Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av classexa
#1329794
MickeM skrev:
classexa skrev: ons 31 jul 2019, 22:05 Hade liknande fenomen på min V70 -99:a alldeles nyligen. Då var det ABS givaren höger fram som var problemet. ABS'n arbetade som den ville och det vibrerade och dåna när jag bromsade. Enkelt att testa, va bara att koppla loss kontakten och då försvann det
öhhh, men då vet du fortfarande ingenting...
ABS stänger ner, utan kontakt med alla sensorer.
Du vet heller inte om det är sensorn eller ringen, eller ens viket hjul.
Onödig felkod på sensorn får du också, eftersom du kopplat ur den.
Du vet ju heller inte om det är annat knas, eftersom ABS stänger ner med bortkopplad sensor

Ringarna ser man enkelt med vridet hjul.
Man får rulla.bilen för att kunna se hela varvet bara.
Givetvis kan det vara en sensor, men ringarna kollar man alltid FÖRST.
Jo det stämmer. Men jag visste inte ens vart nånstans felet kom ifrån. Då tänkte jag, jag kopplar bort givaren, slutar det så har det med givaren eller kransen att göra. Vilket det gjorde. Då testade jag med det enklaste först. Bytte givare. Skulle felet kvarstå så är det med all sannolikhet kransen. Men nu försvann det, då var det givaren. Det var så jag menade :P Eller är jag helt fel ute?
av MickeM
#1329857
@classexa
Nej, naturligtvis kan man göra så för att se om det är ABS som låter, och inte något annat.
Och slutade det med en ny givare är det ju klart!

Ringarna kan man dock inspektera visuellt.
#1331780
Tack för alla svar. Tog kontakt med Liljas, dem ville ha 2500kr för felsökning, 2900för byte (bägge sidorna) Tyckte det var lite väl saftigt. Hissade upp bilen i verkstaden på jobbet och fick själv se vart felet var.
IMG_20190812_161915__01.jpg
IMG_20190812_161915__01.jpg (640.57 KiB) Visad 407 gånger
Blir att beställa nya ringar och byta själv och hoppas det är enkelt. :-D
av MickeM
#1332095
Tänk bara på att inte dra isär inre drivknuten för långt. Då kan den ramla isär innuti damasken och skapa onödigt krångel.
av Erik Å
#1332273
Och det finns ingen anledning att ta loss styrspindeln från fjäderbenet för att komma åt drivaxeln (då tappar man camber-inställningen). Jag har tagit loss skruvarna som håller länkarmen* , pressat ut drivaxeln ur navet med en avdragare (har en Biltema 19-1139 med omborrade hål) och låtit fjäderbenet med länkarm svänga ut allteftersom axeln skjuts igenom lagret. Det hjälper att vrida ratten ett varv i motsatt riktning innan man börjar (alltså vrid ratten åt höger om man ska lossa på vänster sida). Skruven (eller muttern) på drivaxeln lossar man lämpligen medan bilen fortfarande står på hjulen; blir åtkomlig om man pillar bort navkapseln. ABS-kransen har jag aldrig bytt, men hjullager och damasker.. :-)
*Egentligen ska man väl lossa klämbulten vid spindelleden och svänga ner länkarmen men jag har aldrig lyckats, tappen vill inte komma ut ur styrspindeln frivilligt pga "byrålådseffekten" :-)
Det kanske t.o.m. går att ha bromsskiva, okhållare och bromsok på plats under manövern om man har en avdragare som man fäster med hjulbultarna, men sannolikt blir bromsslangen för kort så att bromsoket måste lyftas av.. Till det senare behövs en 7mm insexnyckel för att få bort styrpinnarna, helst i form av bits + momentnyckel
#1333180
Liten uppdatering. Allting gick bra. Vänster sida var ringen av medan höger sida var i lite bättre skick men ändå risig. Så jag bankade av den och satte dit en ny där med. Slipade rent med sandpapper och roterande stålborste. Värmde upp ringarna med gasol brännare för att enklare få på dem på plats. Tack för all support. :-)
Bilagor
IMG_20190817_154139.jpg
IMG_20190817_154139.jpg (736.33 KiB) Visad 331 gånger

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]