Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1330654
KalleJ skrev:Vad snackar du om 88 är 560kg osvsett xl eller inte. Skillnaden är att xl är speccat för 2.9bar. du får inte högre lasttålighet i ett icke xl däck bara för att du ökar däcktrycket.
Jag har köpt XL däck för att få högre bärighet och lastvikt. På mina däck står det 630 kg och 350 kpa. XL däck är kraftigare och har högre bärighet, jag undrade bara varför det inte står med på listan ovan
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1330736
lennarte skrev:
KalleJ skrev:Vad snackar du om 88 är 560kg osvsett xl eller inte. Skillnaden är att xl är speccat för 2.9bar. du får inte högre lasttålighet i ett icke xl däck bara för att du ökar däcktrycket.
Jag har köpt XL däck för att få högre bärighet och lastvikt. På mina däck står det 630 kg och 350 kpa. XL däck är kraftigare och har högre bärighet, jag undrade bara varför det inte står med på listan ovan
Det är lite svårt att föra diskussionen om dina däck innan du talar om vilka däck det är, men om det är vanliga bildäck med maxlast 630kg så antar jag att de har lastindex 92?

Men det jag vill framhålla med diskussionen är att med samma däckstryck och samma lastindex så bär ett xl däck sämre.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330741
ThomasT skrev:Det är lite svårt att föra diskussionen om dina däck innan du talar om vilka däck det är, men om det är vanliga bildäck med maxlast 630kg så antar jag att de har lastindex 92
Ja visst har jag lastindex 92, ber om ursäkt on det inte framkommit tidigare. Men jag/vi/ni skrev redan i början att ett XL däck i samma dimension som ett vanligt är 4 "klasser" starkare. Alltså det som TS startade med var alltså att han hade ett 88 XL. "Ett vanligt" däck i den dimensionen som han har skulle alltså ha index 84, och då kanske inte skulle klara totalvikten.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1330754
lennarte skrev:Men jag/vi/ni skrev redan i början att ett XL däck i samma dimension som ett vanligt är 4 "klasser" starkare. Alltså det som TS startade med var alltså att han hade ett 88 XL. "Ett vanligt" däck i den dimensionen som han har skulle alltså ha index 84, och då kanske inte skulle klara totalvikten.
Jag hänger inte med på vad du menar med detta...

Hursom... om vi håller oss till TS frågeställning så har han en original dimension på bilen som är 195 60r 15 88v. Och så säger vi att rekommenderat tryck är 2.3 bar... det ger en bärighet på 525kg. De nya däcken har dimensionen 205/45-17 88w XL och för att komma upp i samma bärighet så behöver man pumpa dem till nästan 2.7 bar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330767
Han har ju egentligen gått ner i bärighet med dom nya däcken, därför är det monterat XL för att komma upp i samma bärighet som originaldimesionen. Alltså original dimensionen är 195/60x15 88V, om man då vill ha ett 205/45x17 däck så har det bärigheten 84 och då hastighets klass V. Då måste man välja ett XL däck för att komma upp i samma bärighet (88) som original däcken har. Eller en större dimension t.ex 215/45x17 som har 87 i bärighet, men då kanske man "faller" på omkretsen. Eller 205/55x17 som har bärighet 91, men då är det omkretsen igen. Det kanske klarar sig, har inte kollat.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1330811
55R17 passar nog inte på en 85x70. Orginal 16" är 205/50R16(sitter på turbo-modellerna), så att både gå upp i tum och däckhöjd blir nog en del utanför 5% gränsen. Orginal 17" är 205/45R17 har jag för mig(sitter på R-modellerna).
Sen lär man tänka på att hjulhusen på 85x70 faktiskt är väldigt små, så man kan inte direkt montera vad som helst :p (dom är rejält mycket mindre än på 7/900-serien)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1331520
Nu har jag 2.8 bar i kall enl pumpen o jag tycker det går lite tystare o lite mjukare nu. Kurvtagning helt ok olastad bil.
Så problemet är löst (för mig) det här med lufttryck verkar ju vara en fråga efter tycke o smak.
Tack för alla åsikter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1331686
gubbstrutt skrev:Nu har jag 2.8 bar i kall enl pumpen o jag tycker det går lite tystare o lite mjukare nu. Kurvtagning helt ok olastad bil.
Så problemet är löst (för mig) det här med lufttryck verkar ju vara en fråga efter tycke o smak.
Tack för alla åsikter.
Jag har 2,4/2,8 kg i mina däck (185/65x15 92 XL) och kan då lasta ganska ordentligt utan att det märks på däcken, men det är mycker mer gummi mellan vägbana och fälg med 65 profil än var det är på 45. Stötigare? Det är en gammal bil på alla sätt, det är andra omgången XL däck så det är nog 5 - 6 år sedan jag körde på vanliga. Fick byta i förtid för det slet ut framdäcken på insidan efter jag fick 15 ton lastbil i sidan. Den hade en "avbärarbalk" som var i jämnhöjd med navet i framhjulet.... :-(
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]