment angivet också, till exempel 120 grader men maximalt 200 Nm. Eller nåt sånt? Det går väl att leta upp max moment för M10 klass 8.8 på nätet t.ex.
Monterade en kinesisk drivaxel nyligen, den bifogade centrumskruven gick jättefint att dra med 35Nm men sen var den mycket stummare än de jag monterat tidigare. Fick ge mig långt innan 90 grader på magkänsla att "näe mer än så här ska man inte behöva ta i" :-)
#1340685
Sträckbultar ska även kontrollmätas innan dom återanvänds. Har dom sträckt på sig för mycket ska dom bytas, är dom inom gränsvärdena kan man återanvända dom. Det gäller sträckbultar rent genrellt(t ex topplocksbultarna), inte bara centrumbulten vi talar om här.
Det är just när dom sträckar på sig utanför den uppsatta gränsen som dom går av. Och en bult som går av på fel ställe inser nog dom flesta inte är direkt kul att få ut ;)
#1340777
MickeM skrev: lör 05 okt 2019, 13:13 Väldigt mycket kan dras på känn av en erfaren mekaniker.
Men centrumkruven är en sträckskruv.
Alla bör momentdra just sträckskruvar.

Men en erfaren lyckas nog utan momentnyckel, men varför chansa?
Nej exakt, stod på mig och han var på rätt humör idag.
Fick dra centrumskruven med Nm & 90grader själv.
Jag drog även länkarmsbussing-skruvarna enligt rek. Nm & vinkel, japp 120grader fullföljde jag.
:-)
#1340788
essett skrev: lör 14 sep 2019, 21:15 Ett litet inläg bar, Appro på saker som sitter uta h... vete.
Jag skulle blocka ur drivaxel ur spindeln på min v70 det slutade med att jag fick pressa ur den med 32ton tryck 3ggr.
I bland sitter det fast :mad:
Misstänker din hade fixats med Loctite :-(
#1340814
Tvivlar på att loctite 243(?) pallar 32 ton, det var nog riktigt lim :-D
Undrar om jag gjorde något dumt, jag la lite loctite (eller rättare sagt BT skruvlåsvätska) längst ut på splinen när jag monterade min nya drivaxel, det var ett evigt tjatande om limning av spline i instruktionen som följde med :-D Får väl bli värmning vid nästa demontering, då brukar ju skruvlåsvätska mjukna..
#1340825
Instämmer om fett på splines, tyvärr anger Haynes-boken att applicera "metallfästmedel" på splines.
Vilket förra året höll på att få mig göra det på höger fram, men hörde mig för hos märkesverkstaden inför bytet, de upphörde tydligen med limning av splines på slutet av 90-talet(vill jag minnas de sa) men tipsade om infettning istället.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]