Jag gick precis igenom min V70 - 00, trodde att den var i princip rostfri men jag hade fel.

Men nu är snart allt fixat!
Visst, östergötland tar betydligt hårdare än norrlands inland... Daglig pendling i saltslask är inte särskilt hälsosamt
Framänden: rost börjar ofta på insidan av framskärmen längst fram på "bågen". Två orsaker: del samlas det lera på insidan i främre hörnet, dels börjar rost gärna runt popniten som håller inner- mot ytterskärm längst fram
Trösklar: man bör nog ta ner plastkåporna och inspektera plåttröskeln innanför. Mina hade börjat rosta i nederkant. Plus att balken borde blivit oljesprutad invändigt för länge sen
Fästen till domkraft, de är riktiga rosthärdar - kolla bottenplåten intill fästena!
"Kattklon" dvs fästet till bakaxeln, vanligt med rostskador enligt bilprovningen
Lådbalken precis framför kattklon hade en del rostangrepp. Alltså bakom bränslefiltret / bromsslangarna, ytan som är vänd inåt mot ljuddämparen
Bakskärm: rost startar i framkanten mot bakdörren och kryper runt kanten in under lacken
Under innerskärm bak, rosthål genom skärmen vid den främre fästmuttern för innerskärmen. Förmodligen samlas det lera där. Och varför snålade Volvo in på underredsmassa på de delar som inte skyddas av innerskärmen?
Under bakre stötfångare: rost vid nedersta punkten på karossen precis bakom bakhjulen
Plåtfästena till bakre stötfångare rostar
Alu-balk inne i bakre stötfångare korroderar där den är i kontakt med plåtfästena
Drag, om sådant finns, övergår spontant till järnoxid

Förardörr: rostangrepp bakom dekor-listen, vid det främre styrhålet
Dörrar nederkant, begynnande rost i hörnen
Och slutligen, ovanför vindrutan har jag fått ett par rostangrepp under gummilisten, det är precis där torkarna vänder och dumpar saltvattnet
I övrigt är bilen som ny!

Dessa bilar är ju byggda för 20 år / 50 000 mil livslängd så den klarade i och för sig specen utan problem, men jag tänkte ju åka lika långt till!!
Nu ska jag ut och rostskyddsmåla bromssköldarna bak, renoverar bromsok och byter skivor..