Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1338228
Toe mäter jag upp med mitt träplank-C och skjutmått, nu har jag 2.5mm skillnad i avstånd mellan fälgframkanter och fälgbakkanter (15" fälgar, radie 210mm). Har jag gjort min trigonometri rätt så blir det 20 bågminuter (total) toe-in eller 10 bågminuter individuell toe-in. :-D Haynes säger 20' (ospecificerad, det måste rimligtvis vara total toe-in)
Camber, Caster och KPI förutsätter jag är rätt för de kan jag varken mäta eller justera. Ackermann borde bli rätt när styrlederna är lika långa :-D
Toe på bakaxeln ligger nästan exakt på noll
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1338231
Nu övergår jag till slitagemätning med silvertejp, det funkar faktiskt sk*tbra :-) Ger indikering innan man har snednött däcken
Användarvisningsbild
av 800serien
#1338271
Fick en liten fundering om styrväxlar när jag läste tråden, är det någon skillnad i kvalité mellan SMI och TRW styrväxel på P80?
av Erik Å
#1338307
Ingen aning, båda fabrikaten har uppenbarligen passerat Volvos kvalificeringsprovning eftersom de användes parallellt i produktionen.
Men det hindrar ju inte att det ena fabrikatet kan vara bättre än det andra :-)
Lite lustigt, jag noterade att ytterstyrlederna på min bil är märkta TRW trots att den har SMI styrväxel (TRW och SMI har olika gänga på innerstyrledens tapp) Så tydligen har TRW tillverkat SMI-kompatibla ytterleder! Utan att kräkas.. ja det vet man ju inte :-D

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]