KalleJ skrev:@lennarte, Ja men belastningsindexet för däcket gäller fortfarande, det betyder inte 4 enheter högre än det som står. XL betyder i princip BARA att det är tillverkarens version av däcket med högre/högsta belastningsindex.
Två däck med 98 belastningindex klarar samma vikt oavsett om det står XL på de eller inte.
Kolla dessa två länkar samma däck 94Y och 98Y XL
Du har ju svaret i länkarna, ett däck med index 94 blir ju 98 i XL version och ett 98 blir 102 i XL version. Så TS skule alltså kanske egentligen haft däck med index 84 (500 kg)
Jag har 185/65x15 H däck på 745-an, dom ska ha index 88 och tål en belastning på 560 kg. Eftersom jag kör mycket med last och tungt släp så jag har förstärkta däck med index 92 och då tål dom 620 kg och jag har ett högre tryck i däcken men samma säkerhetsmarginal.
På min båttrailer (boggie) har jag 165x13 däck. Dom har original index 78 (425 kg) och det var i minsta laget, körde med max lufttryck och ändå såg det ut som det var för lite luft i dom. Härom året var dom ordentlig spruckna (besiktningen sade inget om dom), och köpte då 4 st 165x13 C (commercial) som har index 94 (670 kg) så jag kan köra med 2 kg högre lufttyck (4,5 kg) och har ändå en säkerhetsmarginal. Båt och kärra väger c:a 1950 kg tillsammans (lite överlast.....
)
Ts, din V70 kanske kräver XL i den dimensionen du har, kolla i papperen vad din totalvikt är och jämför med index 88 (560 kg). Det är nog på gränsen av vad däcken klarar, en V70 bör nog ligga på dom 2240kg som dina däck tål.