Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anka
#1333275
Motorn har börjat ticka, service lampan lyser i bland, räcker det med att byta olja och filter eller behövs det en större service? Det är en Volvo V70-98 som gått 32000 mil...får fylla på vatten då och då som jag inte behövt tidigare, vad beror det på?? Kylaren?? Hoppas inte på några stora dyra reperationer..😬Tacksam för svar🤗
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1333325
Att den tickar kan bero på oljan. Antingen att det börjar bli för lite eller att den är för gammal, eller en kombination av dem 2. Om det försvinner vatten så rä det dags att undersöka närmare vart det läker. Det kan vara kylaren men det finns slangar så kan börja bli dåliga också så det lär man titta på. Man bör dessutom kolla så att den inte drar vatten pga sprucken topp eller topplockspackning som håller på att ge upp.
av jeg46
#1333338
Har du kollat multiremmen !! Jag trodde som du ventilerna ! Men multiremmen var totalt slut på min bil , det hade släppt bitar från remmen fastän den höll ihop Därav tickandet varje varv den snurrade .
av MickeM
#1333343
"Servicelampan"?
Den lyser vid varje start i nån minut om mil/tidsintervallen uppnåtts.
Betyder inget fel. En 1998 kan bara Volvo släcka servicepåminnelsen på, så dom lyser "alltid" på ej märkesservade bilar.

Eller menar du motorlampan?
Viktig skillnad!!!!

Oljenivån förutsätter jag att du redan har kollat.

När servades den senast?
Hur många mil sedan alltså?
Tiden säger ju inget. Vissa kör 5000mil/år och andra 500mil/år

Du har inte blött på golvmattan inne?
Värmeelementet läcker ofta.
Lika gavlarna på kylaren, samt att slangklamman till nedre kylarslangen på kylaren rostar sönder.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1333386
MickeM skrev:En 1998 kan bara Volvo släcka servicepåminnelsen på, så dom lyser "alltid" på ej märkesservade bilar
vol-fcr kan släcka service lampan, dock är det väldigt hit'n'miss. Funkar ibland, men ofta som blir det timeout :p
av Erik Å
#1333431
Det påstås att tickande ljud från de hydrauliska ventillyftarna försvinner om man håller oljenivån nära max-strecket på stickan, vet inte om det stämmer
Lägg upp en filmsnutt här så får expertisen höra hur ljudet låter ;-)
av Libbe
#1333533
-Byt spridarna!
Så försvinner "Tickandet" de flesta tror att det är ventilerna? När boven är slitna spridare
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1333615
Nog för att spridarna för ett jäkla väsen av sig, det gör dom, men inte tusan ska man springa ut och köpa nya spridare bara för det. Bara för att dom låter så betyder det inte att det är något fel på dom. Jag vill påstå att det är fullt normalt med högljudda spridare på 85x70, ett ljud som lätt kan misstas för motortick för den ovane.
av Libbe
#1333628
Lucif3r skrev:Nog för att spridarna för ett jäkla väsen av sig, det gör dom, men inte tusan ska man springa ut och köpa nya spridare bara för det. Bara för att dom låter så betyder det inte att det är något fel på dom. Jag vill påstå att det är fullt normalt med högljudda spridare på 85x70, ett ljud som lätt kan misstas för motortick för den ovane.
Nää man gör ju inte det! för det är en kostnad på 7 lax.......

Men jag har hört skillnaden,när Volvo bytt spridare......till nya!
Som Natt&dag

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]