Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1330263
ThomasT skrev:
Att klara bärigheten är bara en av alla egenskaper ett däck ska klara, att gå nedåt i lastindex tabellen bara för att däcket klarar bilens totala maxvikt är ett riktigt dåligt val, som kan sannolikt tom vara livsfarligt.

Och för att vara extra tydligt till alla som läser tråden: Välj INTE däck med lägre lastindex än standard för bilen!
Från transportstyrelsen "Belastningsförmåga
Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning."

Problemet är ju att få fram den informationen.

Nästan alla som sätter på större fälgar går ner i lastindex....

Trådskaparens‭ 88XL däck klarar 2240‬kg med maxlast på 1970kg. Lägre marginal även fast det är godkänt index.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1330266
@KalleJ, Då ska det inte va nåra problem o besikta då?.
Jag har aldrig nån större last i eller efter bilen. Den största lasten är de som åker i den.
Och för det mesta åker jag själv. Men så klart är det inte bra med lägre lastnings index än det rekade.
Men det som nämnts här hade jag inte en susning om förut.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av KalleJ
#1330269
Beror på vilken årsmodell av V70 du har. Gen 1 är det ju orginalstorlek. Så du har nog inte gått ner i lastindex. Var nog lite för snabb när det skiljde såpass mycket från min S80, som har 98.

Funderar på att köpa 205/55 r17 95 som vinterdäck till min.
Senast redigerad av 3 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1330270
@KalleJ, Det är GEN 1 gammla karrossen. Original är 195 60r 15 88v
av Erik Å
#1330272
KalleJ skrev: sön 04 aug 2019, 17:45 Problemet är ju att få fram den informationen.
Står i registreringsbeviset: "Däckdimension, bak 195/60 R15 88V" Något om framhjulen framgår faktiskt inte, får man ha vad man vill i den änden? :-D
Men sen finns ett tilläggsblad med en kryptisk lista (det kanske är en tabell?) på alternativa fälg och däckdimensioner, jag antar att det är dessa som helbilsgodkännandet gjorts på och egentligen får man inte ha något annat.. Men där står inget om lastindex
Fälgdimension 6.5J X 15 X 43
Alt däckdimension 185/65 R15 M/S 195/60 R15 XXX 205/55 R15 XXX
Alt fälgdimension 6.0-6.5JX15X43 6.0-6.5JX15X43 6.0-6.5JX15X43
Alt däckdimension 205/50 R16 XXX
Alt fälgdimension 6.5J X 16 X 43

Fanns överhuvudtaget "XL" , extraförstärkt, när dessa bilar konstruerades i slutet på 90-talet? ;-)
Enligt uppgift från annat håll så får man inte ändra omkretsen med mer än 3%, det är på håret när man kör med 65-profil som jag gör.. Men det är så många fördelar; billigare, längre livslängd, lägre rullmotstånd, flyter bättre över ojämnheter, behöver inte sakta in vid fartgupp, indikerar fullt rattutslag med gnisslande varningsläte :-D
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1330275
Ingen aning om det stod XL på däcken i slutet på 1990 talet. Nä står fan inge om fram hjulen har jag aldrig tänkt på. Men kör jag med original hjul till min bil är det 2.4 bar runt om tycker det blir för hårt annars. Men det är bara min åsikt. Tack för allas inlägg :-)

Edit det är +- 5% max det får skilja på hjulets rull omkrets.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330329
Erik Å skrev: Fanns överhuvudtaget "XL" , extraförstärkt, när dessa bilar konstruerades i slutet på 90-talet?
Det har alltid funnits, fast under andra namn. Om du tittar noga så står det på däcken (gjorde i alla fall förr) PR eller Tread. Det är hur många lager kord som däcken har. Idag står det ofta t.ex tread 2 polyester + 2 steel Sidewall 2 polyester. Detta betyder att däcket hat 4 lager kord i slitbanan och 2 i sidan. Detta är då ett standard 4 lagers däck. Förr på diagonaldäckens tid var det alltid 4 lager "runt om" då man lade korden diagonalt, numera läggs korden radiellt (radialdäck) och du kan då ha olika många lager kord i slitbanan som i sidan. Hade man då flera lager kord så kallades det RF (reinforced) eller C (commercial) beroende på hur många lager till man har. Idag kallas det nog bara XL oberoende på hur många lager det är tillagt (C finns kvar på 8 lagers) så man får läsa på däcket hur många lager kord det egentligen är. Det kan vara så att högre hastighets index är automatiskt är kraftigare byggda, alltså ett V däck har ett ett kordlager mer än ett H däck utan tillägget XL. Kollade på våra bilar, frugans Passat har 205/55x16 W 94 har lika många kord lager som min 745-a. Den har 185/65x15 H 92 XL. Det är ungefär samma storlek (omkretsen) och ungefär samma totalvikt. Dom olika kord lagren har däremot olika material, på 745-an är det både polyester och nylon. På Passaten är det bara polyester, båda har 2 lager stål. Det är samma däckfabrikat och typ på båda bilarna. På 745-an står det både XL och Reinforced
Som exempel, lite"kuriosa". Volvo 145 var som ny utrustad mer 165x15 RF eller 175x15 däck beroende på högre lastvikt än 144/142. Duetten hade en en storlek större (6.40x15) mot PV-s 5.90x15. VW-typ 2 (buss/pick up) har alltid haft förstärkta däck (6 eller 8 lager)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330608
ThomasT skrev: sön 04 aug 2019, 14:09
lennarte skrev:Så här står det på Nokias hemsida.......
Det är lite detta som är problemet... folk läser lösrykta saker utan att riktigt förstå, saker som dessutom är skrivna av en person som kanske inte riktigt heller har koll på hela sammanhanget. Samma gäller de som jobbar på däckverkstäderna, de flesta har inte riktigt koll eller egentligen inte intresserade. (nu talar jag generellt och inte direkt riktat till dig)
KalleJ skrev:
ThomasT skrev:Som sagt, hade köpt däck med lastindex 88 utan tillägget XL så hade du fått samma bärighet vid ett lägre lufttryck.
Vart fick du den informationen? Ser bara att XL däck har förstärkt stomme som "ska klara högre däcktryck" Men tror dock de flesta däck i vanliga dimensioner har maxtryck på 3.4 eller 3.6 oavsett XL lr inte. Kan ha fel dok.
Vill man verkligen veta får man gå till källan, vilket i Europa heter European Tyre and Rim Technical Organisation www.etrto.org så får man kolla reglerna för lastindex i manualen för standarden gällande personbilsdäck där står det beskrivet.

Som exempel kan vi titta på TS lastindex som är 88 XL:

Bild


Och så jämför vi med standarddäck som inte är extraload:

Bild

Så kollar vi vid tex 2.4 bar för båda däcken så har XL-däcket en lastkapacitet på 480kg medans standarddäcket få lasta hela 540kg.

Kollar man en vanlig lastindextabell som finns nästan på alla däckwebbutiker så kan man läsa att ett däck med lastindex 88 ska klara max 560kg vilket är sant MEN som jag påpekat tidigare inte hela sanningen...

Kollar man i de tabeller jag visar så klarar 88XL 560kg vid 2.9 bar medans ett standarddäck klarar 560kg vid 2.5bar...
En liten fråga bara, varför är inte hela listan med? Den slutar på 560 kg bärighet och 2,9 kg lufttryck, är det bara för det är max för ett "vanligt" däck? Ett motsvarande max värde på ett 88 XL däck är 630 kg bärighet (det är ju därför man väljer ett förstärkt däck) och 3,5 kg lufttryck. Alltså en vesäntligt högre bärighet/tålighet, typ 240 kg högre totalvikt på 4 däck. Sedan att förstärkta däck ska ha ett något högre "normalt" lufttryck är ju ingen nyhet, snarare en gammal sanning. Går du sedan över till C däck ökar bärigheten och max lufttryck ordentligt, som jag skrev tidigare kör jag med 4,5 kg lufttryck i däcken till båttrailern. På dom gamla däcken var det max 2,7 kg, en vesäntligt högre säkerhet
av KalleJ
#1330624
Vad snackar du om 88 är 560kg osvsett xl eller inte. Skillnaden är att xl är speccat för 2.9bar. du får inte högre lasttålighet i ett icke xl däck bara för att du ökar däcktrycket.

DÄCK X med Y dimension 88XL klarar 560KG med 2.9Bar eller högre.

DÄCK A med B dimension 88 utan XL 560KG med 2.5bar eller högre.

Ingen av däcken är godkända för mer än 560kg även om du trycker i 3bar+.
Maxtrycket på däcket har inget med godkänd lastbärighet att göra.

Från tirerack:

Euro-Metric Passenger Vehicle Tires
Load Ranges Abbreviated Max Load Pressure
Standard Load (SL) 36 psi (250 kPa)
Extra Load** (RF) or (XL) 42 psi (290 kPa)
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]