Sida 1 av 1

Olje läckage kamkåpa

Postat: lör 07 sep 2019, 11:04
av polo98
Har tittat på en 850 med 5252s som det läcker olja under locket till tändstiften. Det kommer olja på kamkåpans vänstra sida mot avgasgrenröret. Motorn blev rengjord efter långvarigt fel på vevhusventilationen. Kamkåpan borttagen och rengjord sant att tråget nertaget och rengjort, de gjordes förra året sen har bilen inte körts speciellt mycket. Vevhusventilationen har ett undertryck och är okej ny packning på oljepåfyllnings locket, inget läckage från kamaxeltätningarna.
Jag funderar på om en dåligt limmad kam kåpa kan medföra att det tränger upp olja genom skruvarna som fäster kam kåpa till toppen

Re: Olje läckage kamkåpa

Postat: lör 07 sep 2019, 11:15
av Marlboroman
Jag har råkat ut för att olja läkt via en av bultarna, och det åtgärdades med lite gängtätning.

Re: Olje läckage kamkåpa

Postat: lör 07 sep 2019, 11:19
av gubbstrutt
Det är inte från fördelaren eller vid givaren till tändningen det läcker då?.
Visst kan det läcka upp genom skruvarna det har jag sett på andra motorer.
Du ska inte kolla vidare på en annan bil?

Re: Olje läckage kamkåpa

Postat: lör 07 sep 2019, 11:44
av polo98
Det är inget läckage vid fördelaren eller givaren. Bilen har gått endast 12k och är i övrigt i väldigt bra skick ser invändigt ut som ny.
Har fundering på att lyfta kamkåpan göra rent och limma om.

Re: Olje läckage kamkåpa

Postat: lör 07 sep 2019, 11:48
av gubbstrutt
Ok jag förstår.

Re: Olje läckage kamkåpa

Postat: lör 07 sep 2019, 12:42
av MickeM
polo98 skrev: lör 07 sep 2019, 11:44 Det är inget läckage vid fördelaren eller givaren. Bilen har gått endast 12k och är i övrigt i väldigt bra skick ser invändigt ut som ny.
Har fundering på att lyfta kamkåpan göra rent och limma om.
Hur mycket olja snackar vi?
Oljesvett kan du ju strunta helt i, medan större pölar, trots att den inte körts mycket kräver åtgärd snarast.

Milen saknar betydelse på så gammal bil.
Underhållet, hur den stått och körts har mycket mer betydelse.

Kört länge med tät vevhusventilation skvallrar om dålig skötsel.
Och redan vid 12,000mil svallrar om mycket kortkörningar.
Sämsta tänkbara kombo.

Du hittar nog ganska lätt välskötta ex med +50,000mil på mätaren som ger dig mindre problem.
Inredningen går ju att fixa till.