Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1329696
Har goggla lite på ämnet lufttryck i däcken o tröttnat då det vart samma som de flesta Biltematrådar :nerd: .
Har 205 45 17 på min V70. Har labbat lite med olika tryck i däcken. Ändra blir det åt helvete för hårt eller tvärt om.
Man vill ju ha både bra väghållning minsta slitage minst ljud o förbrukning. Hela kakan så att säga men det går väl troligen inte. Lite tips o erfarenheter här ifrån skulle sitta fint som snus.

Däcken är Dunlop sportmax 88w RT XL MFS nästan helt nya. :-)
Storlek 205/45 /17.
Senast redigerad av 4 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1329702
Har kört med samma dimensioner på 850 S70 och V70 och körde på närmare tre kilo. Det skulle jag aldrig klara av idag. Börja på 2,4 och öka tills du är nöjd. Däcken får inte kränga i skarpa kurvor men man vill samtidigt inte att inredningen vibrerar lös på grusväg och kullersten.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1329705
gubbstrutt skrev:Har goggla lite på ämnet lufttryck i däcken o tröttnat då det vart samma som de flesta Biltematrådar :nerd: .
Har 205 45 17 på min V70. Har labbat lite med olika tryck i däcken. Ändra blir det åt helvete för hårt eller tvärt om.
Man vill ju ha både bra väghållning minsta slitage minst ljud o förbrukning. Hela kakan så att säga men det går väl troligen inte. Lite tips o erfarenheter här ifrån skulle sitta fint som snus.

Däcken är Dunlop sportmax 88v xl tror jag de heter nästan helt nya. :-)
Precis som du själv skriver så finns det inget optimalt däckstryck utan man kompromissar mellan olika egenskaper. Dessutom måste man ta hänsyn till om lastindex 88 XL och dimension 205/45-17 är standard på dinbil?

.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1329729
Ju mindre gummi i däcken som fjädrar desto stötigare åkning. Samma med hastighets index, ju högre index desto kraftigare stomme. Belastningsindex är det samma med, högre index desto styvare däck. XL står dessutom för extra kraftig stomme. Sitter ofta på typ Pick uper, minibussar, SUV och liknande som har högre lastvikt.
Dagens bilar med starka motorer kräver större bromsar och därvid större fälgdiameter, har man inte det är det bara en utseende sak och då för man nog "stå sitt kast" med stötigheten
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1329797
Tack för svar alla. Jovisst är det så att det blir hårdare det visste jag från början. Trots det är jag nöjd med däcken håller i bra i kurvor. Jag ska göra ett mer noggrant test o skriva ner de olika parametrarna. Tror jag har över 3 bar nu. Mina däck verkar vara stabila i sidorna o med ett fett fälgskydd med. Var hårt o montera dom vi hade ingen hjälparm på däckmaskinen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1329822
gubbstrutt skrev:Tack för svar alla. Jovisst är det så att det blir hårdare det visste jag från början. Trots det är jag nöjd med däcken håller i bra i kurvor. Jag ska göra ett mer noggrant test o skriva ner de olika parametrarna. Tror jag har över 3 bar nu. Mina däck verkar vara stabila i sidorna o med ett fett fälgskydd med. Var hårt o montera dom vi hade ingen hjälparm på däckmaskinen.
Att ha över 3 bar i kalltryck är att ta i... finns inget positivt med det.
lennarte skrev:XL står dessutom för extra kraftig stomme.
Ett vanligt missförstånd är dock att XL-däcken klarar mer än vad lastindexet anger vilket inte stämmer.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1329828
, Jag har tänkt att testa med 3 bar kalltryck. Var ute o mätte med min mätare enl den var det 3.4 bar i kall. Vad har ni för åsikter om det? Allt blir ju en kompromiss förstås men det får jag ta.
av KalleJ
#1329836
@gubbstrutt,
3.4 kall låter högt. T.o.m nära maxtryck av vad däcket klarar skulle jag tro.

Däcktryck beror på tyngd på bilen och hur hårda sidoväggarna(stommen) på just det däcket. Nu har du inte orginal däckstorlek eller belastningindex men jag hade testat 2.8-2.9 om du kör till närmaste bensinmack. Har du möjlighet att göra det hemma testa 3bar My 5 cents
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1329838
Jo tror det är max tryck jag har. Ska testa de siffrorna med. Tack för info
Användarvisningsbild
av Svanis
#1329949
Pirelli PZeroNero 205/45-17 har jag haft på min S70 sedan 2008, inne på andra uppsättningen nu, alltid kört med 2,5bar.
Lite felslitning på mönstret har kunnat noteras, I form av mer slitage I mitten, alltså för högt tryck ändå.

Kört mestadels i 80-100kmh
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.