Sida 1 av 4

läcker kylarvätska på C70 cab -01 193hk.

Postat: lör 31 aug 2019, 21:57
av CabBO
Hej. Har en bil som läcker kylarvätska rätt så rejält ibland. AC fungerar och kyler. Ingen imma på insidan av rutan. Inget läckage i bilen, utan allt kommer ut under bilen vid höger sida i bilens färdriktning. Har fyllt på och kan köra bilen ett tag och flera dagar i rad och inget händer. Sen plötsligt kan det bli ordentlig läcka under där vattnet följer bilen när jag backar in den i parkeringen. Det finns inget i oljan och expansionskärlet är det inget mer än glykol. Har behövt fylla på 2ggr på ca 140 mil.

Värt och veta kanske :) är att bilen rycker ytterst lite ibland vid körning. Har tankat 98 oktan men det hjälper inte.

Var börjar jag leta?

Re: läcker kylarvätska på C70 cab -01 193hk.

Postat: sön 01 sep 2019, 06:11
av Erik Å
CabBO skrev: lör 31 aug 2019, 21:57 .. plötsligt kan det bli ordentlig läcka under där vattnet följer bilen när jag backar in den i parkeringen...
Är du säker på att det inte är kondensvatten från AC:n som droppar från dräneringsslangen under bilen?
Kylvatten som försvinner spårlöst brukar vara läckage i packboxen på vattenpumpen, vattnet sipprar ut på remskivan och sprayas bort. Det är nog svårt se vattenpumpen utan att ta bort kåpan över kamremmen. Det brukar det finnas ett litet dräneringshål undertill på lagerhuset på pumpen, titta om du ser grön gegga i och kring hålet
Annars får du väl lägga tidningspapper under expansionskärl, kylare och slanganslutningar och se om du får fläckar på papperet. Kolla vid termostaten också. Vanligt med läckage i anslutningarna till värmepaketet, det sitter tydligen o-ringar där som tätar lite tveksamt. Vattnet hamnar på mattan på förarsidan, jag råkade ut för det själv nr bilen var ny men sen slutade läckaget spontant

Re: läcker kylarvätska på C70 cab -01 193hk.

Postat: sön 01 sep 2019, 09:57
av CabBO
Det kommer kondensvatten från AC ibland, men det är mindre mängder. Senaste gången jag reagerade droppade det rejält och var en stor pöl under. Det kommer inte något vatten inne i bilen.

Re: läcker kylarvätska på C70 cab -01 193hk.

Postat: sön 01 sep 2019, 11:16
av gubbstrutt
Kylaren kan läcka från plastgavlarna från och till kolla där om du ser någon grönvitaktig beläggning eller kladd efter glyckol. Kolla runt kylar slangar.
Glyckol smakar sött om du vill smaka OBS GIFTIGT SÅ SKÖLJ KÄFTEN SEDAN.
Hoppas att bilen ej har körts för varm. Kolla runt hela kylaren vätska kan sprida sig i vinden.
Kondens vatten från AC kan rinna riktigt när det är varm o fuktigt som det är i år. Men kylvätska ska ej behövas fyllas på efter 140 mil.
Varför bilen rycker kan vara massor med grejor taskiga stift o tändspolar soppafilter soppa pump. Kolla felkoder du kanske har några.

Öppna aldrig kylar locket när bilen är varm.
Du kan åka till någon bra verkstad o låta prov trycka kylsystemet är en annan ide.
Klammorna till kylar slangar brukar rosta kolla dem när du ändå är i farten.

Re: läcker kylarvätska på C70 cab -01 193hk.

Postat: sön 01 sep 2019, 15:32
av CabBO
Jag skall kolla runt omkring kylare, vattenpump mm och se vad det kan vara. Om jag testar att reglera kyla och värme på klimatanläggningen så skulle väl läckage endast visas vid värmepaketet, eller hur? Något läckage på insidan har jag inte.
Får låta bilen stå på tomgång och se vad som händer.

Re: läcker kylarvätska på C70 cab -01 193hk.

Postat: sön 01 sep 2019, 19:21
av Erik Å
Det är inte alls omöjligt att när bilen svalnar efter körning och trycket i kylsystemet sjunker så börjar luft sugas in i läckan i stället och det kan i så fall gå att lyssna sig fram till var det pyser och fräser.. Prova att lyssna under motorhuven kanske 15-30 min efter att du har stannat.
Bäst effekt blir det förstås om man försiktigt släpper ut övertrycket medan motorn är varm och sen stänger till så att hela tryckändringen under avsvalning blir till undertryck, men det där med att öppna locket på exp-kärlet med varm motor är inte helt riskfritt. Så låt bli :-D
Om vattenpumpen läcker så skulle jag tro att vattnet rinner ned på insidan av kamremskåporna och kommer ut någonstans vid vevaxelremskivan längst ner
Det spelar nog ingen större roll om du har värme på eller inte, trycket från kylsystemet kommer in i värmepaketet via returledningen i alla fall även om det inte är någon cirkulation

Re: läcker kylarvätska på C70 cab -01 193hk.

Postat: sön 01 sep 2019, 19:39
av CabBO
Tryck är det i expansionskärlet. Det har jag kontrollerat. Vätskan är ok. Idag har jag varit ute och kört och det märks ingen skillnad i expansionskärlet sen jag fyllde på sist. Vid nästa tillfälle skall jag stanna kvar och se om jag kan höra något pys. Idag efter körningen så kollade jag om det läckte och det gjorde det inte. Det enda var knäppningar från motorn när den svalnade.

Re: läcker kylarvätska på C70 cab -01 193hk.

Postat: sön 01 sep 2019, 20:10
av Erik Å
Vore jag i dina kläder skulle jag nog mecka loss exp-kärlet och kolla om det har hänt något vid nivågivaren som sitter på undersidan. Och har man väl fått loss och vikit undan kärlet är det ganska enkelt att lossa gaveln på kamremskåpan, den sitter med en skruv på mitten plus två fjädersnäppen högst upp. Enklast är kanske att ta loss de två skruvarna som håller övre delen av kåpan och lyfta bort den, sen går gaveln att lyfta försiktigt rakt upp. Och vips kan man beundra vattenpumpen :-) Det är lite knepigare att få tillbaka kåpan sen :-D

Edit: måste man kanske ta bort multiremmen först för att få bort kåpan..? Kommer inte ihåg :oops:
Slangarna från baksidan av motorn till värmepaketet kan nog förtjäna en inspektion också, kanske enklast att börja där

Re: läcker kylarvätska på C70 cab -01 193hk.

Postat: sön 01 sep 2019, 21:49
av CabBO
Jag skall göra en första koll med expansionskärlet och se om det är något där. Sen tar jag saker efter hand. Det går ju köra bilen om man har koll på vattnet.
I slutet av 2014 gjordes kamremsbyte och då förutsätter jag man bytte vattenpumpen med, men den kan ju läcka nu ändå.

Re: läcker kylarvätska på C70 cab -01 193hk.

Postat: sön 01 sep 2019, 23:47
av Erik Å
Mja, kamremsbyte brukar inte inkludera vattenpump om man inte uttryckligen beställer det. Kostar extra :-)
Man brukar inte ta vattenpumpen varje gång, kanske vid 2:a - 3:e bytet..

Robert har förstås en video som visar hur han byter vattenpump på stormarknadens parkeringsplats :-D
Och han påpekar riskerna med en vattenpump som är på väg att haverera (=kamremshaveri = motorhaveri)
https://www.youtube.com/watch?v=CQdQIgH0RHo
https://www.youtube.com/watch?v=8LcL6nw5FfI Kolla på den här! Tyvärr har han en äldre motor så det ser inte exakt likadant ut