Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1329962
Nu har ju jag visserligen 205/50R16, men jag brukar köra på 2.6-2.7bar, misstänker jag att jag kommer lasta tyngre saker snart brukar jag pumpa i lite extra i bakdäcken, typ 2.8.
Det tycker jag ger en bra balans mellan komfort och stabilitet. Har inte noterat minsta snedslitning heller.

Det finns inget direkt "du ska ha X luftryck och inget annat", utan det är mer en smaksak. Givetvis finns det ett minimum och ett maximum tryck, men allt där imellan är en smaksak samt vad bilen används till(t ex lastar man tungt eller drar tunga släp bör man ha i lite extra i iaf bak).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330001
ThomasT skrev:Ett vanligt missförstånd är dock att XL-däcken klarar mer än vad lastindexet anger vilket inte stämmer.
Så här står det i förklaringen för vad XL betyder på https://www.dackia.se/om-dack-och-falga ... teckningar
Betyder Extra Load och är en speciell märkning för förstärkta däck. Däcket är konstruerat för en fyra enheter större tillåten belastning (belastningsindex)
Jag har XL däck på min745-a med i övrigt standard dimension på däcken så jag vet att dom är stötigare, kräver dessutom (och tål) ett högre lufttryck än "standard däck" för att fungera "optimalt"
av KalleJ
#1330004
@lennarte, Ja men belastningsindexet för däcket gäller fortfarande, det betyder inte 4 enheter högre än det som står. XL betyder i princip BARA att det är tillverkarens version av däcket med högre/högsta belastningsindex.
Två däck med 98 belastningindex klarar samma vikt oavsett om det står XL på de eller inte.
Kolla dessa två länkar samma däck 94Y och 98Y XL

https://www.mobilemech.se/cgi-bin/rshop ... n=So&m_s=3

https://www.mobilemech.se/cgi-bin/rshop ... n=So&m_s=3
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330054
KalleJ skrev:@lennarte, Ja men belastningsindexet för däcket gäller fortfarande, det betyder inte 4 enheter högre än det som står. XL betyder i princip BARA att det är tillverkarens version av däcket med högre/högsta belastningsindex.
Två däck med 98 belastningindex klarar samma vikt oavsett om det står XL på de eller inte.
Kolla dessa två länkar samma däck 94Y och 98Y XL
Du har ju svaret i länkarna, ett däck med index 94 blir ju 98 i XL version och ett 98 blir 102 i XL version. Så TS skule alltså kanske egentligen haft däck med index 84 (500 kg)
Jag har 185/65x15 H däck på 745-an, dom ska ha index 88 och tål en belastning på 560 kg. Eftersom jag kör mycket med last och tungt släp så jag har förstärkta däck med index 92 och då tål dom 620 kg och jag har ett högre tryck i däcken men samma säkerhetsmarginal.
På min båttrailer (boggie) har jag 165x13 däck. Dom har original index 78 (425 kg) och det var i minsta laget, körde med max lufttryck och ändå såg det ut som det var för lite luft i dom. Härom året var dom ordentlig spruckna (besiktningen sade inget om dom), och köpte då 4 st 165x13 C (commercial) som har index 94 (670 kg) så jag kan köra med 2 kg högre lufttyck (4,5 kg) och har ändå en säkerhetsmarginal. Båt och kärra väger c:a 1950 kg tillsammans (lite överlast..... :-o )
Ts, din V70 kanske kräver XL i den dimensionen du har, kolla i papperen vad din totalvikt är och jämför med index 88 (560 kg). Det är nog på gränsen av vad däcken klarar, en V70 bör nog ligga på dom 2240kg som dina däck tål.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1330097
Tillverkaren får två versioner med ett och samma däck. MEN.... lastindex för vanliga däck specificeras vid 250 kpa och XL-däck vid 290 kpa. Vilket betyder att för att uppnå den extra bärigheten så gör man det genom högre däckstryck. XL märkningen indikerar att däcket är tillverkat för att köras med högre tryck...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1330180
Hej igen. På mitt regg bevis står det 195 60r 15 88v. Original däcken.
De som är på nu heter Dunlop sport maxx 88w XL RT MFS för o vara mer exakt än vad jag angav först. Dimension 205 45 17.
Det står 560 kg på dem. Jag kör just nu 3 bar runt om. Känns som ett bra första försök. Jag har även bytt mack den första visade ett par hekto för lite. På den första macken var det stötigt som satan med 3. bar. Bilen går bra i kurvor nu o mindre stötigt. Ska testa med 2.9 och 2.8 med på den nya macken. Ock se hur det blir men jag tror att jag är nära den bästa kompromissen. För mig.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1330181
gubbstrutt skrev:Hej igen. På mitt regg bevis står det 195 60 15 88v. Original däcken.
De som är på nu heter Dunlop sport maxx 88w XL RT MFS för o vara mer exakt än vad jag angav först. Dimension 205 45 17.
Det står 500kg på dem. Jag kör just nu 3 bar runt om. Känns som ett bra första försök. Jag har även bytt mack den första visade ett par hekto för lite. På den första macken var det stötigt som satan med 3. bar. Bilen går bra i kurvor nu o mindre stötigt. Ska testa med 2.9 och 2.8 med på den nya macken. Ock se hur det blir men jag tror att jag är nära den bästa kompromissen. För mig.
Som sagt, hade köpt däck med lastindex 88 utan tillägget XL så hade du fått samma bärighet vid ett lägre lufttryck.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330192
ThomasT skrev:Som sagt, hade köpt däck med lastindex 88 utan tillägget XL så hade du fått samma bärighet vid ett lägre lufttryck.
Så här står det på Nokias hemsida
XL innebär att bilen kan ha däck med högre lastindex (Extra Load). I vårt exempel är lastindex 94. Om index var 91 skulle inte märkningen XL behövas.

De flesta däckmodeller har en Extra Load-modell och en modell för normal last. En Extra Load-modell klarar högre belastning. Om du packar extra mycket för semestern behöver du ändå inte oroa dig för att däcket ska gå sönder på grund av för hög belastning eller att det slits snabbare än normalt. Ett Extra Load-däck har en kraftigare struktur. Det sänker värmeutvecklingen och gör det mer slitstarkt.
av KalleJ
#1330193
ThomasT skrev:Som sagt, hade köpt däck med lastindex 88 utan tillägget XL så hade du fått samma bärighet vid ett lägre lufttryck.
Vart fick du den informationen? Ser bara att XL däck har förstärkt stomme som "ska klara högre däcktryck" Men tror dock de flesta däck i vanliga dimensioner har maxtryck på 3.4 eller 3.6 oavsett XL lr inte. Kan ha fel dok.

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..