MickeM skrev:Obs att det finns en fälla om ni använder Haynes rephandbok ang drivknut och hjullager!
Haynes anger bara åtdragningsmomentet för gamla typen. (Före 1999) Dvs drivknuten med mutter i navcentrum. Nyare har en skruv i navcentrum.
Momentet för muttern är MYCKET högre än för skruven. Drar man mutter-momentet på skruvtypen blir det lagret inte gammalt. Och vise versa.
Lagret är mycket riktig två koniska lager som skall hållas ihop med skruven/muttern.
Momentet för skruv-typen återfinns i Haynes boken för V70N.
Det där med åtdragningsmomentet på centrumskruven, vad gör det om man drar åt mer, det ska ju sitta åtdraget.
Kan tänka mig att det är risken för att bulten går av, som är anledningen?
(Anledning till frågan är att min granne brukar hjälpa till då jag mekar i hans garage, han vill göra det på känn utan Nm + gradmätare = Han är utbildad bilmek och envis. Jag är också envis, men han brukar vinna, det är ju han som är utbildad bilmek ).
Ska försöka att stå på mig, men får se om jag lyckas övertyga honom