Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1330143
Ja man kan byta själv & detta är ett vanligt problem på dom äldre bilarna. Har själv en Volvo 245GL med samma problem men jag brukar bara slå till den ovanpå mätarhuset så kommer den tillbaks. Jag har inte känt nåt behov av att byta min, men om du stör dig på det så kan man absolut göra det själv. Vet själv inte vart exakt hastighetsmätaren sitter på 850, men om du råkar ha eller känner nån som har Haynes handbok för 850 så ska du nog kunna hitta det där.
#1330219
Är det bara hastighetsmätaren som lägger ? Sensorn för mätaren är abs givare vä fram men då borde du även ha problem med abs.
Hade nyligen problem med min hastighetsmätare (V70 2,5t-99) och abs stc mm då var det abs styrenheten som felade så den byttes mot en reparerad och nu fungerar allt igen
#1330503
Det är troligen fel på ABS'en. ABS-lampan är ju inte mycket att gå efter, då det är väääldigt populärt att tjuvkoppla den lampan, tyvärr... Eftersom farthållaren inte heller fungerar så tyder det på att bilen inte har en susning om vilken hastighet du kör i, vilket i sin tur betyder att felet inte ligger i instrumenthuset.
Hastigheten tas ifrån ABS'en, i första hand vänster fram, och i andra hand höger fram. Hastigheten tas från båda hjulen till viss grad för att bl.a. visa någorlunda rätt när man svänger(dvs när hjulen snurrar olika fort). Mätaren KAN fungera till viss grad enbart med hjälp av höger givare, men det är sämre precision på den(varför vet jag inte, det bara är så), och om vänster givare fungerar lite när den vill kan det ge väldigt lustiga resultat.

Du bör nog läsa ut felkoderna på bilen, då har du lite mer att gå efter.

Min gissning är dock att vänster givare(eller abs-kransen, eller dess kablage, eller boxen) är kass, och den hastighet du ser "när mätaren fungerar" är den signal som tas från höger givare. När vänster givare ger plötsligt utslag så ger den helt fel värde, vilket i sin tur gör att mätaren slutar fungera.
Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]