Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av molleb
#1331047
Har en v70 -98 som har gått 39200 mil ,och jag råkade köra motorn i runt 10 minuter med för lite olja i motorn. Det som inte fick någon olja var kamnockarna tror ni dom tog mycket skada? Hade inte kört med bilen på 3 veckor. Det konstiga är att jag kollade oljan en månad innan jag ställde den i 3 veckor och då var oljan nästan uppe på max på stickan. Hittar inga läckage, har kört runt 50 mil efter jag kollade oljan och det visade nästan max på stickan. Visade bara lite på änden på stickan när det var för lite olja, fyllde på ungefär en liter olja sen tystnade skrapandet under ventil kåpan. Och nu visar det mellan min o max på stickan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1331082
Det är hydrauliska ventiltryckare på den, eller hur. Det har varit lite fram och tillbaka under åren. Det som händer då är att oljetrycket inte riktigt räcker till att "trycka ut" och fylla tryckarna så det börjar låta lite som för stort ventilspel. Och är det då många ventiler i motorn så kan det låta ordentligt. Detta har hänt många gånger under åren på min 740 om jag slarvar med att kolla oljan. Det är ett bra tecken på att det är dags att fylla på..... Denna motor har aldrig varit öppnad eller gjort mer än service på (några packningar till grenrör och insug förstås), och den har gått nu omkring 45-50000 mil (vägmätaren stannade för några år sedan) och går fortfarande kanon. Så 10 minuter med för lite olja har ingen betydelse.
Har din mooor kamkedja iställer för kamrem kan det vara sträckaren till kedjan som "skramlar" av samma anledning, den kan då vara sliten så den inte fungerar riktigt.
av molleb
#1331084
Ok hoppas det var det som hördes, vet inte var det är för någon typ av ventillyftare. Det är en B5202s motor.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1331086
Bör vara hydrauliska. Vad jag hört bytte man till mekaniska i samband med "nya" motorn med elektriskt gasspjäll och VVT som kom 99. Men jag skulle inte vara orolig, bara tuta och kör. Men håll koll på oljenivån nu
Användarvisningsbild
av frasse4
#1331230
Svårt att avgöra på en inspelning men jag tror det. Just när den startar låter det som två tryckare och sedan är det en som inte är med. När jag hade så på min 960 lät det tills motorn blev varm, det hördes in i kupén I låg fart, så nog väsnas det en hel del...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1331306
Om det är tyst nu när olja har fyllts på så behöver du nog inte oroa dig. Du bör kanske vara lite extra uppmärksammad på nivån i framtiden så det inte blir samma sak igen, då är risken lite större att det blir ett permanent fel.

Ett olje- och filterbyte skulle nog inte sitta helt fel heller, så den får ny fräsh välrengörande olja. Du kan ju även plocka isär filtret och kika efter ev. metallspån.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1331521
frasse4 skrev: fre 09 aug 2019, 08:17 Bör vara hydrauliska. Vad jag hört bytte man till mekaniska i samband med "nya" motorn med elektriskt gasspjäll och VVT som kom 99. Men jag skulle inte vara orolig, bara tuta och kör. Men håll koll på oljenivån nu Bild
Näe det verkar som stela tryckare inte kom för än nya karossen eller möjligen med den allra sista med gamla karossen isf.
Har haft en S70 GLT 99+ modellår 2000 den vaer det hudraliska i lyftare i. B5244s.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]