Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1331545
Oljelampan lär tändas om det är så lite olja att oljepumpen inte längre får upp något ur tråget, har lampan varit släckt borde kamaxlarna fått olja som vanligt..
Att lyftarna börja ge ifrån sig tickande ljud på äldre Volvobilar ljud påstås bero på att det sitter en o-ring någonstans vid oljesilen, o-ringen spricker sönder med tiden och då sugs luftbubblor in som sen samlas i ventiljusteringen. Enligt diverse diskussioner på brickboard så kommer man runt problemet genom att alltid hålla oljenivån på "max", då ligger o-ringen under ytan.
Jag har den nyare motorn med shimsad ventiljustering så den är alltid tyst men jag har börjat hålla oljenivån på max, vill ha olja och inte luft i smörjsystemet :-D
av molleb
#1331546
Vet ja inte om jag vågar ska ju vara mellan min och max, kan ju vara risk att det går sönder en packbox om oljenivån är för hög.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1331802
Min var tillverkad sent juni 99 B5244s 170 hk den hade hydraliska mycket märkligt :nerd:
av Erik Å
#1331804
Jag har iofs inte tittat efter, skulle bara bli glad om det var hydrauliska så slipper jag bekymra mig om ventilspelet. Är på väg mot 51 000... Min syster har en V70 årsmodell -99, den knattrar en halvsekund efter kallstart trots lågt miltal men det gör inte min.. Har fått för mig att man gick över till shimsade lyftare på S80 när den kom eftersom det gav stabilare avgasvärden (då motorerna skulle certifieras för nya Kalifornien-krav och miljöklass 1) och sen lyftes exakt samma motorer in i V70 fr.o.m. årsmodell -00. Jag kan ha fel ;-) Och Volvo har ju aldrig någonsin gjort några sista-minuten ändringar för att slippa produktionsstopp (OBS ironi!) :-D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1331811
@Erik Å, står tom i instruktions boken att det är normalt att det låter litet vid start en del gör det o andra inte kan räcka med ett oljebyte till annat märke om man har tur.. Har sett en u tube klipp med Robert DIY o han hade för sig att satt det 4 skruv typ vid varje tändstift. Var det stela tryckare o att man lossa dom för o justera spelet. Kan ha fel dock. :nerd:
av Erik Å
#1331868
Jag är rätt säker på att jag har toppen med de fyra torx-skruvarna som alltså har "solid tappets". Mja, Robert säger att man kan "check valve clearance" genom att ta bort skruvarna. Ska man justera spelet så måste man dela toppen och beställa nya "tappets" med rätt tjocklek, det finns inga shims! Och som Robert påpekar, man får inte kasta om ordningen på ventiler och tappets om man tar ur dem "that way you shouldn't need a valve adjustment".. https://www.youtube.com/watch?v=m6tVP6uq9ls
Här är vittnesmål från en ägare av en V70R årsmodell 2000 som renoverat toppen
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=45924
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1332028
Ok där ser man. Men det ändrar inte på att jag hade hydraliska i min borde haft det då. De där inspektions skruvarna fanns inte heller på min.
Var min motor ombyggd till hydraliska då?.

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]